/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
UKRAINE
Fra : arne.jakobsen
Vist : 1011 gange
50 point
Dato : 03-05-05 22:06

Da der jo ikke findes en kategori der hedder Sprog, stiller jeg spørgsmålet her:

Hvordan udtales landets navn korrekt i Ukraine? Af Ukrainere?

Hvad er den korrekte danske udtale? U kra i ne - eller - U krajne - eller - noget tredje?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-05-05 22:10

er du ved at finde dig en kæle-ukrainer arne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 22:14

Miritdk - ukrajne er et land med mennesker.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-05-05 22:17

nøøøøøøøøøøøj emesen - godt du oplyste mig om det ellers havde jeg nok aldrig fået det at vide - kunne du heller ikke svare ????

arne - du kan jo spørge her: Ukraines Ambassade
Toldbodgade 37 A
1253 København K tlf. 33 16 16 35
fax 33 16 00 74

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 03-05-05 22:21

Jeg har da svaret så godt jeg kan.........."Ukrajne" - noget af min familie er vist der ovre fra.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-05-05 22:23

vist ?????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 22:27

Du er ret skarpsindig Miritdk.................

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 22:31

Iflg. mit Ukrainske ur så er det sengetid.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-05-05 22:32

sov trygt og drøm interessant emesen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 22:33

Hold så kæft mirit og emesen - Dette er IKKE en smalltalk. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-05-05 23:17

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 23:26

Og emesen, der påstår at have forfædre i UKRAINE ved det heller ikke. Det ene øjeblik skriver han: Ukraine og det næste Ukrajne.

Kom nu: Nogen må da vide det?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 23:36

mirit ->
Citat
er du ved at finde dig en kæle-ukrainer arne

Squ nej mirit. Patsy ville sætte sig på mig om hun blot havde mistanke.
Hvis nogen skulle være i tvivl, er 429,254 kg Kæleko på brystkassen altså dødeligt.
Det sætter jo lissom "dødgo" i et dødkodt perspektiv.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-05-05 00:14
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 01:18

Er danmarks talende journalister (TV & Radio) så dumme, uvidende eller dårligt uddannede? De udtaler det nemlig alle:

U kra I ne - Og ikke - U - krajne

Bliver de kun ansat fordi de er kønne? Eller passer til den ønskede etniske TV-profil? Eller er de dygtige?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-05-05 07:00

U kra i ne er vel en meget dansk udtale, på samme måde som Tyskland,
der hedder Germany,Deutschland,Allemagne.

Det ene er nok ikke mere rigtigt end det andet !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-05 08:21

Her er jo svaret:
Citat
Jeg har da svaret så godt jeg kan.........."Ukrajne" - noget af min familie er vist der ovre fra.

Og så har jeg aldrig påstået at min familie kommer derfra, men kun sagt:
Citat
noget af min familie er vist der ovre fra

Og det lille vist, har den skarpsindige "Miritdk" luret og afsløret.
Og dette er naturligvis ikke smalltalk, men en alvorlig diskussion om udtale.
Som Jakjoe påpeger - så kommer det an på om det er den fordanskede udtale, landets egen udtale eller en udtale fra et helt 3. land.
Eyvind.
En berømt person brugte også dette "vist" i sine skriftlige formuleringer.
Citat
Det er ganske vist.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 08:48

Altså er U kra i ne den forkerte danske udtale ligesom når min mor i sin tid udtalte The Beatles Tø Be at les?
Og Ukrajne er den korrekte? Hvis dette er rigtigt, er der point til emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-05 11:01

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 11:04

Tak for svaret emesen. Også en tak til I andre for udvist interesse og kommentarer.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 04-05-05 11:20

Nu er jeg kommet lidt sent ind i debatten, men vil lige give mit besyv med. Jeg har siden 1997 været 5 gange i Ukraine, og har en del venner derovre samt kontakt til flere ukrainere her i landet.

Uden at være 100% skråsikker vil jeg mene at den DANSKE udtale af landets navn i dag er U-kra-i-ne, mens den tidligere var U-kraj-ne...det er i hvert fald typisk ældre mennesker som udtaler det på den måde.

Hér ses hvordan man med engelsk som 1. sprog udtaler landets navn på ukrainsk:
http://lingresua.tripod.com/cgi-bin/olenuapro.pl (skriv 'ukraine' i kassen)

Jeg tager gerne kontakt til en ukrainer for helt nøjagtigt at høre hvordan landets navn udtales korrekt på ukrainsk, hvis det stadig har interesse??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 11:23

Jo tak hidane. Det tror jeg da vil interessere mange kanduer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-05 15:55

hidane - jeg er da glad for at du kommer sent ind i dette spørgsmål.
Ellers havde jeg måske ikke fået mine 50 point.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 16:04

Jeg tror squ der falder 50 af til hidane når han/hun vender tilbage.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 19-05-05 21:31

Her er lidt fra den øverste danske fagkundskab indenfor navneområdet (Afdeling for Navneforskning ved Nordisk Forskningsinstitut på Københavns Universitet), som jeg har spurgt om, hvordan man i Danmark udtaler 'Ukraine':

"Den store danske udtaleordbog (1991) angiver både udtalen med hovedtryk
på -kra- og med hovedtryk på -ine, og den angiver ikke nogen specifikke
brugsområder for de to udtaler. Det samme gælder de afledte ord ukrainer og
ukrainsk. Det er vores indtryk, at udtalen med hovedtryk på -ine er
dominerende i dag, ikke mindst i de afledte ord."

skriver Bent Jørgensen fra instituttet til mig.

Venligst
hidane

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-05-05 21:41

Instituttet mener altså at det hedder Ukri'ine' og Ukri'insk', Er det korrekt?

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 19-05-05 22:58

U-kra-INE og ikke U-KRAI-ne (eller U-KRAJ-ne)...det var også min kommentar tidligere

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-05-05 23:01

Yes - skriblefejl fra min side. Undskyld, og mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-05-05 23:03

hidane - se nu og skrub over og få dine point i den tråd jeg har oprettet til dig.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 19-05-05 23:11

...jeg har været der - har jeg så fået dem??

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 07-06-05 22:47

Bedre sent end aldrig - iflg. en her i landet bosat ukrainer udtales landets navn på ukrainsk på samme måde, som vi gør det på dansk: U-kra-i-ne (og IKKE U-kraj-ne)....

venligst
hidane

[der, som elefanterne, aldrig glemmer... ]

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-06-05 22:49

Tak skal du have hidane

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 07-06-05 23:44

Ingen årsag, Arne.. :)