/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hjælp til cykellås
Fra : pipzi
Vist : 16279 gange
100 point
Dato : 10-05-05 11:53

Er her mon en der kan hjælpe mig. Jeg har smidt nøglen væk til cyklen, nu står jeg og kan ikke få låsen åbent.

Er her en som lige ved, hvordan dette kan lade sig gøre. Kan man save låsen op, eller hvordan dælen gør jeg ?

Hvis der er en i Århus egnen, som kunne hjælpe mig med at få den op, ville det ikke være helt af vejen...

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 10-05-05 12:00

Hvis du er 100% sikker på at der ikke findes en ekstra nøgle må du igang med vinkelsliberen.

Alt efter hvilken lås det er, kan din cykelforhandler skaffe en nøgle ud fra serienummeret på låsen.
Jeg skal ikke kunne sige hvad du kommer til at betale for den service ? Heller ikke hvor langt tid det vil tage.
Men lad os sige at du skal give 200,- kr og vente 3 uger.

En ny lås koster 150 - 300,- kr.
Det tager mindre ned et minut at skære låsen op, den kan selvfølgelig ikke bruges bag efter og du må ud og investere i en ny lås, men 3 nøgler til.

Du kan også tage cyklen med til din lokale cykelsmed, så vil han skære låsen op og montere en ny for dig, hvis du ikke lige ligger inde med en vinkelsliber.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-05-05 12:41

Jeg har været i samme situation, for mange år siden, da havde min cykelhandler en ekstranøgle.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-05-05 12:55

Jeg har ikke selv en ekstra nøgle, og det er jo 100 år siden at jeg har købt cykelen... Så den eksisterer nok ikke hos cykelhandleren.

Jeg vil se om jeg kan finde en der ejer en vinkelsliber, thulin, du mener at en sådanne sagtens kan skære den over ?

Det ville være pænt pinligt at gå til cykelhandleren... Har været der lidt for ofte den sidste tid

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-05-05 13:14

Som nævnt tager det ikke et minut med en vinkel sliber.

Hvis du skærer på den side hvor låsebøjlen "klikker" i, vil den vippe op lige så snart den er skåret over.

Du kan også sagten gøre det med en nedstryger, det tager bare noget længere tid, måske 10 minutter.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-05-05 13:20

Men det skal vel være en speciel klinge der skal på sådan en nedstryger ? jeg har sådan en sav, men om den kan skære i metal, det tvivler jeg på :)

Du bor ikke lige tilfældigvis i nærheden af Århus og ejer en vinkelsliber ??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-05-05 13:41

Jeg bor desværre i Viborg, hvis du kan komme forbi, skal jeg med største fornøjelse, fjerne den gamle og montere en ny lås kvit og frit.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-05-05 13:46

Hehe tak for tilbudet. Men kommer nok ikke lige sådan til Viborg

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-05-05 13:48

Hvis du har en ny klinge i nedstrygeren, kan du sagtens skære igennem bøjlen. Det tager lidt tid.

Kun hvis du har en meget speciel og dyr lås, må en nedstryger give op.
Men en alm standard Basta lås er det kun selv palen som skydes ind i låsehakket som er hærdet, selve bøjlen er bare almindeligt "hårdt" stål.

Men skru nu låsen af først, så du ikke kommer til at skære i cykelstellet
Det bedste vil være at skrue låsen fri, og spænde den op i en skruetvinge, så den ikke flytter sig når du skal save. (ved godt det er nemmere sagt end gjort, når der lige hænger en cykel i den anden ende)

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-05-05 16:45

Cykelhandleren kan lave en ny nøgle ved fremvisning af stelnummer (på sadelstangen) og selvfølgelig fremvisning af billedlegitimation.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 10-05-05 17:44

en stor boltsaks så ryger den lige af......

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-05-05 17:52

tiemaster, sådan en nøglelås er altså ikke lige til at klippe over. Det kræver dælme at man er stærk...

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 10-05-05 18:06

Find en cykkeltyv de kender lige til hvordan man sparker sådan en lås op.*GG* Spøg til side. Hvis det er en lås som er ud i et med cyklen vil det jo være kedeligt at save den i stykker for så er det jo også svært at montere en ny lås, så måske skal du lede efter nøglen eller prøve cykkelhandleren bare lige denne ene gang mere.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 10-05-05 19:29

når du nu bor i århus kan du jo tage din cykel ned på "huset" i vester allé der har de en vinkelsliber.

Hvis det er en basta cykel lås du har kan du få to nye ved at skrive til dem, din cykelhandler kan helt sikkert hjælpe dig. Du skal bruge en nøglekode som står på låsen, jeg har selv fået et nyt sæt nøgler på den måde en gang. det tog en uges tid og kostede 50 kr.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-05-05 20:20

Ja det kunne jeg. Det er bare SÅ langt ind til byen herfra hvor jeg bor, for at komme på huset

Godkendelse af svar
Fra : pipzi

Dato : 12-05-05 12:39

Tak for svaret thulin. Jeg har nu fået låsen op