/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Farver
Fra : sfl17
Vist : 507 gange
50 point
Dato : 21-04-05 19:09

Jeg vil gerne have babyblå baggrund og hvid skrift på min hjemmeside - nogen der har html-koderne/numrene liggende til de ting?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-04-05 19:12
Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 21-04-05 19:26

definer babyblå, ser den sådan her ud?

www.betterperformance.dk

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 21-04-05 22:33

Nej, en lille smule lysere. Lidt som denne her: http://www.kontrabande.dk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-04-05 22:37

http://www.bedreogbedre.dk/webkursus/programmer/

her ligger et lille bitte unikt program hvor du kan finde og grapse lige de farver du vil have - og se html koden for farven

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 50 point
Dato : 21-04-05 22:42

Babyblå: #ABC0E0
Hvid: #FFFFFF

I et HTML Body tag: <body bgcolor="#ABC0E0" text="#FFFFFF">

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 09:20

Her et lille frewareprogram du kan bruge til at aflæse alle farvekoder på din skærm og dermed også på nettet :

http://hjem.get2net.dk/fec/software/htmlcol/

..men du bør nu holde dig til de farver du kan se i emesen's link : http://www.kandu.dk/dk/spg/65337#698246

..og grunden til dette kan du læse sammesteds

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-05 11:00

hvad er det med dig molokyle - traycolor kan jo bruges til stort set alt - nemt og bekvemt uden dikkedarer - bare bruge en dropper og så har man farven

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 11:52

miritdk -> Ikke for at være flueknipper, men dit link henviser blot til en *.zip fil man kan hente. Er det freeware eller shareware. Indeholder det Spy-/adware ? Lægger det nøgler i registreringsdatabasen ?

HTMLcol er freeware, nul 'snavs', letlæselig installationsvejledning og det piller ikke ved registreringsdatabasen. Alt i alt et fint lille brogram og meget brugervenligt

Der findes mangre andre søde småting på hovedsiden : http://hjem.get2net.dk/fec/software/software.html

Har du overhovedet selv prøvet det miritdk ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 22-04-05 11:56

synes også mirits kommentar til molo er lidt upassende.. molo kommer jo bare med et alternativ og det er der da intet galt i.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 22-04-05 12:10

Her er også et fint link, hvis man leder efter farver og farveskemaer:

http://www.colormatch.dk/

Mvh Niels..

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 22-04-05 12:27

Tak for svaret Harlekin.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-05 14:02

hov sorry trådte jeg nogen over tæerne ????? Synes såmænd bare traycolor er et glimrende lille program jeg har brugt i årevis

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 14:06

Så lige et par slutbemærkninger herfra :

1.) Babyblå: #ABC0E0 er ikke en webfast farve. Dvs. den ser forskellig ud i firefox, IE, Opera, Netscape m.fl. og den ser også forskellig ud på min skærm i henholdvis : 256farver, 16bit og 32bit farvedybde.

2.) Man bør sætte en baggrundsfarve i HTML 4.01 således : <body style="background.color:#ABC0E0;">
Eller sådan:
Kode
<style type="text/css">
<!--
body {
background.color:#ABC0E0;
}
//-->
</style>

..der indsættes i <head> sektionen eller i et externt stylesheet vha. <link rel="stylesheet" type="text/css" href="MIT_STYLE_SHEET.css" />

Alle <body> præsentations parametre er deprecated i HTML 4.01 : http://www.w3schools.com/tags/tag_body.asp og er slet ikke understøttet i XHTML !!!

Alt i alt har du, som jeg ser det, valgt en 'dårlig' løsning sfl17

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 14:10

UPS : Ikke background.color:#ABC0E0;

..men; background-color:#ABC0E0;

Af en eller anden besynderlig grund virkede det alligevel, da jeg testede koden i IE

http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_background-color

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 22-04-05 15:52

sfl17 vil du bruge HTML 4.01 og CSS til at angive det samme kan du gøre sådan her: <body style="background-color:#ABC0E0;color: #FFFFFF;">

Det er ikke XHTML, men jeg er heller ikke sikker på at det betyder det store for dig. Hvilket program bruger du til at lave hjemmesider med?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 16:40

Harlekin -> <body> markøren bruges og fungerer ens i HTML & XHTML

Det kan kan give problemer ved ikke at overholde HTML standerden ,som den anbefales af http://w3.org da ikke alle browsere tolker de depricated'e elementer ens og man kan derfor ikke være sikker på at layoutet af ens side, ser nogenlunde ens ud for alle der besøger den.

Mht. editorer er jeg af den faste overbevisning at en alm. tekst editor som f.eks. Notesblok (notepad.exe) giver det bedste resultat, da alle WYSIWYG editorer 'retter' i koden og mange af disse 'rettelser' gør det svært at vedligeholde koden og svært for andre at læse og forstå den.

Man bør som minimum sætte sig en smule ind i HTML og CSS, hvis man laver hjemmesider. Dét kræver en editor som Notesblok at man gør

Det er så også meget lettere at få hjælp af andre, fordi man kender sin kode og kan forklare, hvad man ønsker eller beskrive problemet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 23-04-05 07:58

Molo, netop fordi der bliver brugt en wysiwyg editor vil det i mine øjne være spildte kræfter at forsøge at overholde standarderne...
Hvis man vil det så er det notepad, notepad++, ultraedit eller den slags text editorer man skal bruge.