/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vrøvl m. transformatoren??
Fra : Keldd
Vist : 485 gange
200 point
Dato : 07-05-05 16:45

Der er 8 spot på badeværelset, og en lysdæmper ved siden af kontakten (altså i samme dåse).

Jeg har boet her i 3 år, og ved ikke hvor længe det har siddet der.I alle 3 år har det blinket en gang imellem,

men jeg har slået det hen, med et eller andet øh nok spændingsfald på nettet.

Nu er det altså mere alvorligt, en gang imellem går lyset simpelthen ud, og kommer måske igen efter et par timer,

andre gange først dagen efter. Har jeg en løs ledning, et eller andet sted? Eller er transformatoren, (omformeren)

ved at stå af??? Se det sidste ville være ret spændende, da jeg ikke nogen ide om hvor den er blevet gemt.

Er der mon en løsning, uden jeg skal hive hele hytten skilt ad?

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 16:52

Keldd hvad står der på dine "pærer" måske 230 volt..........for så har du ingen transformator.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 16:53

Men under alle omstændigheder skal der kigges efter på den indstallation. (mulig brandfare)

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 07-05-05 16:56

En mulighed for at checke er at pille dæmperen ud og slutte udenom - det kunne jo være dæmperen der har fejl.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-05 16:58

Men mon ikke du har 12 volt/20W halogenpærer med de 2 tynde ben (Dem man ikke må sætte fingre på glasset)
Du har simpelthen en løs forbindelse, enten bag dæmperen, eller hvor ledningerne går i transformeren.
Kan du ikke følge ledningerne på loftet?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 17:15

palle-emme:
Jeg har lige hevet een ud,og der står det palle siger 20w- 12volt,Men den er matteret, og der er ikke noget uden om, altså bare lige op i loftet og ikke noget som helst pynt uden om.

Og jeg kan ikke se noget som helst på loftet, men jeg må hive et par brædder op, og så se ad, men i første omgang vil jeg kigge på, om der er løse ledninger ved dæmperen, foreløbig tak.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 07-05-05 18:52

Jeg har faktisk 10 spot i mit køkken hver pære på 20w -12 V. De var her før jeg kom. De får deres spænding fra 2 tranformatorer oppe i skunken. Jeg er ikke klar over det, men der kunne måske være indsat en bimetals-varmesikring i transformatoren?? Det ville kunne gøre eks. at der kan gå timer før den slår til igen efter overophedning...
Men jeg hælder nu også mest til at det er lysdæmperen, som du så skal prøve at køre uden om..
Er det transformatoren er der faktisk fare på færde, så skal du ikke bruge lyset før fejlen er fundet, på grund af brandfaren...
mvh bvh..

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 18:57

bvh:
Taget til efterretning.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-05-05 09:06

hvis der sider "sikring" i transformeren skal den resettes manuelt så er det ikke det ?. villle som en har skrivet prøve at fjerne lysdæmperen et par dage og se hvad der sker tag evt alle lamperne "ned" så du kan se tilslutningen på lamperne samt på transformeren ( efterspænd skruerne på tranformeren/lamperne (hvis det ikke er et samlesæt) og er der nogle af ledningerne der er "brændte" så er det til "udskiftning"

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-05-05 09:40

rotw:
Kontakten fandt jeg ud af i går aftes, da det var mørkt og lyset gik ud, gnistrede blåt, inde i dåsen.

Så lirkede jeg lidt med kontakten, og jeg havde lys igen.

Nu skiller jeg kontakten og lysdæmperen ad, og ser om der er en løs ledning.

Jeg må hellere lade min kammerat, han er mere rutineret end mig, til at skille de fjollede kontakter ad,

( øh jeg tør heller ikke rigtig) Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-05 10:43

Det var godt du fandt fejlen, og rart at have en rutineret kammerat, så du kan koncentrere dig om din PGO.
Det er sikker kun en ledning der skal skubbes lidt længere ind i kontakten med modhagere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 12:00

Vi må også ha' et billede af din dæmper med 7.000.000.firkantapparatet.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-05-05 15:04

Hvis bare han ville dukke op inden for en rimelig tid skal jeg nok lave nogle billeder.

Underligt nok skal de altid lige "noget" når man siger de skal komme, men når vandet vælter ud af væggene, hos

dem, regner de med man står der med det samme. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 15:11

Sådan er det altid keldd..................har du ikke lært det endnu.
Og husk at optage i farver så vi kan se de blå gnister.
(El-brand må ikke slukkes med vand - med mindre der absolut er slukket for al strøm)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-05-05 15:51

Om 10 min. er der billeder eme.
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-05-05 16:16

På billedet ser man sporet i i kobberbanen fra glideren,

vi er nede i småtingsafdelingen, selve kontakten der rører ved kobberskinnen,

har lavet ravagen. Det er en sammenstøbt enhed, der skulle bruges vold for at skille ad.

Da jeg flyttede ind her, skiftede jeg alle kontakterne, og havde en ekstra liggende, den kom på istedet for dæmperen

så nu går det fint. Det er det sidste billede her: www.keldd.webbyen.dk Tak til alle. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-05-05 16:18

Og forresten emme, jeg bruger kun benzin hvis det brænder, aldrig vand, så'n rent forsikringsmæssigt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 17:13

Sikke underbelyst/rystet/uskarpt det billede dog er. Er det taget ude fra haven og ind gennem upudsede vinduer.

Hvis du aner en smule misundelse over dit nye camera...........er det helt hen i vejret.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 17:17

Forresten - var det ikke dig som klagede over tulipanerne.............de er da flotte.

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 08-05-05 19:14

Tak for svaret emesen:

Det er dog utroligt at jeg er nødt til at give eme point,

jeg kan hverken gå eller stå ham tilpas for tiden, ligemeget hvad jeg gør er der noget i vejen.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 19:20

Med alle de påænger er det jo et skarpt og tydeligt billede af den kontakt.
Meeeeeeeeeeeeeeen du er bedre til at fotografere heste.