/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Oprettelse af lille netværk
Fra : mayas
Vist : 346 gange
75 point
Dato : 27-04-05 22:51

Hejsa
Jeg skal i weekenden oprrette et lille netværk, mellem en stationær og en bærbar.
Hvad skal jeg købe ind? Det skal ikke være trådløst i første omgang.
Jeg er koblet til et LAN med min stationære pc og har dermed et alm. netværkskort.
Er der noget med kabler og ekstra netværkskort osv?
Har I ellers et par gode råd, så kom bare med dem.
Der er noget med at man skal dele mapper osv., men hvad nu er det sikkert og kan andre i ejendommen så også "se" mine dokumenter, når jeg trykker på deling. Det skulle jo helst kun være mine computere der "så", hinanden. Ja, jeg er ny til det her, netværk, så undskyld mine dumme spørgsmål.
Eller et par gode links, men jeg vil helst have at vide hvad jeg skal købe ind?

Mange hilsner fra Maya

Kommentar
Fra : mayas

Dato : 27-04-05 22:53

Hov
Og begge pc, skal gå på internettet, nogle gange samtidigt, kan man det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-04-05 22:56

En switch eller endnu bedre en router samt kabel forudsat, at der er netkort i den bærbare.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-04-05 22:58

Hvis du vælger en router med firewall vil du automatisk lukke dit eget lille netværk inde og du kan anvende en NWLink Netbios protokol til at computerne kan tale med hindande hvilket ikke giver nogen uden for netværket adgang med mindre du sætter det op til det.

Kommentar
Fra : mayas

Dato : 28-04-05 02:12

Mange tak for svar, BjarneD
Jeg troede at jeg kunne gøre det med et kabel, skal man virkelig have alt det, bare for 2 computere, æv

Kommentar
Fra : mayas

Dato : 28-04-05 05:48

Jeg har fået at vide, at jeg kan bruge den lille HUB, jeg allerede har, passe det og i så fald hvilke nogle kabler skal jeg købe. Er der ike noget med et Kryds-over eller sådan noget?
MVH Maya

Kommentar
Fra : mayas

Dato : 28-04-05 05:48

Jeg har fået at vide, at jeg kan bruge den lille HUB, jeg allerede har, passe det og i så fald hvilke nogle kabler skal jeg købe.
Er der ikke noget med et Kryds-over eller sådan noget?
MVH Maya

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 75 point
Dato : 28-04-05 09:52

Prisen mellem en HUB, en SWITCH og en ROUTER er så lille idag, så jeg stærkt vil anbefale en ROUTER.
HUB dur ikke til dette formål, da den har sine begrænsninger i at "Kun en maskine kan kommunikere ad gangen" så YT

Switchen giver muligheder for at kunne kommunikere flere ad gangen, og sammen, men kræver så at du har en IPadresse for hver maskine der skal på nettet.

Routeren er den mest avancerede løsning, og giver de færreste problemer. - Den overtager din IP-adresse på internettet (WAN), og skaber så på den anden side (LAN) sit eget lille netværk, som køre helt af sig selv, hvis du vælger DHCP, hvor det er routeren der deler lokale IP'er ud og styre det hele for dig.

Angående mappedeling er ikke en nødvendighed, men en fordel, hvis du skal kunne hente/bytte filer mellem dine lokale maskiner.
Med routeren har du mulighed for at tilslutte op til 254 enheder på den samme WAN IP-adresse (nok ikke aktuelt)

Om andre i ejendommen kan se dine delte mapper, kommer an på hvordan dette netværk i ejendommen er bygget op, men med en router i din lejlighed, bestemmer du om der skal være adgang udefra.
En router uden trådløs mulighed kan købes for ca 300 kr. og du vil kun fortryde, hvis du alligevel vælger at skulle køre trådløst med din bærebare!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-05 11:26

Jamen så behøver jeg jo ikke, at svare for Severino har skrevet det der er svaret.
Hvis du har en hub kan den godt bruges og du kan også køre forbindelsen ved hjælp at et ekstra netkort og et krydset kabel, men jeg vil ikke anbefale nogen af delene da det kan skabe flere problemer end det løser så hold dig til det Severino skriver.

Godkendelse af svar
Fra : mayas

Dato : 28-04-05 11:29

Tak for svaret severino.
Jeg var ikke klar over, at der skulle så meget teknik til at forbinde to maskiner, så de begge kunne gå på nettet.

Tak for alle svar og god dag

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-05 11:49

Lidt læsestof efter lukketid
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-04-05 22:55

Egentligt er det ikke meget teknik og er rimlig nemt at gå til.
1. Routeren tilsluttes din nettilslutning.
2. Hver maskine tilsluttes routeren med et kabel.
3. Strøm på det hele og VIOLA, så køre du.
Det der så kan blive tale om er nogle sikkerheds indstillinger. Men det kan vi vende tilbage til, når vi ved hvad slags/type udstyr du har valgt.

Men umiddelbart skulle der gerne være hul igennem til den store geografi, fra alle maskiner.