/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
ledsmerter
Fra : snusi
Vist : 10856 gange
150 point
Dato : 03-05-05 21:05

Hej

Jeg har i nogle måneder haft ondt i mine knæ, både når jeg går og er i hvile. Det er især når jeg går opad trapper. Jeg har for ca. en måned siden også fået ondt i begge albueled. Jeg har ondt hele tiden. Kan også vågne om natten med smerter i albueleddene. Bare jeg skal bære en liter mælk, eller en tom indkøbskurv, går der ikke lang tid før jeg får så ondt at jeg må lade en anden overtage. Når jeg sidder med albuerne ned i bordet ( håber det kan forståes ), gør det også ondt.
For ca. 14 dage siden, fik jeg ondt i højre storetåled. Jeg har indenfor de seneste dage også haft ondt i halebenet, både når jeg går, men mest når jeg sidder.
Er der nogen der har en idè om hvad det kan være for noget? Og om der kan gøres noget ved det.

snusi

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 21:13

Hvis du spørger en alternativ behandler, så er det sikkert syre ophobninger i dine led.
De ville sikkert give dig en kostplan til uddrivelse af dette.
Men som udgangspunkt så undgå rødvin.

Se evt. lidt nærmere her under Urinsur gigt podagra: http://www.alternativinfo.dk/public/art_1999/gigt.htm

Men bemærk venligst at jeg ikke på nogen måde siger at du lider af ovennævnte sygdom. Men læs det alligevel.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 21:13

Bemærk ligheden med højre storetå..

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 21:16

Denne side burde du også læse grundigt:

http://www.webwitch.dk/Kost/wolfgang_lutz.htm

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-05-05 21:20

Ja det vil jeg da prøve at læse, men tror ikke lige på det er der problemet ligger. Jeg er 155 cm høj (lav) og vejer 52 kg. Drikker overhovedet aldrig nogen form for spiritus, vin eller øl. Lever sundt, med frugt, grønsager, og jeg spiser sjældent kød og sovs.
Jeg får nogle stærke smertestillende tabletter hver dag. Kan det måske være der jeg skal finde problemet.
snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 21:21

Ja, i første omgang bør man søge læge i sådan en situation.

Der kan du meget bedre få at vide hvad det kan være, for det kan være så meget.
Lige fra gigt, ledbetændelse, overanstrengelse, ledegigt, slidgigt, og meget, meget andet

Så mit bedste råd er: Til lægen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 21:22

Her er lidt mere.

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1247/sprog=1/grp=8/menu=2/

http://www.touchpoint.dk/artikler_ledsmerter.htm

Og denne bog burde du anskaffe dig. Hvis du bor i København, så køb den i Atheneum boghandel lige ved Gammel/Nytorv, på Nørregade, ved siden af den kirke hvor Frederik og Mary blev gift.

http://www.sundhedsguiden.dk/litteratur.aspx?categoryId=2123&BookID=1624

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 21:23

M.h.t pillerne du får, der må være et såkaldt "indlæg" med, hvor der er oplysninger om evt. bivirkninger.
Ellers spørg også lægen om det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 21:28

Ja til lægen. Men husk på at lægen bare fylder på med mere medicin mod smerter. Lægen fjerner derfor ikke dine ledsmerter, men fjerner KUN SYMPTOMERNE.

Derfor er det vigtigt at finde ÅRSAGEN til smerterne. Og med mindre det er pga. de piller du får, så ved lægen ikke hvad årsagen er, og fylder dig som sagt med piller.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-05-05 21:34

Gigtpatienter med mange ledsmerter kan have gavn af at spare på kødet. Kød Specielt svinekød er syredannende - og kroppen kan have problemer med at skille sig af med urinsyren og den sætter sig så og belaster ledene i stedet for.

Udover kød, er også kaffe, sukker og hvidt mel syredannende.

Blot en tanke - og altså ikke en diagnose.
Du undgår ikke en tur omkring lægen, som er den rette til at vejlede dig

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-05-05 21:36

Jeg har faktisk været hos min læge. Hun mener ikke det er de piller jeg får der giver mig de smerter. Jeg er igang med en akupunkturbehandling mod smerterne, men det hjælper kun kortvarig. Jeg søger egentlig en årsag til de ledsmerter jeg har, og da der jo er mange der besøger Kandu, kunne der jo være nogle som havde haft sådanne smerter.

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 21:37

Sygate, hvad er dine forudsætninger for at komme med sådan en påstand:

"Ja til lægen. Men husk på at lægen bare fylder på med mere medicin mod smerter. Lægen fjerner derfor ikke dine ledsmerter, men fjerner KUN SYMPTOMERNE.

Derfor er det vigtigt at finde ÅRSAGEN til smerterne. Og med mindre det er pga. de piller du får, så ved lægen ikke hvad årsagen er, og fylder dig som sagt med piller."

Jeg vil da mene, at læger er til for netop at stille en diagnose på folks "dårligdomme". og nu er en rimelig håndgribelig ting som konkrete ledsmerter ikke det sværeste for en læge at konstatere årsagen til.
Og jeg mener heller ikke det vil være særligt hensigtsmæssigt at begynde at fylde sig med diverse naturprodukter, som et skud i blinde.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 21:37

Men hvis du virkelig en dag skal have en bøf så kog den først, så al syren bliver kogt ud af den, og steg så derefter

Bare et lille tip.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 21:40

Nej jeg ville heller ikke tage alle mulige naturprodukter. Men ville følge en kostplan. Og det ville jeg gøre i samarbejde med en læge og en alternativ behandler.

Men du har ret dova. Først til lægen. Det var heller ikke ment læge fjendtligt, selvom det godt kunne virke sådan

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 03-05-05 23:43

Hej Snusi.

Hvis du har været hos lægen, regner jeg med du fik foretaget en blodprøve. Heri kan man se om der er gigt som er problemet.

Du skriver du er 52 år. Hvis du er kvinde: Hvordan ser det ud med dine menstruationer? Har du tegn på overgangsalder eller begyndende? Hedeture?

En af de mest "kendte" problemer med overgangsalder, er faktisk ledsmerter. Ledsmerterne kan godt komme ½-1 år før de andre symptomer dukker op. Og ja, det kan godt gøre ondt..... Du skulle måske overveje at få målt dit hormon niveau ved næste besøg.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 04-05-05 01:01

har du tænkt på om de kan være en salmonella der er på spild for det kan jo også indvirke på ledene og give smerter.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 08:15

Kontakt din læge! - Vi har ikke kompetencen til at stille en diagnose på kandu - du risikerer at få en masse fejlinformation, der skræmmer dig unødigt eller hindre dig i at få den rette behandling.

Så, kontakt din læge, og hvis hun ikke er lydhør - så skift læge.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 04-05-05 09:00

Sygate..kan man koge syren ud af kødet?...og hvad er det lige for en syre du taler om? Når vi taler om syre/base balance i kosten er det jo ikke hvad den pågældende fødevare er i sig selv: syre/base men hvordan den arter sig i kroppen om den danner syre eller base.

Snusi, du kunne prøve at spise efter din blodtype, det har jeg selv meget stor gavn af, da jeg også selv lider en del af ledsmerter, pga slid, og der mærker jeg tydelig foreskel når jeg holder mig til blodtypekosten.
www.vitamindoktor.com
med venlig hilsen
Sus

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 04-05-05 09:34

mangorossa: Ja det fik jeg at vide af Min lærer på skolen, da jeg læste naturmedicin (Heilpraktiker).
Den kemiske process kan jeg desværre ikke sige noget om, men jeg fornemmer nærmest hvad han har ment med sin udtalelse.
Men han kan jo tage fejl.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 04-05-05 09:46

Et sidste råd.

Gå til lægen.

Men for guds skyld, så lad være med at lade dig fylde med alt muligt symptom dæmpende medicin der overhovedet ikke hjælper, udover på dine smerter.

Lad mig komme med et eksempel: En person har eksem. Han går til lægen og får udskrevet noget salve han skal smøre på. Efter noget tid er eksemen væk. NEJ. Den er ikke væk selvom man ikke kan se den. Den er bare gået ind i kroppen, og kommer ud igen lige så snart den kan. (Eksem ser værre ud indvendigt i kroppen end på ydersiden.)
DVS. Man tror TROR at salven fjerner eksemen. Det gør den ikke, kun for det blotte øje.
Salven ved jo ikke hvad ÅRSAGEN til eksemen er. Og det er det man skal finde ud af, så man aldrig mere skal have eksem, så man slipper for at tage piller der giver bibirkninger i form af smerter rundt om i kroppen.

Tag en kur der udrenser kroppen for stasede giftrester af den medicin du har fået. Men fortsær endelig med at tage den selvfølgelig.

Nu ved jeg godt jeg får på munden af dette indlæg. Men jeg vil have nogle argumenter for at det jeg har sagt, ikke er logik.

For ellers kan jeg ikke tage kritik alvorligt.

Vidste i godt at på lægestudiet "lærer" man ligefreem at latterligøre alternativ medicin?

En læge er god til akutte smerter, og kirugiske indgreb, og dødelige sygdomme, samt livsfarlige sygdomme og smitsomme sygdomme osv.
Men man kan altså også godt selv tage ansvaret og undersøge hvordan man får bugt med sine symptomer. (Årsagen).

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 04-05-05 09:57

Eller her en lille leg: Nævn mig EN -->årsag<-- til EN sygdom som en industriel pille har fjernet.

(Akutte smerter, og kirugiske indgreb, og dødelige sygdomme, samt livsfarlige sygdomme og smitsomme sygdomme osv. undtaget.)
.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 04-05-05 10:49

snusi ->

http://netdoktor.dk/fokus/glucosamin_slidgigt.htm

..men det kunne jo tænkes du lider af Fibromyalgi : http://www.fibromyalgi.dk/

Under alle omstændigheder synes jeg du skulle tage en snak med din praktiserende læge.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 11:37

Sygate

Ved ikke om du kalder det her at "få på munden"

Men den opfattelse og de synspunkter du fremkommer med der, dem dør der faktisk flere mennesker af hvert år, fordi de har været naive nok til at tage nogen tvivlsomme naturhelbrederes tolkning af deres sygdom for "gode varer", og når det så endelig går op for dem, at det ikke ligefrem hjælper dem, så er de sgu så uhelbredeligt syge af f.eks. kræft, at det eneste lægerne kan tilbyde dem er en dødsdom og noget smertestillende medicin.

og du modsiger jo netop dig selv, når du i samme åndedrag siger at lægerne dur til livsfarlige sygdomme.
For det gør de sgu kun hvis ikke nogen har ladet sig overbevise om, at den hellige grav er velforvaret hvis de tager en udrensning, følger en kostplan eller æder nogen naturpiller.

Og så må du forresten selv om hvorvidt du tager kritiken alvorlig eller ej.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 04-05-05 11:48

Hvis der er noen som har OVERSET Snusi's svar, så kan jeg da godt "klippe" det ind en gang mere.

For at slå det helt fast: Snusi har været hos lægen!

Snusi: Jeg har faktisk været hos min læge. Hun mener ikke det er de piller jeg får der giver mig de smerter. Jeg er igang med en akupunkturbehandling mod smerterne, men det hjælper kun kortvarig. Jeg søger egentlig en årsag til de ledsmerter jeg har, og da der jo er mange der besøger Kandu, kunne der jo være nogle som havde haft sådanne smerter.

snusi

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 04-05-05 11:59

dova---> Jeg tager det meget alvorligt det du siger. Men jeg vil da først se nogle konkrete tal før jeg godtager hvad du siger. Men jeg vil give dig ret i at der er mange mennekser der er for let påvirkelige.

Jeg syntes ikke jeg modsiger mig selv når jeg mener at lægerne er gode til at forlænge det liv der allerede havde været slut hvis det ikke var for pillerne.

Men modsat dig TROR jeg omvendt at der er mange der ikke ville få diverse sygdomme hvis de tog sagen i egen hånd OGSÅ i samarbejde med en læge. I den retning er der også for mange mennseker der er for let påvirkelige.

Men min pointe er bare: Hvorfor dog ikke prøve sig frem i samarbejde med en specielt udvalgt dygtig læge, og en masse bøger om sin lidelse. Både alterantive (Læs: Naturens) bøger, og lægebøger. Så er man da helgarderet. Man har da intet at tabe ved at åbne sig op for noget nyt. Det kunne jo være det hjalp.

Jeg har set ledegigt gå væk udelukkende pga. kostændringer. Jeg har snakket med forældrene til 2 børn der fik fjernet årsagen til astma, og dermed deres astma, udelukkende pga. zoneterapi.
Jeg har aldrig hørt om en læge der fjernede det, men kun dæmpede det.

Akupunktur virker på spædbørn og dyr, så placebo er her udelukket.

Men jeg tager hatten af for lægen. Han er uundværlig, og skal altid kontaktes ved alle lidelser.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-05-05 12:18

Off topic:

Sygate se venligst her http://www.kandu.dk/dk/spg/66156 (vil gerne i debat med dig, men vil ikke spamme denne tråd)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 12:37

Enhver alternativ behandler med respekt for sig selv, sender sine patienter til lægen med symptomer, der er alvorlige. Alle former for behandling har sine begrænsninger og vi bør, synes jeg, både som alternative behandlere og behandlere i det etablerede system se hinandens muligheder og udnytte dem.
Hvad der dog oftest sker er, at en patient er løbet panden mod muren i det etablerede system - netop på grund af, at behandlingen som oftest er orienteret mod symptomerne og ikke årsagen. Derefter henvender de sig til en alternativ behandler, som også - og i højere grad, koncentrerer sig om årsagen. (Inden for akupunkturen gør man begge dele -på den måde får patienten, også en bedring i den tid, årsagsbehandlingen står på)

Det er synd, at der findes så mange skeptikere på begge sider. Klart, at der findes et væld af useriøse behandlere i dette land, men efterhånden bliver det lettere at skelne skidt fra kanel. (Bl.a. ved den nye RAB-ordning). Og jeg synes desuden også det er under al kritik, når alternative behandlere nægter at anerkende det etablerede systems muligheder. Hamrende ærgerligt for de patienter, der kunne have været bedre hjulpet.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 12:45

Undskyld Snusi... Mine bemærkninger har intet at gøre med dit spørgsmål - blev bare lige "tændt" af diskussionen.

Hvis jeg lige skal give mit lille besyv med: Jeg har ikke fået indtryk af, at du er blevet tjekket for gigt - jeg synes, dine symptomer peger derhenad.
Er du blevet det, og resultatet var negativt, ville jeg finde en posturolog, der kan korrigere en eventuelt uhensigtsmæssig kropstilling hos dig.
Det stammer fra hjernens opfattelse af kroppens position i rummet - og kan rimeligt enkelt korrigeres med.
Hvis du vil vide mere, så spørg bare

Jeg vil da også gerne vide, om du får akupunktur af en læge eller en akupunktør? (Der er nemlig forskel i behandlingen)

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-05-05 12:47

snusi ->

Vi har frit sygehusvalg og lægevalg, så du kunne jo overveje at bede om en anden praktiserende læge's diagnose.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 04-05-05 14:06

Ja jeg ville også have en henvisning til en speciellæge.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 04-05-05 22:13

Tak for svaret molokyle.

Jeg har været hos lægen i dag igen, og hun talte faktisk om det evt kan være fibromyalgi.

Jeg får akupunktur hos lægen. Har fået det før, mod myoser i nakken, med godt resultat.

Det er faktisk lidt svært hvem der skal have point, men for at lukke og takke for alle svar, blev det molokyle der løb med dem.

Iøvrigt vejer jeg, som skrevet 52 kg, jeg er ikke 52 år, men 41

snusi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-05-05 22:53

Tak for du kunne bruge mit svar snusi

Jeg har været i 'arbejdsprøvning' med en kvinde i netop din alder og vægtklasse ..og hun fik faktisk tilkendt førtidspension ..efter flere års pinsler med denne 'ikke medicinsk annerkendte' lidelse.

Du kan jo prøve at søge mere information på den side jeg henviste til. Husk blot på : Jeg er på ingen måde ekspert, men dine symptomer, som jeg der er lægmand ser dem, passer meget godt med fibromyalgi.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : SweetTransvestite

Dato : 18-10-07 23:11

Det kunne eventuelt være psoreasis-gigt, det rammer hovedsageligt de "store" led, men senere også tæer og fingre.
Det er svært at diagnostisere, men spørg eventuelt din læge, eller søg på NetDoktor.dk om Psoreasis.
Gigten opstår for det meste for folk der har psoreasis i generne i forvejen.
Rammer hyppigst folk mellem 40 og 60 år, og mange får først senere psoreasis.

Håber du kan bruge svaret.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 20-03-08 21:19

Hej
Jeg ved ikke om det virker men du kan da læse denne nyhed, jeg har lige fundet den.
http://podagra.no/dansk/