/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Computer?
Fra : Kebaaab
Vist : 955 gange
500 point
Dato : 07-05-05 18:40

Jeg tror jeg er ved at udvikle en slags afhængighed af computer.

Jeg har en stærk tro på, at alt der er værd at vide kan findes på nettet og har i øvrigt ikke nogen kammerater så der er jo ikke noget ansvar over for dem.

Hvis ikke min computer er tændt, går jeg nogle gange "hvileløst" rundt i lejligheden. Strange. Det hjælper dog altid at komme ud i luften.

Er afhængighed af computer det samme som ludomani? Og hvor kan jeg få noget hjælp til at rationalisere mit forbrug (jeg har ingen intensioner om et totalstop, vi skriver trods alt 2005)?

Håber nogen her kan hjælpe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-05 18:47

klart der kan skabes et helt og totalt afhængighedsforhold til computeren - og ja - det er lidt i stil med ludomani - eller trang til at leve i sin fantasiverden måske. I og med du er klar over problemet så er det jo dig selv der skal gøre noget ved det -og mon ikke den virkelige verden er både mere spændende og sjov ??? Mener jeg jo !!!!!! Hvis du har den mindste tanke om at din pc overtager - får overtaget - så blæs den en march og skrup ud i det gode vejr - sluk den og måske - få dig en forbindelse hvor du skal tænke i penge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-05 18:48

Ja, det kan godt være en afhængighed som f.eks. ludomani.

Men det der med at få hjælp, det er jo i sidste ende næsten kun dig selv der kan sætte grænser for hvor meget du bruger din computer.

Så et forslag er da, at du finder noget andet at tage dig til, sport eller anden fritidsinteresse, hvor du også kan møde nogen mennesker og få kammerater.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 18:55

Og det er måske endnu værre, hvis du også bliver Kandu-man.
som jeg og andre her på sitet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-05 18:58

uha ja emesen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 19:32

Din afhængighed kan jeg ikke gøre noget ved, men der er mangt og meget du ikke kan lære om på Internettet også selv om du har en sekular livsholdning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-05 19:38

Du kan IKKE sammenligne computerbrug med ludomani.
Komputeren kan du jo ikke undgå i et moderne samfund.
Hvad så med alle dem der absolut skal starte bilen for at køre 100 meter ned til købmanden - er det så bilomaner?
Selvfølgelig skal man ikke sidde og hænge over sin comp i hele sin fritid, men nogle er dog afhængig af den i sit arbejde så LUDOMANI NEJ DET ER DET IKKE - HØJST KEDSOMHED.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-05-05 19:41

hov - ja det har du jo ret i på en eller anden måde refi - men - daglig tale - hmm - såhhh ??

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-05-05 20:16

I "gamle" dage diskuterede man almindelige emner og væddede om, hvem der havde ret...i dag kan man få svaret på hvem der vandt melodi gran prix i løbet af få sekunder...det giver sgu nettet en hvis form for status.

Jeg ville være komplet hjælpeløs uden og de dage, hvor jeg ikke har adgang f.eks på ferier føler jeg en underlig tomhed og er selvfølgelig nødt til at tjekke min e-mail og nyheder m.m. hver dag på internetcafeer. Ludomani kan man vist ikke kalde det, men men en psykisk afhængighed for at være a´jour....ligesom nogle mennesker med deres mobil og SMS...sådan har jeg det ikke (så meget altså) - heldigvis

Man kan opleve på ferier at hvis tilgangen begrænses, så vænner man sig hurtigt til at tiden på nettet kan koncentreres til ganske korte tjek af e-mail og overskrifter i dagens avis.

Internettets muligheder er bare muligheder for at tilegne sig stof som mennesker altid har søgt.

Da jeg var barn på ferie i udlandet , købte danskere en 2 dage gammel avis for at se hvad der skete derhjemme og spurgte interesseret nyankomne og udviklingen i DK. Der var selvfølgelig ikke sket en skid, men visheden giver tryghed.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 21:21

Jeg tror ikke at du er blevet afhængig af din computer. Du er bare ligesom alle andre mennesker afhængig af kontakt til andre mennesker. Da du ikke har nogen kammerater i kød og blod, bruger du din computer som substitut. Som andre også siger så se at komme ud af hjemmet og find nogle levende kammerater. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 22:20

Jeg har det ligesom ziggy99 på ferier - jeg må bare ikke sidde ved en comp.
Det er blevet så slemt at jeg går i kirker og nyder udsigten og når det er allerværst, så vi en tur i den friske luft.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 22:28

Hov, hov - nu har arne.jakobsen udøst sin visdom og herefter må alleindlæg da være trakasserier.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 22:46

BjarneD -> Har du ikke et svar, hvorfor kan du så ikke lære at holde din kæft. Du er squ da gammel nok til at have lært det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 22:52

Der er noget som er meget værre end mailafhængighed.
Og det er manglendeforumskældeud abstinenser.
Men det hele kan kureres med et spil på
http://www.hirsenet.dk/ordleg8.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 22:56

Kebaab, jeg har lært at man kan lave sider til internettet hvor man trykker på en knap for at få en reaktion og som du kan se kan man billedlig talt trykke på knapper og få en forventet reaktion - er Internettet ikke herligt!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 23:12

Nå BjarneD - Du indrømmer at du er dum som en dør. Det var da altid noget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 23:16

...og ærede publikum må jeg have den store fornøjelse, at præsentere arne.jakobsens sande pointjægernatur.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 23:21

Mani tror jeg ikke vi skal kalde det, men en vane.

Nu er vejret jo blevet bedre, så er man jo en del mere udendørs, men at undvære computeren

puh ha...............den er ikke rask. Så afhængig, på een eller anden måde er vi vel alle.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 07:54

vel er det så afhængihed / mani - på den måde kebaaab udlægger spørgsmålet - og kun han selv kan gøre noget ved det. Netop den måde det bliver beskrevet på har jo været oppe og vende i tv op til flere gange - og er da ikke ligefrem sundt !!!!!!!!!!

at computeren er en del af vores hverdag er så noget helt andet - men det er jo alle medier - og telefon osv - derfor kan man jo sagtens have et liv ved siden af !!!!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 500 point
Dato : 08-05-05 10:33

http://www.ludomani.dk/

Dette er Centret for Ludomani og internetafhængigeds hjemmeside.... Du kan eventuelt tjekke den ud, og se om du føler dig "truffet"

Og jo, min holdning er, at man sagtens kan være afhængig af internettet. Og det, at det er noget, man bruger i sin dagligdag gør bare, at det er endnu sværere at tackle den afhængiged.
Hvis du føler, det er et problem for dig, så er det et problem, som jeg synes bliver negligeret eller bagateliseret i denne tråd. Bliver man socialt isoleret på grund af sit internetforbrug, synes jeg alarmklokkerne burde ringe....

Tjek siden ud, måske der er noget, du kan bruge

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-05-05 10:36

Hvis du går ind under fanen "kurser" er der faktisk en lille online test for internetafhængighed

Vaxen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 11:48

Jeg mener faktisk det jeg har skrevet - det er ikke en laterliggørelse af emnet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-05-05 12:21

Emesen>>> jeg synes ikke, der er nogen der latteliggør emnet, men jeg synes at problemet bliver bagateliseret.
At der er mange, der tilnærmelsesvis har det lige som Keeebab, betyder jo ikke, at han ikke har et problem. Specielt, hvis han selv oplever, at noget er skævt.
Erkendelse er jo som bekendt det første skridt på vej ud af hvilket som helst misbrug - derfor synes jeg, det er stærkt gået, at Keeebab stiller sig selv og os andre spørgsmålet.

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-05-05 12:26

Hvor er Kebaaab ?
Hvis han/hun sidder ved maskinen hele tiden må han vel se kommentarerne til sit spørgsmål.
Eller er han/hun helbredt?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-05-05 12:33

refi>>>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 12:50

Refi, du rører ved noget meget væsentligt. Nemlig at man generelt hverken kan tage spørgere eller svarere seriøst, hvilket selvfølgelig ikke udelukker at det store flertal er seriøse, men hvornår og hvad forudsætter jo at man kender både spørgeren og svaret.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 13:01

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-05-05 13:07

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-05-05 13:17

Det jeg mener er jo - hvis man klager sin nød her, er det mindste man kan gøre da at deltage.......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 13:20

..og tager man ikke det alvorligt, som man angiver som sit problem så er problemet måske et helt andet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 13:44

ja - respons på ingenting

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-05-05 15:11

Der er da nogen der går og puster røg ud i luften,

og det er meget værre, mani eller vane, pust pust, ha ha ha .

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Kebaaab

Dato : 08-05-05 16:07

Jesus! Det går hurtigt her på Kandu.
Jeg takker for jeres mange "kreative" indlæg. Rart at se at man ikke er et enkeltstående tilfælde. Jeg deler gratis point ud en af dagene. Gavmildt humør! :) :)

Godkendelse af svar
Fra : Kebaaab

Dato : 08-05-05 16:09

Og i øvrigt tak for alle svarene, men jeg kan jo kun vælge et, så tak for svaret!