/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
SØ-Asiatisk rødmavet Salamander : Foder ~
Fra : molokyle
Vist : 4309 gange
200 point
Dato : 12-04-05 21:22

Hvad spiser SØ-Asiatisk rødmavet Salamander ???

Jeg får nemlig 4 stk. på fredag og skal samtidig lave 'sommer' i mit Sø-Asiatiske semi-lavvands biotop akvarie.

Jeg har 2 Kampfisk, 2 Blå Gurami, 2 Perle Gurami, 1 Pragt Smerling og 3 Muse smerling, samt ;

..vist nok *LOL* : Kuhli ål

Skal Salamanderne have mel-larver som levende foder ? Regnorme ? Dafnier ? Myggelarver ?

..og hva' dælen ska' de ha' som 'tørt' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : newface

Dato : 12-04-05 21:46

Den hedder ;ifølge min bog, "Rødbuget japansk vandsalamander"
Foder-TUBIFIX-INSEKTER sf forskl slags-bløddyr og i det hele taget småt levende foder.Intet om tørfoder
Vandtemperaturen 25",for at bringe dem i leg ved ca 3-4 års alder,sænkes temp en kort tid om foråret til 4".Vanddelen skal være større end landdelen.Eksempler på en alder i fangenskab på 32 år

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-05 21:56

Takker newface, men Tubifex fås nu også tørrede : http://www.avifauna.dk/product_info.php?products_id=5309

Jeg finder sgu nok også lidt smådyr og snegle i mine forældres have

Har du et link til Rødbuget Salamander ? (Gerne engelsk) ...så er pointene dine.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 22:06

Fra www.zoozity.dk/

Beskrivelse

Dansk navn: Lille Ildbug, Japansk Ildbug, Sværdhale og Hongkong Vortesalamander.
Latinsk navn: Slægterne Cynops og Paramesotriton.

Udbredelse: Sydøstlige Asien..
Særlige kendetegn: Dyrene er mørkebrune med en rød og sort underside, Hongkong Vortesalamander har groft vortet skin, hvorimod de andre typer har glat skin.

Fodring.

Foder: Insekter i passende størrelse til ungdyr. Voksne dyr vil også tage frostfoder til akvariefisk.
Tilskud: Ved ca hver 3. fodring rystes foderdyrene i vitaminpulver, enten Nekton Reptil eller Nekton MSA.

Terrarium.

Størrelse: 80 x 40 cm til 6 dyr.
Indretning: Terrariet indrettes så der er et vådområde med ca. 20 cm vand, beplantet med akvarieplanter. Og med en landdel med sumpplanter og skjul til dyrene af f.eks. korkstykker. Den ene halvdel med vand og den anden med land. Landdelen douches hver dag.
Temperatur og lys: Ildbugsalamander foretrækker 17-22°C om dagen og ca. 15°C om natten. Brug Aqua-Glo eller Repti-Glo 2.0 lysstofrør af hensyn til planterne. En dagslængde på 12-14 timer er passende.
Bundlag: Muldjord uden gødning, gerne JBL Terrabasis. Til vanddelen bruges akvariegrus.

Opdræt.

Forberedelse: Ildbugsalamander kræver en temperatursænkning for at komme i den rette stemning, 5-15°C i 3-8 uger. Ildbugsalamander er kønsmoden når den er ca 2 år gammel.
Parring og æg: Efter kurtisering afsætter hannen en spermatofor som hunnen optager. Efter et par dage begynder hunnen at lægge æg og det kan godt strække sig over en måneds tid, idet der foldes vandplanter om de enkelte æg. Flyt hele planten med æg over i et akvarium med tilsvarende vandværdier. Æggene klækker efter 20-35 dage ved ca. 17°C.
Opfodring: Larverne opfodres med frostfoder eller levende foder til akvariefisk. Efter 2-3 måneder sker metamorfosen, og da skal larverne have mulighed for at forlade vandet, kan det være en god idé at sænke vandstanden. Ungdyrene er landlevende i 4-5 måneder, hvorefter de vender tilbage til vandet.

- har De spørgsmål vedr. Ildbugsalamander De altid velkommen i Zoo Zity’s akvarieafdeling

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 12-04-05 22:12
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-05 22:24

Øb øb ... alle Salamandere ligner vel hinanden, så jeg tror jeg har fået svar på mit spørgsmål nu.

De Salamendere jeg får er ikke mere end 10 cm. lange ..er rødmavede og har glat skin. Sikket nogen jeg så kan have glæde af i mange år

4 stk. for en flad hund i Tandkarpen : http://www.tandkarpen.dk/

Mit akvarie er opbygget i flere niveauer, så jeg kan lave årstidsbestemt vandstand, eftersom alle de fisk jeg har, lever på kanten ..eller i Rismarken ...præcis som Salamanderne

Ph. -6,9 -> 7.1 Temp. 22-28 grader celsius og vandstanden på dybeste sted 45-30 cm, det laveste : 30-15 (..afhængigt af 'årstid') ..om 'sommeren er der ca. 225 kv.cm tørtlagt + rødder der stikker op. Dagslængde 10-14 timer.

Alt ialt : De får det som 'derhjemme'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-05 22:27

Ps. Aqua-Glo 3 X 8 Watt ..selvfølgelig. Hva' tror I jeg er

..men de der dersens yngle grader 5-15 må de sgu undvære (synd for resten af populationen). Jeg skal heller ikke avle.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 22:28

De to arter, som vi oftest ser i handlen, er Cynops orientalis (fra Kina) og Cynops pyrrhogaster (fra Japan). De er overvejende vandlevende og skal have en lille landdel at træde op på. Du kan holde dem i et almindeligt beplantet akvarium ved stuetemperatur. Det er meget vigtigt, at du sørger for, at akvariet er ikke har nogle utætheder foroven, som dyrene kan kravle ud af. Her skal du vide, at salamandre ofte er i stand til at kravle på en lodret glasplade.
Foderet udgøres af dafnier, myggelarver og andre smådyr. Det vil være allerbedst, hvis du tager ud til et vandhul i en skov eller på en mark og fanger en masse små vanddyr med et planktonnet til salamandrene. De vil udgøre det helt rigtige og sunde foder! Du vil ofte kunne få salamandrene til at æde frosne akvariefoderdyr (skal først tøes op), hvis du bevæger dem foran snuden på dem.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-05 22:29

Tak for svaret dova og undskyld newface, men dova gav mig altså det ønskede svar

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-05 22:36

Ps. Mit akvarie er overdækket

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 23:54

Tak ska' du ha', og held og lykke med nyanskaffelsen

mvh dova