/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lido militær garnison Under 2. verdenskr~
Fra : senta
Vist : 2550 gange
100 point
Dato : 03-05-05 17:42

Lido. Vejle militær garnison Under +efter 2. verdenskrig!
Jeg ved at under 2. verdenskrig! rykkede tyskerne ind. Og efter krigen flyttede der flygtninge ind i svømmehallen. Fra efteråret 1945 blev Lido rammen om en militær garnison, som først forlod Vejle i 1956

Er der nogen der kender noget til hvad for flygtninger+hvornår de forlod Lido + militær garnison der var indkvarteret i
Lido. Vejle under og efter 2. verdenskrig
senta

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-05 19:14

Her er lidt om flygtninge i Danmark

http://home19.inet.tele.dk/mphjem/forstetidiDanmark.html

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 03-05-05 20:11

Jeg kan se at du har været inde på Vejles kommuneatlas. Byhistorisk Arkiv har også en hjemmeside http://www.vejlestadsarkiv.dk/ men ved et hurtigt kig er der ikke direkte noget om Lido. Men måske en direkte henvendelse til Arkivet kan give hurtig oplysning
mvh flemming

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 03-05-05 20:16

Og så har Thorkild Worm skrevet en bog om bygherren, Bertel Nielsen, som kan findes på biblioteket. Der kan måske stå noget - og så naturligvis i bogen om "Vejle Bys Historie"
mvh flemming

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-05-05 20:45

Der er ikke oplysninger at hente nogen steder det er som om det er gemt og glemt at der var militær kaserne og flygtninger i Vejle under 2verdenskrig og bagefter.

Så vidt jeg erindre står der ikke noget om kasernen i Vejle Bys Historie, men tjekker den engang mere.
Derudover mener jeg ikke der er oplysninger om kasernen i bogen om Bertel Nielsen udover at han byggede Lido+ biografen af samme navn og diverse andet i Vejle
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-05-05 20:51

Lido kasernen, eller tidliger kaserne hørte under Vinding sogn helt op til ca . 1968
senta

Godkendelse af svar
Fra : senta

Dato : 05-05-05 15:02

Tak for svaret Rfou.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-05-05 15:11

Dette forum er måske bedre at stille spørgsmålet i.
Der er i hvert fald en masse kloge mennesker der interesserer sig for alt om anden verdenskrig

http://www.4045.dk/join/phpBB2/index.php

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 10-01-12 15:17

Hej Senta
Har du prøvet denne side http://vejlewiki.dk/index.php?title=Lido
Aase

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 10-01-12 15:23

Hej Senta
Jeg ved godt at indlægget er æidt gammelt, men har lige set det, og faldt også over denne http://www.krickhahn.dk/default-filer/Page426.htm
Aase