/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Sikkerhed på hjemmenetværk
Fra : hilding
Vist : 415 gange
130 point
Dato : 28-04-05 09:39

Jeg deler en ADSL forbindelse med en række naboer. Kabelmodem, Router og Switches er placeret hos naboen, men jeg selv har en trådløs router med indbygget switch som jeg bruger som access point for min bærbare (trådløs) samt stationære (via kabel).

Mit spørgmål er: Jeg vil gerne oprette et internt netværk mellem min bærbare og stationære. Det har jeg faktisk allerede gjort via XP's fil- og printerdelingsfunktion. Det virker fint. Men jeg er blevet lidt nervøs over sikkerheden. Har de andre brugere (naboerne) nu adgang til mine delte mapper? Hvis ja, hvordan forhindrer jeg dette?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 28-04-05 09:44

Det kommer jo lidt an på hvordan din trådløde router er forbundet til resten af systemet, og om den er. Det mest nærliggende ville jo nok være at sætte rettigheder på dine delte foldere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-04-05 10:04

Nemmerlig hansen
De mapper du deler mellem dine maskiner, skal du dele på den måde at du KUN kan læse i dem fra anden maskine, så kan der ikke fjernslettes filer.
Så kan du på hver maskine oprette en mappe der er åben for både læsning og skrivning, således at du har en mulighed for at flytte et kopi af en fil over til den anden maskine. Så har du en kommunikationsvej begge veje på maskinerne. Du kan så altid på den lokale maskine flytte filerne ind i de sikre mapper.

Dine naboer har kun adgang via kabel, hvis du giver dem lov. - I den trådløse del kan du sikre dig med MAC-filtret og med kryptering, samt skjult SSID

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 28-04-05 10:19

Lidt mere hjælp tak: "Sætte rettigheder på dine delte foldere"...hvordan?!?

"Dine naboer har kun adgang via kabel hvis du giver dem lov"...hvordan skal dette forstås? Hvordan styre jeg rettighederne til dette?

Den trådløse del har jeg krypteret med 128 bit og password, så jeg tror ikke der er problemer her.

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 140 point
Dato : 28-04-05 10:27

Hvis du højreklikker på den delte mappe og vælger "deling og tilladelser", kan du klikke på knappen tilladelser og her vælge hvilke brugere der må få adgang til mappen og hvad de må. Her efter vil dine naboer være udelukket fra at tilgå dine filer

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-04-05 10:42

Alene din egen trådløse router, gør det lidt mere "tricky" at komme igennem ude fra.
Da jeg ikke ved hvilken type/mærke router du har, er det svært at komme det meget nærmere, for der er rimlig meget forskel på de forskellige mærker.

Godkendelse af svar
Fra : hilding

Dato : 28-04-05 10:53

Tak for svaret hansen9.

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 28-04-05 10:55

Min router er fra Zitech:
http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=145007

Kan jeg lave nogle tricks i routerens opsætning, der beskytter netværket yderligere?