/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
er der en der vil hjælpe mig med kernee~
Fra : needhelp
Vist : 1224 gange
30 point
Dato : 16-04-05 21:25

er der en der kan forklare hvad kerneenergi er?.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-05 21:28

Kerneenergi http://www.akraft.dk/kernekraft.htm

Er du ved at lave nogle eksperimenter ?

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 40 point
Dato : 16-04-05 22:04

Der er nok en der er ved at læse til eksamen!?

Der findes to former for kernekraft: Den svage og den stærke. Den svage er den vi kender fra neutronerne, og som er ansvarlig for at holde protoner og neutroner sammen. Den er ultrakortrækkende, og man kalder de teoretiske partikler der formidler den for 'gluoner'. For at udnytte den svage denne kraft, beriger man som regel naturligt uran som primært udgøres af uran 238, så det indeholder ca. 7% uran 235. U235 er velgnet til a-kraftværkler i det det er ustabilt, og ved at beskyde det med neutroner med den rigtige hastighed, kan man få det til at spalte. Når det spalter frigøres tre nye neutroner som så bremses ned af vandet i reaktoren, og senere indfanges af en ny u235 kerne, som så fortsætter reaktionen. Det er neutronernes sammenstød med vanmolekylerne der opvarmer vandet og dermed frigiver energien. Vandet kaldes moderator, og for at styre processens hastighed, kan man sætte cadmiumstængere ned mellem Uran stængerne, idet de opfanger neutroner. På den måde kan man løbende styre antallet af frie neutroner. Når U spalter, udstråles en masse gammastråling.

Denne proces kaldes 'fission'. Der findes også 'fusion' men det er et helt andet spørgsmål, og vi har ikke teknologien til det endnu, alligevel.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-04-05 08:20

På wikipedia kan du få besvaret dette og en række af lignende spørgsmål.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kerneenergi

Godkendelse af svar
Fra : needhelp

Dato : 17-04-05 10:21

Tak for svaret sipelip.

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 17-04-05 11:13

Jeg er ked af at sige det, men det er noget forfærdeligt sludder, det du skriver om den svage og stærke kraft. Den stærke kernekraft formidles ved gluoner og har blandt andet ansvaret for, at kerner kan holdes sammen på trods af den elektriske frastødning mellem protonerne. Den svage kraft kommer blandt andet til udtryk ved betahenfald. Der findes to andre fundamentale kræfter, nemlig elektromagnetisk og gravitation. Den moderne fysik er ude efter en fælles teori for disse tilsyneladende forskelligge kræfter med meget forskellige styrker og rækkevidder. I dag har vi samlet den svage kraft og elektromagnetismen i en fælles teori: den elektrosvage som beskrives med kvanteelektrodynamik. Endvidere har vi samlet den elektrosvage med den stærke kernekraft i en fælles teori, som kaldes kavntecromodynamik. Fysikere søger i dag den teori, som kan samle en beskrivelse af alle de fire naturkræfter: Teorien om alting. Men grvaitationen er ikke nem at beskrive på samme måde som de tre andre kendte naturkræfter.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 18-04-05 23:13

nå ja, 'forfærdeligt sludder' lyder så voldsomt. Men okay, jeg havde indtryk af at den stærke kernekraft var den der bandt kvarkerne sammen til baryoner, og dermed også var indblandet i betahenfald. Jeg kender godt lidt til GUTE og Feynman's Nobelpris vindende teori - men det er nok for meget at tage hul på, på nuværende tidspunkt for Needhelp. Ikke desto mindre, godt jeg blev korrekset.