/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Papegøjeblomst (strelitzia)
Fra : bigfool
Vist : 7696 gange
200 point
Dato : 27-04-05 17:07

Jeg har lige købt en Strelitzia i potte, og jeg vil gerne have den stående i vindueskarmen. Hvordan skal jeg passe den indendørs (eller har den bedre af at stå ude i sommerperioden)?????

Hilsen BigFool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 27-04-05 17:12

Har i mellemtiden fundet ud af at Strelizia ikke hedder papegøjeblomst men paradisfugl (ja, man skal jo lære så længe man lever) sorry.

Hilsen
BigFool

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-04-05 17:34

HER KALDES DEN OGSÅ PAPEGØJEBLOMST
Måske du finder noget her

www.123hjemmeside.dk/ingesol

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-04-05 17:35

Den kan stå både i direkte sol og i skygge. Vand dagligt, hvis den står i sol. Ellers skal jorden bare holdes fugtig.
Den kan stå udendørs fra Maj til Oktober. Når den blomstrer kan disse vare i op til 3 måneder.

(taget fra den etiket der sidder på min)

Desuden skal du ikke forvente at den blomstrer de første 3 år, hvis du har fået den som en ny plante.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-04-05 17:43

Jeg har haft een i 4 år, den er i drivhuset om sommeren,

og indendørs i vinterperioden.

Nu er den første blomst på vej, og det ser helt fint ud.Den er blevet vandet når den så ud til at trænge.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-04-05 17:47

På nedenstående link står der, at det er en staude, så den skal jo nok kunne tåle at stå ude om sommeren. Men da den er tropisk, skal den ikke stå derude, når temperaturen falder særlig meget. Pasningen må jo så være ligesom en staude.

http://www.netleksikon.dk/b/ba/banan__musa_x_paradisiaca_.html

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 27-04-05 18:36

@Jette

Øhhh ... Er det ikke en bananpalme du henviser til ?

Hilsen Bigfool

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 200 point
Dato : 27-04-05 19:09

Jo, det er det. Men de er familie: http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Familier/banan.xml
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 01-05-05 16:32

Tak for svaret Jernladyen.