/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grønt vand i akvarium
Fra : stig54
Vist : 641 gange
50 point
Dato : 12-05-05 20:49

Vi har igennem længere tid haft akvarium uden planter i. Der er sten og muslinger og en plasticplante og så selvfølgelig fisk.
På det sidste er vandet blevet grønt, vi havde noget pynt med metal i og det var ligesom korroderet , og mente at dette var årsagen. Vi har fjernet alt dette.
Akvariet blev tømt og renset (flere gange) Vandet bliver stadig grønt.
Er det fordi det får mere dagslys nu eller skal der planter i.
Helt nyskiftet vand holder en uge eller højst to, vi har pumpe med filter
Gode råd?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 12-05-05 21:06

Det skyldes bittesmå alger der farver vndet grønt.
Og det skyldes ofte at akvariet står et sted hvor det udsættes for sollys.

Det hjælper ikke at rense og skifte vand, og flere planter vil heller ikke hjælpe.

men væk fra sollys og køb noget algedræber i akvarieforretningen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-05-05 22:25

Planter lever af det samme som alger--altså-- mange planter fjerner de bedste vilkår for alger.
Ellers har dova ret--

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-05 23:37

For megewt lys

Et akvaries 'faste' planter kan kun optage lys i ca. 10 timer ...derefter tager algerne over : http://akva-net.hjem.myinternet.dk/algeindex.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 13-05-05 08:44

hej
det skal helst ikke stå i direkte sol allerhøjst en time el. to om dagen
da det er min erfaring at det er sol der frem elsker alger
du skal have rigtige planter ikke plastik
et godt filter evt et der hænger uden på akva. evt med aktiv kul i(er ikke den store invistering)
et par stykker maller og der efter skal du have fisk der lever ved bunden i mitten
og ved overfladen så skal det nok lykkes
jeg har selv haft akva. for en del år siden og gik efter det ovenstående
jeg skiftede ikke vand i flere år kun efterfyldte når der var fordampet for meget
det hele går jo ud på at få det til at virke som et lille stykke natur som passer
sig selv og så sidde og nyde det hele efter en travl dag uden at tænke mere over det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-05-05 10:21

Som 1133 skriver skal du ikke skifte al vandet. Skift ca. 1/4 af vandet hver måned, hvis akvariet er mindre end 250 l. ellers skift 1/4 af vandet hver 3 mdr. Dette gælder især, hvis du ikke har et biologisk eller et kulfilter, men kun en luftpumpe med pimpsten difuser.

Det tager normalt 3 uger for et renset akvarie med helt nyt vand, at danne den bakteriefauna der skal holde akvariet i ballance. Når først akvariet er 'faldet til ro', bør du følge vandskifteplanen som beskrevet ovenover.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 15-05-05 08:27

Tak for svaret dova.
Det prøver jeg og måske et par planter også