/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Hjælp til Teknologi..!
Fra : Thylle
Vist : 455 gange
120 point
Dato : 26-04-05 09:34

Hej alle sammen...!

Har fået stor hjælp før, og håber på at finde svar igen...! Vi er i øjeblikket i gang med et teknologiprojekt som handler om Energi. Vi har i min gruppe valgt at gå ind og arbejde med noget standbystrøm, hvor vi vil forsøge at mindske forbruget i hjemmet. Vi er igang med at udføre et el produkt som består af 2 dele.

1)
Ved hjælp af en fjernbetjening skulle vi kunne tænde/slukke strømmen til husets standby produkter. Det skulle derved være muligt at slukke alt standby strøm ved afgang fra huset, og tænde når man senere kom hjem.

2)
Men det er ikke det eneste. for samtidig har vi arbejdet med at "funktionen i 1" skulle fungerer sammen dem døren til hjemmet, hvilket vil sige at hvis døren er låst er alle standby produkter slukket, og er døren åben er alle standbyprodukter tænt...!

Kan i se ideen...? Der er selvfølgelig spørgsmålet om at hvad hvis man låse døren og stadig gerne vil se tv...! Og det kan vi tænkt på, ingen problem.

Men min spørgsmål gå så på..! Hvordan vi for gjort det trådløst- vi har allerede fremstillet det til døren, men vi mangler det med standbyproduktet. Det vi mangler er faktisk 1 sender som via en radiobølge fx 17 MHz (eller en anden frekvens) men vi vil gerne have flere modtager til ,det vil sige at vi leder efter et produkt som har en sender (fjernbetjening (helst med en on/off knap, andet er også okay)) som kan sende til flere moetager... Det er lidt som med en radiobil- her findes der en sender som kan styre flere biler. Det er det vi søger, bare lidt nemmere! Og det må gerne være et produkt som vi kan skilde ad og så arbejde vidre med.!

Mvh Thylle

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 130 point
Dato : 26-04-05 09:46

Har ikke sat mig ind i hele linket....men der er nok noget I kan bruge...om ikke andet, så få nogle idéer.

http://jap.hu/electronic/codec.html

Held og lykke med projektet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 26-04-05 16:04

I skal også overveje prisen for jeres produkt.
Kommer det til at koste 10.000 at installere, vil det jo tage rigtig mange år at tjene hjem igen = ingen vil købe det.
Det system i bygger skal vel også bruge "standby strøm" for at overvåge om døren er åben eller låst ? Hvor stort er det strømforbrug ??

Til at gøre det trådløst vil man kunne bruge teknologien, som ligger i trådløse tyverialamer.

Principielt, skal der vel bare være en mellemkontakt, med et relæ i, på alle ting i huset som har en standby funktion. denne skal så sende signal til en kontrolboks, som kan styre relæet i "mellemkontakten"

Kommentar
Fra : Thylle

Dato : 26-04-05 22:15

Hey..:! Alt det der er dr tænkt på, vi bruger et bi-stabilt relæ, så det kun koster strøm ved den impuls som skal til. Men nej det er ikke så dyrt. Kan nok laves for 500-600. Og vi har regnet ud at en familie på 4 kan spare mellem 40 og 50 % af standby strømmen om ugen. Her er der dog ikke talt ferier og sådan med..! Men jo.. vi har tænkt på næsten det hele.. Mangler bare et produt som kan bruges..! Vi har kigge på nogle forskellige ting, men ikke endnu fundet noget som kan bruges..!

Mvh Thylle

Godkendelse af svar
Fra : Thylle

Dato : 08-05-05 22:36

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-05-05 23:06

Tak siger jeg... beklager at det ikke kunne hjælpe.

mvh
jakjoe