/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
At slette en partition?!
Fra : Gijan74
Vist : 278 gange
200 point
Dato : 16-04-05 10:59

Er der nogen der ved hvad der sker hvisjeg går ind i Computeradministration, diskhåndtering, højreklikker på det ekstra drev og trykker SLET PARTITION? Hvad sker der med de GB dr ligger der? Ryger de automatisk over på drev c:?

Har et drev d: med 10 GB som absolut ikke bruges til noget som helst!

På forhånd tak

Gitte

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 16-04-05 11:14

Du kan slette dit ekstra drev - men den ekstra plads lægger sig ikke til C: af sig selv.
Programmet Partition Magic (ca. 600kr.) kan gøre det du vil.
Den ekstra partition bør du bruge til dokumenter og filer som du ikke vil miste.
Alle dine dokumenter flyttes over sådan:
Jeg forudsætter at din ekstra partition hedder D:
H-klik på dokumenter på skrivebordet >egenskaber>
Og i feltet placering skriver du så der står D:\Dokumenter ogtryk anvend >OK
Nu vil den spørge om alt skal flyttes over.
Ødelægger du dit C: drev så ligger dine dokumenter på D:
Når du indstallerer programmer kan de også vælges at ligge på D: - men kan dog ikke bruges ved genindstallation af C: uden videre.

Godkendelse af svar
Fra : Gijan74

Dato : 16-04-05 11:44

Tak for svaret emesen.

Er godt klar over at det mest fornuftige er at bruge dette drev af sikkerhedsmæssige årsager...

MEN HVIS jeg nu slettede det, hvor vil den plads så ryge hen? Ud i den blå luft?? Et eller andet sted må den være...

Gitte Igen...

P.s. Og nu er et heldigvis snart sommer....

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-04-05 12:03

hvis du sletter en partition og ikke lægger den sammen med en anden, ligger den bare ubenyttet hen og du kan ikke skrive/installere o.s.v. dertil, indtil du aktiverer den igen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-05 13:28

Det kræver lidt erfaring, at rode med "kørende" partitioner.............og det kan gå galt.
Der findes et gratis program som kan det du vil - det er lavet af en Kandubruger.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Den vil vise et vindue som kan minde om diskhåndtering.

Men jeg vil ikke anbefale alle at bruge programmet, da det kræver lidt erfaring.