/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Husk at glemme, men glem ikke at huske
Fra : Klumme
Vist : 549 gange
100 point
Dato : 04-05-05 14:53

Jeg er vild med nogle menneskers evne til at leve sig ind i en tid, hvor de endnu ikke var født. http://www.kandu.dk/dk/tip/11265

Det er fint nok ikke at glemme noget der var skidt, (for ikke at gentage "succesen" men det må da være hulens svært at huske noget man ikke har oplevet (og gå så meget op i det)

Hvis man har et behov for at huske noget før man selv kom på banen, kan jeg da henvise til disse krige m.fl. * De er ikke sat i kronologisk orden

WW1
Krig 1243 – 50
Grevens Fejde
Svenskekrigen
Treårskrigen 1848-1850
Englandskrigene 1801-1814
Krigen 1864
Svenskekrigen
30 års krigen –
Slaget ved Svold

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-05-05 15:24

Jeg er desværre meget med i hvad du siger, desværre fordi det ikke levner noget til hidsig debat.
Det er som om disse historie-mennesker har et gen jeg ikke har, jeg forstår ikke at historie og specielt krige er så hulens interessante.
Min holdning er ikke at dvæle ved fortiden og fremtiden for den sags skyld, lev i nuet, det er det eneste tidspunkt, hvor du kan udrette noget, noget godt, noget kreativt, lære af sine fejl, gøre en forskel, tage en beslutning, gøre op med noget, etc.
IKKE at det ikke er vigtigt ikke at kende sine rødder, og kunne fortælle om dem, men bare ikke som en altopslugende overvigtig beskæftigelse, det tager fokus fra nuet, sgu.
Alt med måde.
Ordsprog tilgengæld......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 15:37

Ja, og om nogen år bliver det måske Kandu-krigen mellem øøøh........Nej

Men helt enig med Klumme og mulberrry.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 15:41

Jeg tænder totalt på historie.... Jeg synes det er så spændende at studere hvorfor ting er som de er - og mennesker er som de er.
Der er så mange ting, man kan forstå om sin samtid ved at se på fortiden. Specielt hvad angår kultur.
En banal historie, der illustrere det, er denne: (måske I kender den?)
En kvinde koger en hamburgerryg. Hun gør, som hun har lært af sin mor, skærer begge ender af den og kommer den i gryden. En, der står ved siden af hende spørger hvorfor hun dog gør det? Kvinden ved det faktisk ikke helt, så hun ringer til sin mor. Moren fortæller, at gryden, de plejede at koge hamburgerryg i var for lille til kødet, så det var derfor nødvendigt at skære stykket til.

Det er det, der er spændende ved historie - synes jeg
Men som altopslugende beskæftigelse - arj... Alt med måde, ikke? Det er, som du skriver Mulberry, i nuet vi kan handle og dermed forandre - det må trods alt være det vigtigste. Fortiden kan bruges til at forstå, nutiden til at forandre.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 15:42

Dova>>>

Kommentar
Fra : binky

Dato : 04-05-05 15:44

Der er jeg meget uenig. Jeg har ikke oplevet 2. verdenskrig, men der skete meget, så vi kan lære af. Desværre foregår sådanne udrensninger endnu. Den med historie-mennesker synes jeg ikke holder, for der lever da stadig mennesker, der har nogle forfærdelig minder. Det er virkelig en meget lad og uengageret holdning, I lægger for dagen. Hvem ved, hvormange af os i smørhullet Danmark der ville være levende i dag, såfremt Hitler havde vundet. I så fald må man ikke håbe for Jer, at I har brune øjne og mørkt hår.
binky

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-05 16:44

uanset hvad - så lærer vi af fortiden at leve i nutiden og forme fremtiden(og forhåbentlig undgå flere idiotiske krige osv)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-05 20:24

Jeg har stor forståelse for, at folk der har oplevet krigen / besættelsen på egen krop mindes denne dag, men jeg finder det lidt "folkepsykotisk" og "ladsigrivemedstemning", at alle uanset alder mindes noget, som størstedelen af befolkningen kun kender fra genfortælling og historiebøgerne.

Samtidig mener jeg, at man sagtens kan reflektere over de historiske hændelser, fordi man ikke tænder lys, synger "Altid frejdig når du går" mv. på denne dag, og efter evne arbejde mod fredelige forhold for alle mennesker.

Og Binky.. du tåger bare videre med dit ævl LOOL

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-05 22:19

Mulberry skrev

Citat
Min holdning er ikke at dvæle ved fortiden og fremtiden for den sags skyld, lev i nuet, det er det eneste tidspunkt, hvor du kan udrette noget, noget godt, noget kreativt, lære af sine fejl, gøre en forskel, tage en beslutning, gøre op med noget, etc.

Mere præcist kunne jeg ikke selv have udtrykt hvad jeg mener!
For lige et øjeblik at se bort fra de store krige, så tænker jeg med gru tilbage til min gamle arbejdsplads, hvor en af mine kollegaer på femte år dvælede ved sin mors død -og ikke lod en chance gå fra sig - til at fortælle om hendes store sorg..

Jeg selv arbejdede der kun i godt et år, men mine andre kollegaer havde i fem år hørt på det samme og det samme og det samme. Hun talte faktisk næsten aldrig om andet - og hvad enten hun skulle have ferie, eller have overarbejde, så kunne hun altid få flettet ind, at enten kunne hun lige så godt arbejde, for hun sad alligevel altid alene og mindes tiden, hvor hendes mor stadig levede. Omvendt hvis hun havde ferie - så var ordlyden, at det jo var frygteligt at have overskud af tid derhjemme, fordi hun ikke magtede at tlfredsstille egne behov, da hun følte at hun på den måde ville svigte sin mor..

Kort sagt mener jeg, at hun med denne adfærd stødte flere og flere af hendes venner og bekendte fra hende. De magtede simpelthen ikke at blive ved med at lægge øre til hendes snak, som altid var den samme - og til sidst blev hun nærmest betragtet som 'træls at være sammen med' - i hendes higen efter trøst og omsorg..

Dette eksempel synes jeg fortæller ganske fint, hvorledes man kan skade sig selv ved at hænge fast i fortiden. Der er ingen tvivl om, at min tidligere kollega har det skidt, men jeg mener også, at man selv har et ansvar for at komme videre med sit liv. Når vi ryger ud i en krise eller sorg, får vi (heldigvis) støtte og omsorg fra vores omgivelser. Min teori går på, at nogle mennesker ikke får bearbejdet deres sorg på en positiv måde - og når så omsorgen fra andre aftager, så frustreres man - og man opsøger derfor til stadighed at få denne omsorg for at fastholde sig i sorgen, som jo stadig er der, men som er så vanskelig for andre mennesker at forstå, fordi langt de fleste gennemlever en krise/sorg på en langt mere hensigtsmæssig måde. Nemlig ved at frigøre sig fra fortiden - Genetablere sig i nutiden - og ende med at få oplevelsen af at have en fremtid..

Dette havde vist ikke meget at gøre med dit startindlæg Klumme, men dog noget jeg kom til at tænke på, da jeg læste din overskrift..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-05 22:25

Jeg kan sagtens følge din tanke og dit eksempel Creamy. Jeg sidder bare og undres, du går i dybden med det. Anledningen til mit første indlæg og din "historie" er to alen ud af et stykke.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-05-05 22:28

Jamen jeg er træt - og ikke så kvik som jeg plejer at være *L*

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-05 22:33

Det rækker så rigeligt...

Se at komme på arbejde, så er du ikke så træt om aftenen.

Går du til ro, så må du sove rigtig godt.

Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-05-05 07:26

Hi Hi Creamygirl

Nu forstår jeg hvorfor du skrev at du var træt LOOL

Du misforstod hvad jeg skrev, fordi jeg udtrykte mig uklart. Jeg skrev: "Jeg sidder bare og undres, du går i dybden med det".

Der skulle have stået: "Jeg sidder bare og undres, HVOR IMOD du går i dybden med det".

Det gir lige som en anden mening LOOL Sorry......

Fjoge Klumme

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 05-05-05 21:41

hehe, du må sq lære at formulere dig mere klart...din nød

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-05 22:11

Nå jeg skal ha' lukket dette sp. Jeg må sige Creamy, du berører det essentielle i dette med at hænge i fortiden.

Der kan være mange grunde til det, nogle mere forståelige end andre, men når man som det er tilfældet med 2. verdenskrig i Danmark, som notorisk varede et par timer og kostede lidt menneskeliv, så står det i skærende kontrast til de rædsler andre lande oplevede, hvor i alt ca. 50 mio mennesker under grusomme og bestialske forhold omkom, fejrer krigens afslutning på nationalt plan, så er det lidt latterligt i mine øjne. Jeg kan ikke helt gennemskue hvad der får dem til det, andet end denne alm. ladesigrivemed mentalitet må husere, og så kunne sige "Ojii hvor vi gungrer" som musen sagde til elefanten da de passerede en bro.

Jeg mener osse at det er bekræftet, at der i forbindelse med besættelsesophøret væltede et utal af "Frihedskæmpere frem. Så mange at de nærmest udgjorde en en dansk hær, og at dette svulmende antal ikke var alm. kendt.Hvor fanden var alle disse "frihedskæmpere" under besættelsen?? Lidt sjovt.

Du får point Creamy.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 08-05-05 22:25

Takker for de 'eftertragtede' point Klumme

Jeg er forøvrigt meget enig i det du skriver!

Sov godt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-05 22:29

Tak i lige måde..... altså at du må sove godt med Peter Plys og Pingvinen. *SS*

Håber du får en rar dag i morgen.

Jeg glæder mig lidt til i morgen, massage, frokost og film, samt samvær med søn og "svigerdatter" og ska sgu osse ha' ny cykel i den uge. Hold da kæft hvor blir jeg tynd.......LOOL

Klumme der osse tøffer i posen