/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Israel
Fra : itgirl
Vist : 1560 gange
200 point
Dato : 08-04-05 10:22

Jeg planlægger en rejse til Israel her om en 2 måneders tid, og ville høre, om der var nogle der havde nogle erfaringer, eller kunne give nogle gode tips til hvor og hvordan det er godt at bestille rejsen, hoteller, osv. Jeg er især interesseret i at komme til at se Masada og Jerusalem. Jeg er også interesseret i at komme i kontakt med nogle, der kender til Israel, da det er noget nyt for mig, men det er noget jeg har besluttet mig for at gøre.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-05 10:52

det er en god ide at kontakte rejsebureauer for oplysninger - men uvilkårligt vil jeg nok foreslå for eks nethanya som base, da det er et rimelig godt turist sted med de goder der følger - så kan du komme omkring til de steder du ønsker derfra.
Masada ligger jo ved det døde hav som er en oplevelse i sig selv - men turen op på bjerget ved jeg ikke om er tilgængelig lige pt pga urolighederne - undersøg det hos for eks el-al rejseburea. Normalt arrangeres der guidede ture - både i jerusalem og til masada - så det burde ikke være noget problem.
Det er bestemt også en ide at forhøre dig hos den israelske ambassade - de kan give råd om hvor det er sikrest at færdes som turist hvad du skal være lidt opmærksom på
Jeg ville ikke lige bo på hotel i jerusalem selvom det er en spændende by - tror jeg ville vælge telaviv - men nethanya er kendt for at være et godt bade-slap af sted

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 08-04-05 12:03

Hej itgirl
Hvorfor kontakter du ikke Dakiv (Danske Kibbutz venner) og tar en lille tørn i en kibbutz. Her her du mulighed for at lære både israelere og palæstinensere at kende, måske deltage i kibbutz ture til de steder du gerne vil se. Læs om Dakiv på nedenstående link

http://www.backpacker.dk/magasinet/artikler/marts_2000.asp?id=195

har du ydeligere spørgsmål, så kontakt mig, da jeg har et par års erfaring i landet, selv om det "er et par dage siden"
mvh steen

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 08-04-05 12:41

Hej, tak miritdk for dine tips, dem er jeg glad for.
Steen: Jeg prøvede at kontakte Dakiv, men den internetside du henviser til er åbenbart forældet, så jeg tror slet ikke det eksisterer mere. Det var ærgeligt, da det lød spændende, men du skal have tak alligevel.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 08-04-05 12:55

Dakiv Danske Kibbutz-venner

Reventlowsgade 14, 5
1651 København V
Tlf.: 33 21 41 71

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 08-04-05 13:01

Hejsa Backtee,
det var det telefonnummer jeg prøvede, men det er til en privat adresse nu...desværre. Ellers tak.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 08-04-05 14:02

itgirl - siden har oplysninger om e-mail det kunne du jo forsøge dig med - ellers er telefonen opfundet og de har i hvertfald ikke hemmeligt nummer .
Der er en dansk forening i israel der også kan kontaktes - desværre har jeg glemt adresser og tlf.nr - men det kan du få at vide hos bla ambassaden
Har sendt mail til en der ved mere om det end jeg - men ved ikke om jeg får svar

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 08-04-05 14:36

Hej frk.fidus,
tak skal du have...jeg har prøvet både at sende en mail (har dog ikke fået svar), og prøvet at ringe, hvor jeg dog fik fat i en privatperson, der fortalte mig, at nummeret ikke længere tilhørte Dakiv. Jeg har slået op på krak, og der kommer det samme nummer frem. Håber, at du får svar på din mail....

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 08-04-05 14:38

Hej igen

prøv at kig på siden her:

http://www.dansk-israelsk.dk/vigtige.htm

det burde hjælpe

mvh steen

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 11-04-05 21:39

Hej igen Steen,
tak for linket, det kan godt være at jeg er lidt fatsvag, men jeg kan ikke helt se hvad jeg kan bruge siden til.....?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-05 22:51

itgirl - du kan få næsten alle de oplysninger du har brug for på ambassaden - og hos rejsebureau men vær opmærksom på at der er lidt mere end uro dernede
Du skal pt sørge for at være så langt fra netop disse steder som turist - ellers vil det være et pres i stedet for en oplevelse - så undersøg om det er klogt - i jerusalem er der dagligt uro der er slem - og om du kan komme til ved Masada kan du få oplyst

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-05 22:51

itgirl - du kan få næsten alle de oplysninger du har brug for på ambassaden - og hos rejsebureau men vær opmærksom på at der er lidt mere end uro dernede
Du skal pt sørge for at være så langt fra netop disse steder som turist - ellers vil det være et pres i stedet for en oplevelse - så undersøg om det er klogt - i jerusalem er der dagligt uro der er slem - og om du kan komme til ved Masada kan du få oplyst

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 12-04-05 00:39

Tak miritdk,
jeg er meget klar over, at der er uro dernede, og det bekymrer mig selvfølgelig....men det er bare noget personligt, som jeg bliver nødt til at gøre. Jeg prøver dog at finde så mange oplysninger, jeg kan på forhånd.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 12-04-05 05:48

Hej Itgirl,,,,overhovedet ikke,,,,,du skulle se på de links der er, og så kontakte dem for yderliger info. Det var Dakiv der hjalp mig i sin tid, så jeg ville maile til dem.
Da jeg var der var der også uro(hvornår har der ikke været det), men det er kun i brændpunkterne man mærker det. Om man vil afsted eller ej er vel nærmest en politisk beslutning.
mvh steen

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 12-04-05 10:18

Hej Steen,
tak for hjælpen. Jeg mailede Dakiv, men fik desværre mailen retur igen. Så mailadressen virker åbenbart heller ikke mere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 10:59

så kontakt rejsebureauer - for eks el-al

Accepteret svar
Fra : classic26

Modtaget 200 point
Dato : 12-04-05 11:25

Hej igen
hvad med

http://www.udiverden.dk/2112

De henviser til selskaber der formidler ophold i kibbutz

http://www.helserejser.dk/1075902890_68/1075904036.39/view

henviser til kibbutz Ein Gedi

og så denne som har en oversigt over kibbutzer, samt info om arbejdet som voluntør:

http://www.israel.dk/main.php?ID=112

og på denne kan du læse om Allan som har prøvet det.

mvh steen C",)

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 12-04-05 11:28

ps
El AL er et luftfartsselskab og ikke et rejsebureau

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 11:29

ja classic26 det er jeg fuldt ud klar over men de er meget hjælpsomme

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 11:41

itgirl - hvad er det for nogen oplysninger du søger - der ligger jo masser på nettet - ???

Godkendelse af svar
Fra : itgirl

Dato : 24-02-06 12:48

Tak for svaret classic26.