/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Valg af rørtype
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 2570 gange
50 point
Dato : 07-05-05 15:28

Da jeg skal have lavet nyt badeværelse og i den forbindelse skal have monteret gulvvarme,er jeg blevet i tvivl hvilket rør der skal anvendes..
Vvs manden ville have at jeg skulle vælge kobberør,den anden sagde plastrør?????er lidt i tvivl...
Rummets str er 7kvm,gulvvarmen trækkes af fjernvarmen og bliver lavet med ventil...
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 15:32

Det kommer meget an på hvad det koster. I dag laver man kun plastrør hvilket også er meget nemt og smertefrit og der er mulighed for at udskifte røret hvis der skulle komme en lækage. Har dog lige selv lavet nyt badeværelse og brugte her kobberrør da det var noget jeg havde på lager.
Hvis man selv skal til at makke med det er det helt klart plastrør der er det nemmeste.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 16:00

Det er hip som hap, tag det der er billigst.

Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 16:16

Plast - for det skal jo bindes til nettet som også skal udlignes til husets jordklemme.

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 07-05-05 16:22

Du skal bruge Plex-rør prøv på disse adr:
http://www.billigtbyg.dk/shop/default.asp
http://www.billigvvssalg.dk/Default.aspx?sc=1&pc=1
http://www.byggeri.dk/tip/index.asp
Der er altid billige materialer og de lever over hele landet.
MEN PLEX-RØR

mvh Zita

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 07-05-05 17:56

Hej Axelj.
Det er vist en smagssag,jeg er blikkenslager og har lavet mange badeværelser og gulvvarme .Har mest brugt kobberrør fordi de var det der fandtes i min læretid og i de efterflg. år som svend.
Man ved hvordan kobberrør opfører sig ,og glem alt om at hvis du lægger det i plast så kan du skifte det ud.den holder ikke ----tænk på du måske har en varmeslange der er 50-60 meter lang.
Har også lagt mange plast rør og har ikke haft en rekl. endnu og det er da immervæk 15-18 år siden jeg begyndte at bruge og arbejde med plast.
Vælg det der tiltaler dig mest og tænk så på at hvis du vælger kobber kan du altid komme til at reparere og lodde en muffe ind hvis uheldet er der.
Det er lidt sværere med plast fordi det er klemmeringe man bruger.
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 07-05-05 18:24

mcloud hvis han skal salv lave så skal han til at slaglode det når det er kobberrør det bliver ikke godt med ringe eller andet fitings jeg er selv gl smed. Har selv lavet nyt badeværelse med plex-rør for 9 år siden det kører bare perfekt
kan kun varmt anbefale det

Zita

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 07-05-05 18:44

Da der skal laves en del ved huset(årgang55) og jeg kun kan skrue biler,er det begrænset hvad jeg vil lave.Da alle metalrør skal skiftes og nye fræses ind i væggen(plasticrør),selv faldstammen skal fjernes og flyttes bliver denne del overladt til dem der tager betaling for det,naturligvis blev jeg lidt i tvivl,da den ene vvs mand sagde kobber og den anden plexrør,iøvrigt var argumentet for kobber at plexrør ville smelte hvis reduktionsventilen gik i stykker og fjernvarme vandet er er åbenbart en del varmere....
Iøvrigt har min håndværksmester osse anbefalet plexrør da det er nemmere at arbejde med..

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 19:10

Smelter gør PEX ikke, men hvis reduktionsventilen står af,går pexrørene fra hinanden i samlingerne, men vær ikke bange for det,jeg har kun set det een gang, og det var fordi et fjols havde glemt at sætte reduktionsventilen på.
Så brug du pexrør, det er også et moderne og praktisk materiale, som er nemt at have med at gøre, når du skal have rørene ind i væggen, og billigere end kobberrør.

Jeg har intet mod kobberør, slet ikke, og bruger dem da også, hvis rørføringen skal være synlig.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 07-05-05 23:14

som jeg startede med at skrive er det en smags sag hvad det er man gør efterfulgt af hvad man kan få fat på, men jeg ville selv vælge plast.

Jeg har været bygmester på et helt nyt byggeri, stuehus 300m2, 100m2 garage og 100m2 hestestald til min chef og med gulvvarme i det hele og vi har bestilt det hele hos flg. http://www.vvs-grossisten.dk/
selv om vi i firmaet har konto hos Sanistål, var der penge at spare. Der findes andre ligeså billige firmaer, men vi havde intet problem med at få retuneret materialer m.m.

Der er da også noget værd

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 09-05-05 20:55

Tak for svaret Fijala.