/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Digital affotografering af dokumenter
Fra : jom46
Vist : 1203 gange
100 point
Dato : 05-05-05 01:08

Kan nogen venligst øse af deres erfaringer med digital affotografering af dokumenter?
Jeg skal til at beslutte hvilket digitalkamera jeg skal købe. Det skal primært anvendes til affotografering af gamle dokumenter i forbindelse med slægtsforskning. Lyset i situationen er dårlig, og flash er forbudt!
Formålet er, at kunne studere dokumenterne hjemme på skærmen.
Jeg vil bruge max. kr. 8-10.000 på udstyret.
I bedes så vidt muligt begrunde jeres svar.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 05-05-05 08:05

Jeg anvender selv et ældre digitalkamera, så du behøver slet ikke at investere specielt meget.
Når jeg er på lokalarkiver affotograferer jeg ofte fra aviser og andet. Jeg anvender en afstand af 30-40 cm. Men man kan jo se på kameraets display, hvor tæt man skal gå på emnet. Flash er ikke nødvendigt, hvis der da er dagslys i lokalet
Når du lægger dine fotos ind på computeren kan du efterfølgende forstørre det du gerne vil se.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-05 09:19

Du bruger funktionen makro/nærbillede og husk at kigge i søgeren,
ikke displayet da en parallelforskydning vil flytte billedet.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-05-05 09:20

Det fungere bare med affotografering af gamle dokumenter, du kan efterfølgende sidde hjemme ved din comp….. og efterfølgende forstørre det affotograferede op læse og kopiere det lige der hvor du ønsker det placeret.
Det er bare super med et degitalkamera
God fornøjelse
senta

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-05 09:21

Og jeg mener altså lige det omvendte.
Displayet viser det billede du får.

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-05 11:51

Jeg er for så vidt enig i at et rimeligt digitalkamera efterhånden kan fås for en meget billig penge. Der er en udbredt krig på området i øjeblikket - til bl.a. konfirmationsgaver - med 3 Mbit opløsning, men selv 5-6 Mbit opløsning kan fås for mindre end to tusinde kroner.

Jeg har prøvet at lave et link, men det bliver ukristeligt langt og det går næppe godt, så tjek selv:

http://www.edbpriser.dk/

Der er altid digitalt zoom, men vælg helst et kamera der også har optisk zoom. Så kan du gøre resultatet bedre til læsning på den hjemlige computerskærm.

Jeg har ikke haft lejlighed til at afprøve andet end digitale fotografier med 3 Mbit opløsning til OCR behandling, men det går ikke godt.
Man skal altså vælge om man bare vil se billedet af dokumentet, eller om man også vil kunne behandle det med OCR.

Indtil videre er det sidste nok for dyrt, og jeg antager at i løbet af de kommende måneder vil også højopløselige kameraer falde væsentligt i pris. Men så meget er altså ikke nødvendigt for at lave et billede som menneskeøjne kan se og genkende.

Forsøg om sælgerne (eller en kameraejer du kender) vil lave et billede af en tekst du medbringer, og så kan du jo selv teste læseligheden.

mvh

Ejvind co Varla.dk

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 05-05-05 21:11

Jeg benytter et simpelt digitalt kamera med 2,1 pix og det er ok, men med dagens priser, vil jeg anbefale et med 4 - 5 Mbit opløsning, da det giver en noget bedre resultat. Som andre har skrevet, så er det optisk zoom der evt. skal bruges. Digital zoom er ikke brugbart til noget fornuftigt, efter min mening.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 05-05-05 21:39

Forskellen på optisk zoom og digitalt zoom er sådan set enkel, nemlig at optisk zoom er en forstørrelse inden billedet lagres, digitalt zoom er en forstørrelse af de pixels (prikker) som er fotograferede tidligere, og billedet vil optræde med stadigt større "hakker" i alle skrå og buede kanter.

mvh Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : jom46

Dato : 19-05-05 23:28

Tak for svaret Varla. Tildelt dig, fordi du mindede om, at OCR kan være en fordel. Den detalje havde jeg helt glemt. Mvh jom46

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 30-05-05 11:11

Jeg har med interesse fulgt med i spørgsmålet om digitalt affotografering! Nu har jeg bare et lille spørgsmål! Er det ALTID tilladt at trække sit camera frem og affotografere siderne i kirkebøger o.l. på arkiverne? Dette blot for ikke at overskride normale grænser!!

MVH Syrena

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 31-05-05 09:57

De sædvanlige regler for kopiering/fotografering skal ALTID overholdes..
Der er således en 100 års regel for kirkebøger. D.v.s. at den sidste indførsel i den ønskede kirkebog skal være mindst 100 år gammel.
Der er lidt specielle regler hvis kirkebogen kun har været anvendt til dødsindførsler, men den slags kirkebøger er så sjældne at jeg ikke husker reglen specifikt.
Der er igen andre regler for Folketællinger, og jeg mener at det er 80 år.

Med hensyn til anden litteratur, da mener jeg reglen er at der skal være forløbet mindst 70 år siden forfatterens død, og hvis der er flere forfattere til bogen, så gælder 70 års reglen fra den sidst afdøde.

Men gør ikke noget forkert, spørg Landsarkivet inden du foretager dig noget.
mvh
Varla