/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Java udviklingsmiljø (alternativ til alm~
Fra : kaasgaard
Vist : 2503 gange
100 point
Dato : 23-09-02 21:54

Hep,

Jeg har kodet i java i et stykke tid og brugt UltraEdit/Nedit (alt efter hvilken maskine jeg sidder på).

Nu skal jeg i midlertid igang med et større program og så er jeg ikke sikker på, at det er den bedste måde at kode i en alm. editor - ganske vist har begge syntax highlighting, men alligevel.

Hvad er der af (gode) udviklingsværktøjer til java?

På forhånd tak.

// Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 20:52

"kaasgaard" <kaasgaard.news@kandu.dk> wrote in message
news:KaKj9.22987$Qk5.986348@news010.worldonline.dk...
> Hep,
>
> Jeg har kodet i java i et stykke tid og brugt UltraEdit/Nedit (alt efter
> hvilken maskine jeg sidder på).
>
> Nu skal jeg i midlertid igang med et større program og så er jeg ikke
> sikker på, at det er den bedste måde at kode i en alm. editor - ganske
> vist har begge syntax highlighting, men alligevel.
>
> Hvad er der af (gode) udviklingsværktøjer til java?
>
> På forhånd tak.

Hvis man har lidt tid til at sætte sig ind i det,
så er JBuilder Personal et godt bud på et
gratis java-baseret udviklingsmiljø.
Kan hentes et-eller-andet-sted på www.borland.com

Der mangler lidt af funktionaliteten fra emacs,
specielt hvad angår parentes-matching samt
automatisk kode-beautificering, men der kan
downloades plugins til at fixe dette.

MvH
/Frank

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 21:20

Du vil absolut ikke fortryde Eclipse (som er Open Source): www.eclipse.org

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 21:39

Carsten Stage wrote:
> Du vil absolut ikke fortryde Eclipse (som er Open Source): www.eclipse.org
Indtil du begynder at bruge CVS/Ant integration, hvor du så finder ud af
at NetBeans er meget bedre... www.netbeans.org (Open Source, Gratis)

;)

/Brian Matzon

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 22:20

> Indtil du begynder at bruge CVS/Ant integration, hvor du så finder ud af
> at NetBeans er meget bedre... www.netbeans.org (Open Source, Gratis)

Det vil jeg da også se nærmere på. Kan du uddybe hvad problemet er med Ant
og CVS i forhold til Eclipse, Brian?

Jeg er nu meget glad for Ant i Eclipse og der er lidt om CVS her:
http://www.eclipse.org/eclipse/faq/eclipse-faq.html#users_7

/Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 22:19

"kaasgaard" <kaasgaard.news@kandu.dk> writes:

> Hvad er der af (gode) udviklingsværktøjer til java?

En del. Hvad har du brug for?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-02 23:52

Hej Martin,

jeg har haft meget gavn af jcreator, så den ka' jeg varmt anbefale... og så er den gratis... -->
http://www.jcreator.net/download/jcrea200.zip

"How to Use JCreator LE Ver 2"... -->
http://www.skylit.com/javamethods/faqs/jcreator2.html

den gør brug af Sun's JDK...

den har mere eller mindre alt hva' der ska' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 23:37

Carsten Stage wrote:
>>Indtil du begynder at bruge CVS/Ant integration, hvor du så finder ud af
>>at NetBeans er meget bedre... www.netbeans.org (Open Source, Gratis)
>
> Det vil jeg da også se nærmere på. Kan du uddybe hvad problemet er med Ant
> og CVS i forhold til Eclipse, Brian?
Simpelt - brug af targets er MEGET mere intuitivt i NetBeans.
Nogenlunde samme problem med CVS - jeg kan på ethvert tidspunkt se på
min fil (i netbeans) at den er ude af synk med serveren, idet at min fil
bliver markeret med et ikon der betyder dette. Ydermere synes jeg at
alle de features jeg skal bruge mht. CVS ligger lige ved hånden - jeg
højreklikker bare på min source fil, og vælger diff eller whatever jeg
nu vil - I Eclipse skal man typisk skifte over til Repository (CVS?)
workspacet, der tager allerhelvedes lang tid for mig!! (Cel366@550)

Jeg havde så også den fornøjelse at jeg checkede et projekt ud fra CVS,
som var markeret (dens .project fil) som et web projekt, eller sådan
noget. Jeg kunne derfor ikke compile, og jeg kunne SLET IKKE få Eclipse
til at lave det om til et "java projekt". Det hele endte med at jeg
manuelt var nødt til at ændre i .project filen :( - jeg snakkede med en
anden Eclipse bruge om det, og han sagde at i dette tilfælde er der ikke
andet at gøre end at editere manuelt (dermed ikke sagt at han partout
har ret!).

Jeg synes generelt at Eclipse i første omgang virker MEGET bedre end
Netbeans, men ligeså snart man begynder at bruge det, går det galt
(IMO!). Specielt det med at skifte workspaces blev jeg sur på, idet at
en af grundene for at bruige Eclipse, var at den (i teorien) performede
(perceived) bedre, men ak nej - det hænger 7-10 sekunder ved mig når jeg
skifter mellem workspaces :(

Kan godt være det køre fint hos ham der leet makkeren til venstre på
hans dual xeon med 2 GB ram, men sådan en computer har jeg altså ikke,
så evt. wiseasses, spar mig for en sådan evt kommentar...

/Brian Matzon

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 09:06

> Hvad er der af (gode) udviklingsværktøjer til java?
>
Hvis du ike ønsker et stort og tungt miljø, så vil jeg anbefale JCreator,
der kan fås gratis på
www.jcreator.com . Prøv den.

-Ostekongen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 10:29

....
> Hvis man har lidt tid til at sætte sig ind i det,
> så er JBuilder Personal et godt bud på et
> gratis java-baseret udviklingsmiljø.
> Kan hentes et-eller-andet-sted på www.borland.com

Nu vi er ved JBuilder Personal, er det så rigtigt, at
den kan compile til exe file(r). Det har jeg hørt, at
den kan, men jeg har ikke set det på skrift nogen
steder.

Mvh.
Martin MB

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 13:04

"Martin Møller Bæk" <martin@nospam.aflame.dk> wrote in message
news:3D903074.3090900@nospam.aflame.dk...
> ...
> > Hvis man har lidt tid til at sætte sig ind i det,
> > så er JBuilder Personal et godt bud på et
> > gratis java-baseret udviklingsmiljø.
> > Kan hentes et-eller-andet-sted på www.borland.com
>
> Nu vi er ved JBuilder Personal, er det så rigtigt, at
> den kan compile til exe file(r). Det har jeg hørt, at
> den kan, men jeg har ikke set det på skrift nogen
> steder.

Ikke det jeg ved af, og jeg kunne ikke lige finde
den funktionalitet i Enterprise udgaven heller.

Men jeg mener at jeg hørte (uff, langt ude) at
Visual Cafe kunne gøre det (mener det er symantec).

/Frank

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 13:29

"Frank Hahn" <efgeho@hotmail.com> wrote in message
news:ampk8d$1nd$1@sunsite.dk...
> "Martin Møller Bæk" <martin@nospam.aflame.dk> wrote in message
> news:3D903074.3090900@nospam.aflame.dk...
> > ...
> > > Hvis man har lidt tid til at sætte sig ind i det,
> > > så er JBuilder Personal et godt bud på et
> > > gratis java-baseret udviklingsmiljø.
> > > Kan hentes et-eller-andet-sted på www.borland.com
> >
> > Nu vi er ved JBuilder Personal, er det så rigtigt, at
> > den kan compile til exe file(r). Det har jeg hørt, at
> > den kan, men jeg har ikke set det på skrift nogen
> > steder.
>
> Ikke det jeg ved af, og jeg kunne ikke lige finde
> den funktionalitet i Enterprise udgaven heller.

Jeg tog fejl, der findes en wizard til at Build Native Executable,
dog først i version 7.0, hvilken jeg ikke er i besiddelse af.

MvH
/Frank

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-09-02 15:22

"Martin Møller Bæk" skrev d. 24-09-02 10:29 dette indlæg :
> ....
> > Hvis man har lidt tid til at sætte sig ind i det,
> > så er JBuilder Personal et godt bud på et
> > gratis java-baseret udviklingsmiljø.
> > Kan hentes et-eller-andet-sted på www.borland.com
>
> Nu vi er ved JBuilder Personal, er det så rigtigt, at
> den kan compile til exe file(r). Det har jeg hørt, at
> den kan, men jeg har ikke set det på skrift nogen
> steder.
>
> Mvh.
> Martin MB
>

Hej Martin,

Umiddelbart er mit svar nej, men der findes andre muligheder, bl.a. ka' du læse denne artikel... "How to Generate .exe from java .class"... -->
http://www.math.uwaterloo.ca/~elterra/Generating%20.exe%20from%20.class.html

her bliver der fortalt hvordan det bl.a. ka' la' sig gøre at kreere en exe fil fra en Java klasse fil... metoden er ved at bruge Microsofts SDK for java version 4, som indeholder en fil der hedder "JexeGen"... -->
http://www.microsoft.com/java/sdk/
lidt om "JexeGen"... -->
http://mindprod.com/jglossjexegen.html

der ka' også læses lidt mere om emnet her... "Java Glossary : native code compilers"... -->
http://mindprod.com/jglossnativecompiler.html

som bl.a. har et link til dette shareware program... -->
http://www.duckware.com/jexepack/index.html
der også sku' ku' gøre det...

men jeg er ikke stødt på en sådan funktion i Jbuilder... dermed ikke sagt, at en sådan ikke eksistere... jeg har bare ikke oplevet den endnu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 14:41

> Hej Martin,
>
> Umiddelbart er mit svar nej, men der findes andre muligheder, bl.a. ka'
> du læse denne artikel... "How to Generate .exe from java .class"... -->
> http://www.math.uwaterloo.ca/~elterra/Generating%20.exe%20from%20.class.
> html
.....
> mvh.
> Strarup

mange tak. Det vil jeg gikke på.

Mvh.
Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 14:43

> mange tak. Det vil jeg gikke på.

Øh. altså kigge på.

/Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 14:50

>Hvad er der af (gode) udviklingsværktøjer til java?
Jeg har prøvet www.netbeans.org et stykke tid, og var ganske tilfreds
med den, indtil jeg prøved www.intellij.com/idea. Så var jeg bare
solgt.
Jeg har aldrig før prøvet en så gennemtænkt IDE som IDEA. Den har en
forbandet masse funktioner jeg ikke viste jeg manglede. Den kan bare
lette ens arbejde som programmør betragteligt.
Den har funktioner til at lave mange forskellige former for
refaktoreringer. Den hjælper meget med at flytte rundt på klasser og
omdøbe klasser og variable. Jeg jeg kunne blive ved men prøv det
hellere selv.
Synes du der mangler noget, så prøv at kigge på www.intellij.net, hvor
der står lidt om den næste version - 3.0.

Jeg har kørt 3.0 beta i et par uger nu, og jeg er blevet lige så
overrasket og begejstret som første gang jeg mødte IDEA.

Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 18:35

Øv, jeg havde lige håbet på du ville gikke på det!!

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars Winther

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 18:41

Hvad med JavaDoc? Det kan godt være jeg bare ikke har kigget grundigt nok,
men jeg synes ikke jeg kan få Eclipse til at vise javadoc.
Der må da være en mulighed alá det der dukker op når man trykker F1 i
Kawa...
Hvor får jeg det sat ordentligt op?

---
/KPV

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 22:16

ts@sondagsavisen.dk (Thomas Saxtoft) writes:

> Synes du der mangler noget, så prøv at kigge på www.intellij.net, hvor
> der står lidt om den næste version - 3.0.

Mener du den er prisen på $395 værd?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 23:32

> ts@sondagsavisen.dk (Thomas Saxtoft) writes:
>
> > Synes du der mangler noget, så prøv at kigge på www.intellij.net, hvor
> > der står lidt om den næste version - 3.0.
>
> Mener du den er prisen på $395 værd?

Det synes jeg. Den er helt fænomenal Og jeg er ellers normalt Emacs (med
JDEE) mand...

Mvh. Madsie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 07:36

<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Mener du den er prisen på $395 værd?
Er man privat person og skal kun bruge det hjemme, så kan jeg godt se
det er lidt dyrt, men skal man programmere seriøst (hjemme eller på
arbejde), er det hver en $ værd.
Prøv og hent det og arbejd med det i 30 dage, og så skal du nok finde
pengene.
For en virksomhed er $395 nok til at klare. Det tjener sig ind i den
anden ende.

Apropos en anden besked. I IDEA får du vist JavaDoc ved at trykke Ctrl
+ Q. Gør du det over en variable får du i et lille vindue vist hvor
den deklareres samt den eventuelle Javadoc. Gør du det over navnet på
en klasse får du klassens JavaDoc vist. Og så kan du naturligvis
browse i det vindue der kommer frem, så du kan trykke dig videre til
et andet sted i JavaDoc'en.

Thomas
Fanatisk IDEA bruger.

Godkendelse af svar
Fra : kaasgaard

Dato : 27-09-02 12:52

Tak for svarene allesammen.

Ganske rigtigt er jcreator fed, men jeg vakler lidt mellem den og netbeans, der også er lækker.

Det er ligepludselig blevet meget nemmer at kode i java :)

Takker.

// Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-02 13:42

Hej Martin

Et utroligt godt alternativ er Eclipse 2.0. Det er efter min mening
en absolut pristager i den søgte kategori af IDE. Eclipse understøtter
CVS som standard og kan udvides med et bredt udsnit af plugins, til
eksempelvis jUnit (test), chats, Tomcat (httpd), Ant (buildtool) osv.

Det er gratis og kan downloades på www.eclipse.org og er utrolig let
at sætte op. Efter udpakning, eksekveres systemet blot og >pouf< så er
vi klar til at køre.

Det tager lidt tid at vende sig til Eclipse perspectives, men det er
absolut indsatsen værd.

Mvh.
Mads Skagen

"kaasgaard" <kaasgaard.news@kandu.dk> wrote in message news:<KaKj9.22987$Qk5.986348@news010.worldonline.dk>...
> Hep,
>
> Jeg har kodet i java i et stykke tid og brugt UltraEdit/Nedit (alt efter
> hvilken maskine jeg sidder på).
>
> Nu skal jeg i midlertid igang med et større program og så er jeg ikke
> sikker på, at det er den bedste måde at kode i en alm. editor - ganske
> vist har begge syntax highlighting, men alligevel.
>
> Hvad er der af (gode) udviklingsværktøjer til java?
>
> På forhånd tak.
>
> // Martin