/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
"tuning" af computer
Fra : rolf01
Vist : 539 gange
100 point
Dato : 03-05-05 15:26

Jeg bruger for øjeblikket 231 Mb RAM når ingen programmer kører i windows (XP). Det er væsentlig mere end jeg plejer, men kan ikke helt finde nogen processor som ikke burde køre. Jeg kan ikke finde problemet. Jeg bruger Norton Antivirus og Adaware til at holde det værste skidt væk med, men ingen af disse løser problemet. Nogen forslag ?
Jeg har også downloadet programmet PC MightyMax som fandt 500 ting den gerne ville slette, men jeg syntes det lød lidt for voldsomt til at jeg havde lyst til at tillade det. Nogen der kender dette program og kan give nogen råd om brugen af det ?

-Rolf

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-05-05 15:31

kan du ikke se hvilke processer som bruger det (er det noget som er ekstremt højt?)

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 03-05-05 15:36

nej, det er det der er problemet, ingen extremt høje. iexplore.exe 21.776, explorer.exe 19.352, svchost.exe 17.544 er de højeste.
Har derudoer også hentet alle opdateringer til windows

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 15:36

Her er en lille debat om programmet, der gør at jeg ivhertfald ikke ville bruge det.

http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/120723

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 03-05-05 15:37

og msimn.exe 19.320 forresten også...

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 03-05-05 15:42

PC MightyMax er nok noget af det jeg ville holde mig langt væk fra! alle tegn taler imod både firmaet og produktet, se her f.x. http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/120723 manglende support, ingen backup mulighed i programmet før man trykker på fix knappen, næ du smid det ud og hent RegCleaner i stedet, den sidste gratis version ka du finde her:
http://www.321download.com/LastFreeware/

Vælg RegCleaner eller jv16 Powertools, de er de bedste hvis du spørg mange "nørder"

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 03-05-05 15:42

Ok, kan se af debatten at programmet er bedst ikke at bruge. Men hvad kan jeg så gøre ?

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 03-05-05 15:43

Tjek også hvilke services der kører i øjeblikket på din maskine, der er mange man som alm. bruger slet ikke har brug for, find det under start menuen -> administration -> tjenester

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 03-05-05 15:47

Hej Rolf01

For at Windows XP skal køre, skal den have 128MB RAM som Minimum, og meget gerne 256, mens at den kører bedre på 512 MB.

Du kan læse mere om de forskellige processer her:
svchost: http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/svchost/
msimn.exe: http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/msimn/
iexplorer.exe:http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/iexplore/
explorer: http://www.liutilities.com/products/wintaskspro/processlibrary/explorer/

Alle ovennævnte filer er nødvendige for at Windows XP kan køre overhovedet, så derfor- inst. 1 GB memory med det samme, så har du hukommelse nok. Alm. DDR memory koster langt under 1 kr. pr. MB hukommelse, så en 512 MB koster i dag ca. 450 kr. inkl. moms. og du får meget bedre performance med bare 512MB RAM i stedet for 256 MB

Lars

Kommentar
Fra : rolf01

Dato : 03-05-05 15:59

Kennybear: Uhu, uoerskuelige programmer for folk der ikke er nørder
Larsfrohn: Har tjekket den hjemmeside, og ved godt at alle de fire er nødvendige, mente bare generelt at en pc der ikke kører nogen programmer på joblisten burde bruge færre end 230 Mb RAM. Jeg har også 512 Mb, så det er ikke det vilde problem. Jeg løber sjældent tør for RAM.

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-05 17:08

Hej Rolf01

Det som du har observeret er sideeffekten af Windows - at den ikke "flusher" memory efter endt brug af programmet, og at den kalder alle mulige DLL filer for at sikre at programmerne er "tilgængelig" når og hvis du skulle finde på at bruge dem = den grafiske brugergrænseflade i XP.

Memory forbruget justeres efter hvor meget fysisk hukommelse du har i maskinen - med 256 MB bruger tilsvarende mindre "paratmemory" (og dermed mere swap på harddisken), og med 512 mB kører den som den skal. Dvs. at hvis du sætter 1GB memory i dyret, så bruger den ikke væsentlig mere memory end det som du ser i dag.

Den del af hukommelsen som XP ikke bruger til "parat" programmer bruges til såkaldt Cache memory - så jo mere RAM jo mere Cache.

Håber dette giver dig en lille forklaring

Lars

Godkendelse af svar
Fra : rolf01

Dato : 03-05-05 17:32

Tak Lars, du besvarer ikke mine spørgsmål helt i den ånd jeg havde håbet, men det giver mening det du skriver. Vidste ikke der var forskel på hvor meget windows brugte i forhold til hvor meget der var tilgængeligt. Hvis jeg virkelig gerne vil bruge færre RAM skriver jeg et nyt spg. med nye point for fairhedens skyld , så værsko

-Rolf

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 03-05-05 18:19

Hej Rolf01

Jeg er ikke med i dette for pointenes skyld - em du dem til en senere lejlighed.

Lars