/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
ordentlig brød
Fra : karin42
Vist : 782 gange
100 point
Dato : 06-05-05 08:55

Hvordan og hvor kan man få noget ordentlig brød ?
Jeg er så træt af al den " luftig brød " det er bare ikke til at holde ud .
Er selv begyndt at bage rugbrød igen , man franskbrød orker jeg ikke rigtig , vi er kun to mennesker til daglig , men alligevel vil vi gerne leve anstændigt dvs. spise lidt men godt , og det gælder ikke mindst brødet .

venlig hilsen mormor.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 06-05-05 09:06

Schulstad Brød har introduceret et nyt franskbrød de kalder "Rustikbrød" (papirspose), hvor der virkelig er smag og "krummer" i. Det smager som mors hjemmelavet!

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-05-05 09:52

hej til amp ! tak for dit svar , men det jeg efterlyser er noget i retning af og - efter den økologiske linie ! det vi har prøvet virker tørt og kedeligt , og der må være noget der er bagt uden stråforkorter ----- det er næsten umulig at finde noget der ikke påvirker vores , i forvejen , næsten ødelagte smagsløg !
venlig hilsen mormor.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-05-05 09:53

hej til amp ! tak for dit svar , men det jeg efterlyser er noget i retning af og - efter den økologiske linie ! det vi har prøvet virker tørt og kedeligt , og der må være noget der er bagt uden stråforkorter ----- det er næsten umulig at finde noget der ikke påvirker vores , i forvejen , næsten ødelagte smagsløg !
venlig hilsen mormor.

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 06-05-05 10:07

Hvor bor du i landet...

I Elmegade i København ligger en øko-bager og de har ordentligt brød med krumme i ....
Kan absolut anbefale det.. Er det lidt langt fra dig kan du undersøge hvad der ligger af øko-bager i dit område

Kandaikke

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-05 11:12

Hvis du godt kan lide at bage, vil jeg anbefale dig at gå i en helsekostbutik. Der findes et væld af gode meltyper, som man kan lave lyst brød af som ikke bliver til "pap".
Jeg har investeret i "Aurions bagebog" - koster 75 kr - og i den er en masse gode opskrifter på brød, der enten er med surdej eller skal langtidshæve. Disse to ting sikrer, at brødet holder meget længere end almindeligt bagt brød.
Desuden vil jeg anbefale dig at skifte al hvede ud med sigtet spelt eller almindeligt spelt- det giver brødet mere smag og det holder længere.
(Du kunne også eksperimentere med emmer, enkorn eller andet lækkert)
Kig i din helsekostforretning! Der er masser af muligheder for slippe for papbrød der!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-05-05 11:14

Desuden - jeg behøver vel dårligt at nævne det - så er alle mel og korntyper man kan købe fra Aurion økologiske... Det koster selvfølgelig en sjat mere, men smager altså også en sjat bedre

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-05-05 11:16

kig eventuelt her: http://www.aurion.dk/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-05-05 11:54

Jeg tror nok du har fået nogle brugbare svar; Men jeg lagde mære til du synes to mennesker er for lidt at bage et brød til! Jeg bager boller i stedet, af samme dej som ellers til franskbrød, forresten kan man, købe en masse færdigblandet dejgpulver,yughurtbrød og bolledej Der er da masser af muligheder, hvis man kan overkomme at bage selv.Den med at bage boller i stedet for et stort brød, den går jeg ind for!

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 06-05-05 12:15

Tak for svaret vaxen.
    ja det lyder godt - desværre bor jeg i det sydlige jylland - og her er man bestemt ikke for den økologiske tanke , det er ærgeligt , men jeg vil forsøge at få fat i denne bagebog du anbefaler .-)
venlig hilsen mormor.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-05-05 12:20

Til Valde vil jeg sige at du har ret i din formodning mht. bagning for to ! men efterhånden er vi så trætte af det færdigkøbte brød her i huset
og min mand hjælper gerne med at lægge dejen - der skal jo muskler til !
iøvrigt bager vi gerne en stor portion boller af gode økologiske råvarer , hvorefter de bliver frosset ned .
Nu har vi også et par børn der umådelig gerne " napper " lidt ! så det får hurtigt ben at gå på . mvh. mormor.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-05-05 13:34

I linket jeg sendte til dig, Karin, er der et sted, hvor man kan finde nærmeste forhandler af Aurionprodukterne. Ellers er der faktisk mulighed for, at man kan købe det via hjemmesiden - inklusive den bog, jeg fortalte om. I øvrigt står mange af opskrifterne på hjemmesiden, så det er bare om at gå på opdagelse...

God fornøjelse med det! Du bliver en smagsoplevelse rigere

Vaxen

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-05-05 16:41

tak for din hilsen vaxen
og jeg klør' på men krum hals . venlig hilsen mormor.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-05-05 16:42

med krum hals - skulle der stå )