/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Tilstand eller diagnose
Fra : ram2
Vist : 551 gange
300 point
Dato : 17-09-02 14:49

Er "Zonkersyndromet" en religiøs tilstand eller en diagnose??

Ram2

Accepteret svar
Fra : mblm

Modtaget 310 point
Dato : 17-09-02 15:15

For at besvare dit spørgsmål fyldestgørende må man nok først definere de to hovedbegreber som du vil benytte til at klassificere problemstillingen.

Religiøs tilstand:
En tilstand som kombinerer et menneskes eksistensopfattelse med erkendelsen af at højere magter opererer eller betragter vedkommendes handlinger, tanker og eventuelt styrer viljen. Kan i nogle situationer eskalere til en "spirituel tilstand", hvor vedkommende føler at blive opslugt eller indlemmet i det overnaturlige.

Diagnose:
En teori, baseret på fakta, der anslår grunden til et eller flere givne symptomer er opstået. Primært brugt i forbindelse med sygdomme - hvor lægen stiller en diagnose som bestemmer, hvilken sygdom der er tale om. Ofte vil konsekvensen af en diagnose være et behandlingsforløb, for at stoppe eller bremse sygdommens udbreddelse - eller i mere alvorligere tilfælde, blot at lindre smerterne.

I betragtning af ovenstående vil jeg klart opfatte "Zonkersyndromet" som en sindslidelse der udmunder i en given diagnose. Diagnosen vil i dette tilfælde nok indvolvere det overnaturlige og derfor ikke kunne danne grundlag for et behandlingsforløb i det danske sundhedsvæsen.

Håber det er svar nok!

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 17-09-02 15:16

Jeg vil påstå, at det er diagnose, da det før er set, hvor det er muligt at skjule sin egen identitet, og under foregivelse af at være en helt anden, kan opføre og té sig, som han/hun måtte ønske. Hvis man f.eks. opfører sig skammeligt, eller på anden måde under lavmål, er det både nemt og bekvemt, at ingen kender den rigtige identitet. Ofte er det mennesker, der ikke kan klare at stå til ansvar for sine handlinger/udtalelser i fuld åbenhaed og derfor vælger et alias, hvor de frit kan tilsmudse andre. Det er da vist også noget lignende der foregår herinde med "kære" Zonker.
Det har da, så vidt vides intet med religion at gøre, selvom måske fanatisme både kan være gældende som religiøs, samt almindelige utilregnelige.

Nocom

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 15:23

Til Nocom

Det er meget svært at forstå hvad du mener...

Du mener Zonkersyndromet er en diagnose? I så fald kan du så ikke prøve at skrive den som en læge ville skrive den? Det kunne være interessant

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 15:29

Ydermere tror jeg ikke du skal regne med at Zonker ikke ville blive tilsvinet, hvis han førte sig frem på samme måde i det virkelige liv. Som ram2 flere gange har påpeget ville han nok rende ind i en hel del klask. Nu er jeg ikke personligt tilhænger af vold, og der er da også andre metoder - men spørgsmålet er om sygdommen overhovedet kan kureres......

kaasgaard har tidligere foreslået en våbenhvile, hvilket, rent medicinsk, ville svare til at vi bad vores immunforsvar give influenzaen en chance og se om den ikke ville opføre sig ordenligt, hvis man blot lod den være...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-09-02 15:54

Hej,

tja... ingen af delene, men det ka' jo godt se ud som det er en religion der er behov for at dyrke, idet i bruger så meget krudt på det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 17-09-02 16:00

til mblm
???? Jeg synes ellers, at det er meget ligetil. Dog skrev jeg ikke noget om, at Zonker skulle tilsvines, men nærmere en henvisning til, at han gør det mod adskillige herinde.

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 16:04

Fint nok - så er der efter Strarups mening lagt op til at han vil hæve sig over mængden af folk der er irriterrede over en vis person. Det er et meget modent synspunkt, problemet er blot at den kommentar du får fyret af sammen med dit standpunkt er lige så gennemtænkt som formen af dit indlæg antyder:
Ifølge din kommentar kan man klassificere "religion" som noget der er et behov for at dyrke. Derved er golf, hækling, html-kodning, majs og andre afgrøder blever forfremmet til religion.

Det er ikke min mening at fornærme dig, men hvorfor tager du ikke lidt mere stilling til problematikken når du nu bruger tid på at skrive en kommentar?

Anyway - jeg vil meget hellere debattere andre ting end "Zonkersyndromet", men derfor er det da interessant at følge med i hvad der bliver skrevet - og give sit besyv med!!!

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 16:05

Fint nok - så er der efter Strarups mening lagt op til at han vil hæve sig over mængden af folk der er irriterrede over en vis person. Det er et meget modent synspunkt, problemet er blot at den kommentar du får fyret af sammen med dit standpunkt er lige så gennemtænkt som formen af dit indlæg antyder:
Ifølge din kommentar kan man klassificere "religion" som noget der er et behov for at dyrke. Derved er golf, hækling, html-kodning, majs og andre afgrøder blevet forfremmet til religion.

Det er ikke min mening at fornærme dig, men hvorfor tager du ikke lidt mere stilling til problematikken når du nu bruger tid på at skrive en kommentar?

Anyway - jeg vil meget hellere debattere andre ting end "Zonkersyndromet", men derfor er det da interessant at følge med i hvad der bliver skrevet - og give sit besyv med!!!

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 16:07

Ups! Det var vist lidt dobbeltkonfekt - sorry - i behøver ikke læse det to gange.. *GGG

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 17-09-02 16:23

Da jeg stort set er enig med dig, mblm, synes jeg ikke, at jeg behøver, yderligere at forklare min stillingtagen, da den da må være synlig nok, også jævnfør tidligere indlæg. men som du selv skriver, kan det godt være lidt trivielt, det zonkeri!

forøvrigt kunne det være interessant at mødes face to face med diverse debattører fra dette forum og så holde en gættekonkurrence. Da kunne det være interessant at se forskellene på den reelle personlighed og så "kandu personligheden"! Måske kan vi så slet ikke genkende Zonker! (Eller måske ville han ikke turde give sig til kende!)

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 16:38

> nocom

Hehehe - åh nej. Det lyder ikke som en fin idé - teoretisk jo, men ikke i praksis. Hvis zonker dukkede op er det ikke sikkert at alle andre ville undlade at benytte sig af vold. Det ville jo nok starte som verbal nedslagtning, men hvis han fortsatte som han gør på skrift. Ville han nok skulle til udpumpning - ikke pga. alkohol, men bare for at få sin kønsbehåring at se igen - uden at det skal være på et røntgenbillede.

I øvrigt tror jeg at den reelle personlighed adskiller sig meget fra kandu-personligheden. Blot ikke i tilfældet zonker - en så irriterrende person kan ikke undgå at være ligeså i virkeligheden.

Det er den med kokassen og bolchet igen...

"Zonkeri" - fedt ord! Han burde blive beæret over alle de ord der er fundet på for at beskrive ham - problemet er blot at de alle i en eller anden grad er synonyme med "pisseirriterrende", "pestilens" eller "fækalie"... :)

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-09-02 17:17

Uanset hvad enhver måtte mene om zonker, er det misbrug af kategorien Religion. Spørgsmålet hører måske hjemme i http://www.kandu.dk/dk/emne/20605

Et paranoid spørgsmål fra ram2, som har en tendens til ikke at tolere andres måder at være på. At spm. placeres i Religion kan ikke overraske mig i al fald.

>>Er "Zonkersyndromet" en religiøs tilstand eller en diagnose??<<

Ingen af delene, med mindre dårlig/uheldig opførsel er så ekstrem, at den er sygelig.

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 17:34

> Summer

Ja det er misbrug af kategorien Religion - det vil jeg give dig ret i. Hvad du ellers måtte mene om ram2 er din sag, jeg vil blot gøre dig opmærksom på at du selv giver udtryk for manglende tolerance overfor folks måde at være på ved at skrive således om ram2.

Jeg synes det er ok at være intolerant nogle gange - så lad da være med at hellige dig selv på den måde! Din kommentar gør spørgsmålet velplaceret i "Religion" pga. den selvretfærdige måde du skriver på.

Det er åbenbart forkert at have en mening der giver sig udslag i klokkeklar uenighed med andre - det begynder sgu at ligne den gode gamle danske måde at debattere på: (Eks: "Jamen du har da også ret selvom jeg grundlæggende er uenig i alt hvad du siger!!!").

Jeg er f.eks. 100% uenig i ram2's postulater omkring religiøsitet i år 2002 - men jeg kan godt tolere hans måde at være på selvom jeg er rygende uenig med ham - SE DET ER FORSKELLEN....

Og så endte det med at jeg helligede mig selv...

Amen!

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 17-09-02 21:11

Grundlæggende er jeg enig i, at indlægget ikke hører hjemme hér i religion. Men lad dog folk skrive indlægget hvor de har lyst. De risikerer jo bare, at de ikke rammer den rigtige målgruppe! Det må de jo så selv finde ud af. P.S. Vi finder det jo nok alligevel.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-09-02 21:40

Zonker har selv tilsluttet sig kaasgaards glimrende forslag om en våbenhvile.

Bør han så ikke have mulighed for at bevise, at han kan leve op til det?

Det får han jo ikke mulighed for, hvis vi andre fortsætter med at føre krig.

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 21:49

>> Rellom

Se tidligere kommentar: "kaasgaard har tidligere foreslået en våbenhvile, hvilket, rent medicinsk, ville svare til at vi bad vores immunforsvar give influenzaen en chance og se om den ikke ville opføre sig ordenligt, hvis man blot lod den være..."

Jeg stopper kun mit immunforsvar, hvis influenzaen ikke viser sig i min nærhed.

Anyway - dette spørgsmål bliver vel snart lukket og så bliver der vel ikke oprettet flere Med mindre...

Våbenhviler virker bedst hvis den ene part har atomvåben...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-09-02 22:07

Hej mblm

Ja, billedsprog er en sjov ting, som jeg også selv har megen fornøjelse af.

Men til andre tider befinder jeg mig bedst på det reale plan.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 17-09-02 22:46

Billedsprog er nogle gange den bedste måde at skære ting ud i pap uden at virke nedladende...

Det reale plan??? Er du sikker på det...?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-09-02 23:20

Ja - til tider!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-09-02 23:54

Hej mblm.
Klart formuleret - Har selv samme mening
Til visse andre - glimrende kommentarer- Tak
Summer - du ved godt at vi ikke er enige, heller ikke der.
Mvh.
Ram2