/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Netværk i MS-DOS ver. 6.22
Fra : danware
Vist : 477 gange
120 point
Dato : 20-09-02 11:34

Jeg er ved at sætte en gammel DOS maskine op, som gerne skulle køre netværk under et domæne, som andre W2K/NT4 brugere skulle være i stand til at kommunikere med.

Nogle forslag??

På forhånd tak! :)

MVH: Mark

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-09-02 11:43

Hmm...

Tror ikke du kan køre windows netværk (peer to peer), mod en dos pc.
Jeg tror du er nødt til at vælge novel eller et andet master/slave netværk

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 130 point
Dato : 20-09-02 12:53

Hej Mark,

der er her en side der omhandler "Connecting from a DOS-system to an NT4 Server"... -->
http://www.wown.info/j_helmig/dosclnt3.htm
der er både skærmbilleder, en go' vejledning samt filer der ska' bruges... hvis du ikke har dem i forvejen...

samt denne "DOS-based Microsoft Network Server"... -->
http://www.wown.info/j_helmig/Dosservr.htm

plus "The DOS-Client for Microsoft Networks"... -->
http://www.wown.info/j_helmig/dosclien.htm

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-09-02 13:25

Hej igen,

jeg fandt lige lidt mere der måske ka' være nyttigt...

denne side har også lidt tips... "DOS-based Remote Installation"... -->
http://seamonkey.ed.asu.edu/~alex/computer/windows/DOS_based_installation.html

"BovisTech Netbeui BootDisks"
http://www.bovistech.com/netbeui.htm

"MS-DOS 6.22 Supplemental Disk: Description & How to Obtain"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q117600
har vist nok nogle opdateringer...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : scz

Dato : 20-09-02 19:20

Prøv at skrive "net /help" eller "net /?"
Der er der nogle cmd'er du kan bruge til at sætte netværk op i, under DOS.
Men det er net:
use, name, share, start, du skal have fat i, du kan få mere hjælp til dem hvis du skriver "net help start" eks.

scz

Godkendelse af svar
Fra : danware

Dato : 23-09-02 10:29

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : brandtech

Dato : 23-09-02 17:24

Hej Mark.

I "Network Client administrator" (NCA), som ligger tilgængelig på NT4.0 server i Start menuen under Programs -> Administrative tools, kan du få NT til at lave en diskette diskette til dig, hvor du som DOS-klient kobler dig til et netværk.

Når du lave denne diskette skal du vide hvilket netkort der sidder i den PC, du vil bruge disketten i. Hvis det netkort du vil bruge ikke findes på den liste der er i NCA, så skal man manuelt oprette den på listen og starte NCA forfra.

Derefter kan man så kopiere filerne fra disketten ind på harddisken på DOS-klienten og så tilføje de ting fra config.sys og autoexec.bat på disketten , der vedrører netværket på disketten, til config.sys og autoexec.bat på harddisken, man skal lige huske at ændre stien for filerne fra a:\ til c:\ og så skulle det virke.

Jeg er i gang med at lave noget materiale, jeg skal bruge til undervisning på lige netop dette område og det kan jeg kan lægge ud til download fra min hjemmeside, hvis det stadig har interesse. Det skulle gerne blive færdigt inden weekenden.

Mvh.

Jes Brandstrup

Kommentar
Fra : danware

Dato : 24-09-02 10:50

Hej Jes.

Det vil jeg utrolig gerne, jo mere information jo bedre! :)

MVH:

Mark