/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Energi,hvilken?
Fra : alma
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 26-04-05 19:52

Jeg undrede mig på et tidspunkt, (og gør det egentligt stadig) over hvordan en rumfærge eller lign. kan tage fart eller ændre kurs i rummet, den udstøder nogle "strømme" eller "energier" og det får den til at flytte sig, det syntes jeg er mærkeligt for energien "presser" jo ikke mod noget i det lufttomme rum. Jeg har fået en sammenligning med noget tilsvarende på jorden; hvis man står på skøjter og smider en stor sten, bliver man også presset baglæns. Er der nogle der kan give mig et uddybende svar, men det mest vigtige spørgsmål (væddemål) hvad hedder denne energi?
Alma

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-05 20:21

aktion-reaktion ?

Dette link er måske ikke svaret på dit spøgsmål, men alligevel noget i samme stil.

http://kortlink.dk/dr/rqy læs bl.a. afsnittene

"Gasraketter kan ikke virke i vakuum"
"Selvfølgelig virker gasraketten i vakuum"

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-05 20:55

Her er forklaringen:

http://www.rummet.dk/410000c
Citat
Raketprincipperne

En central del af forklaringen af raketprincipperne er en animation af en pige på skateboard og en rumfærge, der flyver forbi. Formålet er at illustrere det grundlæggende princip i en raketmotor: At masse kastes i den modsatte retning af fartretningen og derved accelererer det objekt, som afkaster massen.

Pigen står på et skateboard. Hun tager et vægtlod op fra sin rygsæk og smider det bagud. Når hun kaster loddet med en vis kraft, påvirker det pigen – og dermed skateboardet - med en modsatrettet kraft, der er lige så stor. Det får skateboardet til at bevæge sig et lille stykke i den modsatte retning.

Skateboardets bevægelse er en reaktion på en aktion: At pigen kaster vægtloddet fra sig. Hvis pigen fortsatte med at smide vægtlodder fra sig, ville skateboardet fortsætte med at bevæge sig i den modsatte retning. Grunden til, at pigen på skateboardet og det vægtlod, hun kaster, ikke bevæger sig lige langt, selvom kraften, der påvirker dem, er den samme, er, at pigen og skateboardet tilsammen vejer meget mere end vægtloddet.

Det er grundlæggende det samme princip, som en driver en raket fremad: Raketmotoren smider bittesmå ”vægtlodder” – i form af gaspartikler – ud af dysen, og det får raketten til at bevæge sig i den modsatte retning. Rakettens bevægelse er altså en reaktion på en aktion: At gassen bliver presset ud gennem rakettens dyser.

Det er en udbredt misforståelse, at en raket bliver drevet frem, fordi udstødningen så at sige ”trykker mod luften”. Hvis det var tilfældet, ville raketter jo ikke kunne virke i rummet, hvor der ingen atmosfære er. Det er udkastningen af de små vægtlodder - gaspartiklerne - der får raketten til at bevæge sig.

Og så får du lige denne med.

http://kortlink.dk/dr/rqz

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 26-04-05 21:07

det virker på to måder. For det første skubber gasmolekylerne fra udstødningen på hinanden, og de bageste gasmolekyler har laver fart end de forreste, derved skubber det på dem. Dernæst - og vigtigst, er grunden den du nævner med stenen. Hvis et legeme mister skyder noget af sin masse fra sig, vil legemet selv blive påvirket med en tilsvarende kraft i den modsatte retning. Nu er de udstødningsgasser der kommer ud af raketten ikke ret tunge i orhold til den, men da de afgår fra den med så stor kraft bliver det alligevel til noget.

Tænk på at naturen ikke betragter raketten som et stillestående objekt, men som blot et legeme der udstøder masse. Så vil begge 'masser' jo bevæge sig væk fra hinanden.

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-05 21:21

Det er grundlæggende bare kinetisk energi (bevægelses energi). De fleste kender kun ohm fra hans love om elektricitet, men vi taler her om ohms anden lov: nemlig kinetisk energi (bevægelses energi) E = 1/2 x m x V2
eks. En bil med massen 1000Kg der kører 10meter pr sekund, indeholder bevægelsesenergien; E = 1/2 x 1000 x 100joule = 50000joule. Blot en simpel beregning af, hvor meget energi bilen "besidder" i bevægelse ved førnævnte fart.
At rummet er lufttomt er jo ikke ensbetydende med at der ikke er "noget". Der er masser af materiale at støde imod og støde fra. Der er blot ingen tyngdekraft( og dermed ingen tyngdeacceleration). Og det er det der gør forskellen mellem jorden og rummet. Håber det giver bare lidt mening...ellers spørger du bare...

Vh fluffy (ingeniørstuderende)

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 26-04-05 21:35

Man kan også bruge pricippet aktion medfører reaktion i overført forstand;) Det grundlæggende i Ohm's anden lov er at : Hvis du påvirker et legeme med en kraft, vil legemet påvirke dig med en ligesåstor MODSAT rettet kraft. Altså hvis du sidder på en slæde i en skøjtehal og du kaster en snebold...påvirker du luften med en kraft og derfor påvirker luften dig med en modsat rettet kraft der får slæden til at glide et stykke baglæns. Det samme gør sig gældene hvis du slår på en mur... Muren rokker sig ikke ud af flækken men det gør herre ondt på din hånd....det er fordi muren påvirker din hånd med en ligesåstor modsat rettet kraft

Vh fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 26-04-05 21:39

Tillæg til mit første indlæg :
E = energi
m = massen = vægt i Kg
V = hastighed i meter

Vh fluffy

Godkendelse af svar
Fra : alma

Dato : 27-04-05 21:25

Tak for svaret fluffyclaus.