/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
paint shop pro 9
Fra : tronddk
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 22-04-05 21:34

ja jeg er ved at lave en plakat i sort hvid (oxo blandninger) (a1 59,4 x 84 cm ) jeg har en masse skrift jeg skal ha på hvordan laver jeg en anden skriftype isteden for standraten til en anden som dem der er i word (skal kunne flytte rundt på skriften og forstøre den så det skal være skrevet i paint shop pro)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-05 21:48

du kan importere fonte fra nettet og lægge dem i skrifttyper på din pc og genstarte så vil de også ligge i paintshop.
du kan altid flytte rundt på skriften og gøre den i den størrelse du ønsker - både som standard og brugerdefineret når du har sat dem i for eks et foto eller lign.

du kan også bare lægge de skrifttyper/fonte du ønsker i mappen fonts - til pps - find den i stifinder

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 60 point
Dato : 22-04-05 21:52

Du vælger skrift font iconet i venstre side - bogstavet A aktiveres.
Så åbner der en ny menu, oppe foroven står der en eller anden font tryk der for at vælge en ny font, hvis du har andre fonte som ikke er i Windows biblioteket og du hellere vil bruge dem skal du aktivere den font du har valgt og lade den stå åben og derefter gå ind i psp og starte A og finde den i font biblioteket.

Du har lige ved siden af fonten skrift størrelser den standser ved største størrelse på 72, men du kan selv skrive dig frem til en størrelse som du vil have den og så skriver du ordet idet hvide firkantede felt. Prøv dig frem med farve valget inde i font menuen og er du tilfreds med det trykker du ok.

Du kan nu flytte rundt med ordet, vende det, gøre det bredere, smallere, mindre og større som du løster.
Du kan også bruge CTRL tasten og trække i hjørne punkterne og Shift (store bogstavs knappen) kan du også anvende her kan du trække forskellige veje smalt og bredt op eller ned og sidevers ved tryk på de midterste punkter.

Jeg syntes du skal prøve dig lidt frem der er utal af muligheder, du har også mulighed for at sprede bogstaverne og klemme bogstaverne sammen, ved de to funktioner der inde til højre foroven i bogstavs menuen +- 0,1000 kan ændres.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-05 21:54

meget korrekt Bevi54 - men jeg forstår det som at spørger ikke vil benytte de eksisterende standarder i fontene - eller ???

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 22-04-05 21:57

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-04-05 21:59

Der frit valg på alle hylder, har man en bunke fonte der ikke er placeret nogen steder
men man har oprettet sin egen mappe til kan du anvendes uden at de behøver at blive lagt i Windows font bibliotek

som jeg beskrev trykker man på den font man har og går derefter ind og starte font værktøjet i psp og vælger fonten på listen den vil være der så længe fonten er åben så der er frit valg hvad der gøres med fonte.
Mvh
Bevi54

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-04-05 22:02

havde ikke set man kunnne trække den ud kunne kun se line style at andet var ikke trækket ud :D