/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Redekasser
Fra : akle
Vist : 6412 gange
100 point
Dato : 12-05-05 15:11

Jeg ønsker at ophænge redekasser til Solsorte, Musvitter og Blåmejse. 1) Hvor stort skal indflyvningshullet være? 2) Hvor højt eller lavt skal redekassen ophænges? 3) I hvilken retning (mod nord,syd, øst, vest) bør reden/redehullet vende? Håber på svar for hver kategori fugl - og et korrekt svar for hver fugleart. Ligeledes kunne jeg tænke mig at vide, om man også kan lokke Rødkælken til at bygge i redekasser, da vi har to Rødkælkepar i vor have, som kunne være sjove at iagttage med unger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-05-05 15:14

Prøv at gå ind på Dansk Ornitologisk Forenings hjemmeside, der kan du finde alle de oplysninger du har brug for.
http://www.dof.dk

M.v.h. Arne

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-05 15:16
Kommentar
Fra : classic26

Dato : 12-05-05 15:46

Og her er så informationerne:
http://www.sitecenter.dk/fugle-faaborg/redekasser1/

mvh steen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-05-05 15:59

Ja ja - Steen det var et godt link, men når du skriver "Her er så informationerne", er det jo ikke helt rigtigt. Dit link besvarer ikke spørgsmål nr. 3.

Akle - Fuglen hedder ikke Rødkælk med Rødhals.

Rødhals er ikke nogen decideret hulruger, idet den ofte anbringer sin rede der består af mos og kviste i huller i jorden eller på kanten af en grøft. Den kan også indrette sin rede i en gammel frønnet træstub.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 12-05-05 16:01

Av, der fik du mig godt nok med bukserne nede, Arne!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-05-05 16:12

Søren, du skal da ikke være sur. Jeg skriver jo netop at det er et godt link.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-05 16:33

Solsorte bruger ikke redekasser.

Men lige så vigtigt (eller vigtigere) som indflyvningshullet er kassens bundstørrelse.
De fleste "færdigkøbte" fuglekasser er alt for små med døde eller defekte fugleunger til følge.

På Dyrenes Beskyttelses hjemmeside er der anvisninger på hvor store kasserne bør være.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-05-05 18:53
Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-05-05 00:00

Hej alle. Jeg vender tilbage, når jeg har fået undersøgt og læst linkene.
arne.jakobsen: Jo, du har da ret - dét fandt jeg ud af i mellemtiden ved at kigge i en fuglebog, altså dét med Rødhals. MEN --- jeg kommer fra Norge, og dér er navnet Rødkælk. Må se at få lært det danske!
dova: Vi har tænkt os at bygge redekasserne selv, derfor mine spørgsmål, så det hele kan blive optimalt fra starten.

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 18-05-05 11:11

Tak for svaret arne.jakobsen.
Et godt link med interessant læsning, hvilket også de andre links var.
Der ud over vil jeg da lige gøre opmærksom på, (møntet til Dovas kommentar), at man sagtens kan lokke Solsorte til at bygge i redekasser, blot disse er åbne, dvs. en såkaldt "ÅBEN REDEKASSE".
Hilsen Akle