/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP - bogstaverne æ ø å
Fra : akselbo
Vist : 2105 gange
100 point
Dato : 07-05-05 19:28

Hvem har løsningen på problemet omkring bogstavet Ø/ø - som siden indførelsen af Unicode er blevet til japanske Yen/Yen-cent ?
Flere gode gamle applikationer lader sig fint afvikle under XP bortset fra fejlen ´omkring bogstavet ø´ - bogstaverne æ og å er ikke påvirket af den ændring der fulgte overgangen fra 8-bit ASCHII til codepagen Unicode ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-05 20:00

er lige med på en lurer -

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-05 20:07

Du lurer da overalt "miritdk"
Det er nu ikke kun ældre programmer der laver fejl.
Når jeg f.eks. kopierer fra excel til works optræder æøå ikke i det indkopierede, men fra works til excel er der ingen problemer.
Jeg tror det ligger i oversættelserne af programmerne - de fleste er jo trods alt engelsk/amerikansk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-05 20:12

HMPF - så du lurer på hvad jeg lurer på hva` ??????????????

nå godt ord igen - har ikke en stand forsk*d på det og ser og hører om det så ofte at jeg da gerne ville høre/se en løsning - om jeg så skal købe spørgsmålet også -

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 20:37

Jeg tror man kunne tjene penge på en sådan løsning!

Nå peeping mirit igen!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-05 20:41

tedd (((((((((((((( dbl spark ))))))))))))))

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 09-05-05 08:33

Hej Akselbo

Du skal køre med tegntabel 865 og ikke 850 som er standard i Windåse verdenen. Det er en helt kendt problem lige side WordPerfect 4.0 som havde samme problem med Cent/Yen tegnene.

Og det er kun fordi dit program læse direkte i tegntabellen ved udskrift, og ikke lader sig styre af XP.

Lars

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-05-05 09:31

hø - sådan noget lignende som larsfrohn skriver fik jeg også at vide igår - men fattede ikke en brik

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 09-05-05 09:55

Hej Mirit - lang tid siden - men jeg har også rejst en del her på det sidste.

Når Windows installeres for første gang, så indtallerer den også den internationale standard for bogstaver i de skandinaviske lande = 850. Denne tegntabel har windows brugt siden det hed Windows 3.10, og den bruger de stadig.

MEN..... der er en anden "sub" skandinavisk tegnsæt som er en lille smule anderledes, og det er 865. 865 fjerne det berømte Cent og Yen tegn som alle printere skriver ud når du laver en DOS dumb til printeren. Hvis du derfor har "gamle" DOS programmer som skal skrive ud (primært på matrix printere) skal du altid anvende tegntabel 865, for at elemininere at der kommer forkerte bogstaver ud.

865 var WordPerfects fortjeneste fordi med lanceringen af laserprinteren engang i 1990'erne havde de nogle problemer med udskrifter (det var dengang courir 12 pitch var standard) og det blev løst ved at benytte 865 i stedet for 850.

Lars

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 09-05-05 10:37

Hej Lars - (jeg er DOS-mand kunne godkende WIN SE fordi den ´kørte DOS´ - dit indlæg giver anledning til et par spørgsmål. - Jeg slås med en ny comp på hvilken OS=WIN XP Professionel. Når det handler om codepage-ting ville jeg i ´gamle dage´ automatisk rode med autoexec.bat og config.sys.
Dybt i Windows>system32> ligger en config.nt til hvilken jeg allerede har føjet én linie (den om device=ansi.sys) og det bragte orden på et andet problem ...
Hvor er det lige at du vil at jeg skal instruere XP om codepage 865 ?
venlig hilsen - Poul

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-05 10:57

Hej Akselbo

prøv at gå ind på linket her:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/mode.mspx

der kan du sætte alt muligt i Windows XP - seriel/parallel/Code page etc.

Det er den jeg bruger når jeg skal tilrette DOS proggrammer til XP.

Lars

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 09-05-05 11:28

Hej Lars - jeg tror på den vinkel du har anvist her.
Har nu et ærinde der fjerner mig fra comp de næste par timer.
Fortsætter med dette i seneftermiddagen
mvh - Poul

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 09-05-05 11:41

Hej Poul

Held og lykke med det.

Lars

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-05-05 22:36

hah - så fik jeg også en forklaring - ...... fem starts til larsfrohn *****
husk mig lige på at købe spørgsmålet så jeg kan kopiere ind senere -

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 10-05-05 20:58

Tak for svaret larsfrohn - indirekte viste du ´vejen´ - for da jeg havde nærlæst linket måtte jeg konkludere, at det var et spørgsmål om opsætning... problemet var som oprindeligt nævnt relateret til ´gamle dos-programmer´

jeg fandt jeg (efter timers søgning) løsningen under:

kontrolpanel > region/languages > advanced = hvor man kan sætte ´sproget´ for IKKE-UNICODE-PROGRAMMER !!

det var sat til engelsk(united states) - og blev ændret til dansk

og derefter var alt som ønsket ...

og tak også til miritdk for interessante bidrag

mhv / Poul