/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Til Tyskland uden pas?
Fra : AhHaIC
Vist : 1467 gange
100 point
Dato : 12-05-05 18:58

Jeg havde tænkt mig og tage en tur til tyskland.. men mit pas er udløbet - men er det ikke sådan efter vi har fået åbne grænser at man kan køre en tur derned og tilbage igen uden pas - hvis bare man har gyldigt id?? - Så nogen der ved om man lovligt kan tage et smut til tyskland og handle ind uden at ha pas med? Og hvad er konsikvensen hvis det ikke er lovligt men gør det anyway?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-05 19:10

Hvis du skal til Tyskland, så skal du have dit pas med.

Forny dit pas, du kan få et midlertidigt med det samme.

Kommentar
Fra : mobergkl

Dato : 12-05-05 19:11

jeg ved det ikke det er lovligt.. men vis du tager afsted så husk billed id.. vis du skulle blive stoppet slipper du med en bøde på 500 kr..
hilsen k.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-05 19:13

Der bliver skrevet/stemplet i dit nuværende pas, at udløbsdatoen er forlænget.
Du skal medbringe et nyt pasfoto, samt betale for et nyt pas.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-05 19:26

Hvis du bare skal ned i grænsebutikkerne er risikoen for at du skulle blive bedt om at vise passet ikke særlig stor.

Men selvfølgelig bør man have det med. Mange tror det ikke er nødvendigt fordi der ikke længere er paskontrol ved grænsen, men et pas er den eneste gyldige legitimation der godtages i udlandet.

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-05-05 19:34

Jeg tror på man skal have pas med til EU, men hvor står det egentlig? Man skulle da synes, at eu-kørekort kunne være tilstrækkelig dokumentation.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-05-05 19:45

Det står i loven, at man skal medbringe pas, og bøden svarer til det et nyt pas koster.

http://www.logir.fo/foldb/bek/2004/0000958.htm
http://www.ret-raad.dk/silkeborg&art_id=200412162356524591

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-05-05 19:50

Det står her hvornår du skal have pas med:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

mvj berpox

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-05-05 19:57

Er du EU-statsborger eller nordisk statsborger og bosat i Danmark, skal du medbringe pas eller anden gyldig rejselegitimation, når du rejser til et af de øvrige Schengen-lande.
den er trikky

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-05-05 20:50

Tjaa.....

200 point til hhv. berpox og jakjoe for ulejligheden.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 12-05-05 20:51

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-05 20:54

Tak AhHaIC

God tur til Tyskland (med eller uden pas)

Hilsen ans

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 14-05-05 01:56

Tak tak... var i Tyskland i dag... ingen toldere så det var perfekt