/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke starte op
Fra : xick
Vist : 502 gange
200 point
Dato : 07-05-05 22:57

Jeg har et ret stort problem angående min onkels computer. Jeg blev ringet op af ham i går, fordi hans computer ikke vil starte, og jeg sagde at det kunne jeg nok godt finde ud af. Men det kunne jeg ikke

Problemet er, at efter computeren har vist de første sorte skærme omkring hardware osv, så kommer der den der skærm med at man kan starte op i fejlsikret tilstand eller sidst kendte virkende konfiguration eller bare starte windows normalt. uanset hvilken mulighed jeg vælger, så sker der det, at den tænker lidt, men genstarter efter ca. 10 sekunder.

Mit eget bud på en løsning var så at geninstallere windows ved at boote fra cd'en, men det kan jeg heller ikke rigtigt få den til.

De ved ikke selv hvad de var i gang med da det skete, så kan ikke fortælle præcis hvad der er sket.

Måske er det bare mig der skal have gennemgået helt nøjagtigt hvordan man geninstallerer eller reparerer en windowsinstallation?!

PS. Der ligger en masse billeder og ret vigtige dokumenter på computeren, og der er ingen backup af noget af det, så formatering er absolut sidste mulighed.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 22:59

Er det 98/2000/XP

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 07-05-05 23:00

prøv at gå ind i kør med det samme når der startes op, og skriv /shutdown a måske virker det, i så fald kan det være det er en virus.
Ellers ved jeg sørme ikke lige hvad det kan være

Kommentar
Fra : xick

Dato : 07-05-05 23:00

hov undskyld

Det er windows xp home edition... Men min onkel snakkede lidt om at der måske var en windows 2000 installation under?! ...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 23:01

Du bør kunne gå i fejlsikret tilstand ved at trykke på F8 under opstart af windows

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 23:03

Hvis der ligger en win 2000 under XP så giver den også mulighed for opstart i win2000

Kommentar
Fra : xick

Dato : 07-05-05 23:03

Jeg kan ikke komme i fejlsikret tilstand! Har prøvet op til flere gange... Der kommer nogle gange en blå skærm, men det er så kort et glimt at jeg ikke engang kan reagere hurtigt nok til at pause billedet...

Trine80 - jeg kan slet ikke komme ind i windows...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 23:04

Der er flere muligheder for fejl, men før du går i gang med at rette dem burde du nok sikre data ved at montere harddisken i en anden computer, som slave og så kopiere billeder mm. over og sørg for at have en opdateret antivirus på den maskine hvor den monteres da virus kan lave ravagen.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 07-05-05 23:06

BjarneD - det har jeg også selv tænkt på! .. Har lige et side spørgsmål til det med backup... er det muligt at kopiere emails uden at gå ind i outlook express ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 23:07

Ja BjarneD - det lyder som en god idé - og en rimelig sikker måde til at redde data.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 23:10

Ja og du er sikkert klar over at du ikke skal forsøge "køre" nogen programmer fra den HD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 23:12

Du kan godt kopiere alle mails hvis du kopierer hele mappen.
De ligger sådan ca. her: "C:\Documents and Settings\Brugernavn\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{Tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express"
Du kopierer altså mappen OutlookExpress fra den sti.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 23:14

Når du har sikret data kunne du for eksempel slette partitionen hvor Windows ligger og reinstallere.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 07-05-05 23:15

Okay tak ... havde heller ikke tænkt mig at gøre andet end at sikkerhedskopiere

men for at vende tilbage til emnet - er der nogen der har nogle forslag til en løsning? .. Computeren er fra Amitech og der er recovery cd med, men den skriver at den sætter computeren helt tilbage til "default" som den var da den blev leveret...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 07-05-05 23:20

Recovery er lige hvad du skal bruge når data er sikret.
Der er jo ingen nøglefærdige løsninger da problemets natur først skal afklares hvilket er svært når computeren ikke kan starte og du vil spare mange timer ved at køre en recovery efter, at have sikret data. Du skal så opdatere, men det slipper du sandsynligvis ikke for og det kan endda være at manglende opdatering af Windows er synderen (orm).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 23:22

Ved du om det er FAT 32 eller NTFS

Kommentar
Fra : xick

Dato : 07-05-05 23:25

jeg er ret sikker på det er NTFS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 23:37

ok

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 07-05-05 23:53

Du har fået nogle rigtig gode råd.
Jeg har lige en lille tilføjelse til det videregående.
Hvis/når du har fået reddet ud data, så lav lige en tjek af harddisken inden du kører recoverycd'en på. Du aflæser hvilken harddisk det er tale om når du flytter den over i anden computer, og kan så hente en harddisk-tool hos producentens hjemmeside. Ved at køre denne, får du tjekket om der er fejl på harddisken. Det kan også godt være Emesen eller BjarneD kender et all round program som kan.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 08:27

hey hallo - hvis det er en amitech med tilhørende genindlæsnings cd´ere får du mulighed for at kunne vælge at dokumenter ikke røres - så det er vel den optimale løsning ????????

(hvis den ikke er alt for gammel altså - den løsning fik de lagt ind for sådan ca 6 år siden)

Kommentar
Fra : xick

Dato : 08-05-05 09:23

miritdk - den er 3-4 år gammel... men da jeg satte recocery cd'en i, skrev den at den ville blive sat helt tilbage ... men jeg vil da lige kigge på det igen tror bare jeg tager noget backup uanset hvad...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 09:26

amitechs recovery -"genindlæsnings cd´er) er meeeeeeeeeeget nemme at følge og du får mulighed for at fortryde før du kører videre.

klogt at måske få taget backup - eller køre de ting ud der endelig ikke må slettes for en sikkerheds skyld

du skrev at der måske var en 2000 indblandet - så vær lige opmærksom på om recovery er til 2000 eller xp !!!!!!!!!! (genindlæsning bliver jo netop med hvad der ligger på)

Kommentar
Fra : xick

Dato : 08-05-05 18:14

Jeg har aftalt med min onkel at jeg tager backup og så kører vi recovery... Jeg har bare lige et spørgsmål vedrørende backup: Er det muligt at få en fil med alle foretrukne fra Internet Explorer ? ... eller hvordan laver man backup af dem?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 19:16

Her ligger dine foretrukne:
C:\documents and settings\ditnavn\foretrukne
Marker det hele>ctrl+a og ctrl+c og du har det hele i udklipsholderen.
Nu kan det sikkert være på en diskette

Kommentar
Fra : xick

Dato : 08-05-05 20:41

Kan det godt passe at de lagrede meddelelser ligger i C:\Documents and Settings\Bruger\Email ...? Og at de hedder DBX-filer ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 20:44

Ja

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 20:47

Lagringsmappen til mails kan i princippet ligge hvor som helst på harddisken da man via Vedligeholdelse - Lagringsmappe selv kan flytte dem, men det er rigtigt at på nogen ligger de som standard som du beskriver.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 21:44

har du svært ved at finde foretrukne så søg og skriv foretrukne så viser mappen sig og kan lige så elegant overføres til et sted hvor du har lettere ved at kopiere det ud

Kommentar
Fra : xick

Dato : 08-05-05 22:37

Nu har jeg sikkerhedskopieret det der absolut skulle gemmes, og så kører jeg recovery i morgen ...... lader lige tråden stå så længe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-05-05 00:25

god fornøjelse xick

Kommentar
Fra : spink

Dato : 29-05-05 11:55

hvis du ikke allerede har slettet alt og rettet fejlen på den måde....... så har jeg et forslag.
Jeg har lavet en pc engang med samme fejl. Den lukkede alt op og så skrev at windows havde lavet en ulovlig handlig og så gik den i sort skærm. Det var bare fordi den lukkede alt for mange programmer op i starten så ram'en bliv fyldt med det samme. Man skal bare sige at den ikke skal lukke dem op ved windows start.

Godkendelse af svar
Fra : xick