/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ide til natmad eller skrup a mad
Fra : mibo5
Vist : 8224 gange
500 point
Dato : 03-04-05 13:52

Sølvbryllups fest
Ideer efterlyses hvad man kan severe til afslutningen af fest kl. ca. 19,00.
Der er startet med frokkost kl. 12,00 med efterfølgene kaffe om eftermiddagen
Ja gode ideer søges

mvh Michael

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 14:09

F.eks. noget "Tag-selv" med noget godt brød/boller og forskelligt pålæg.

Eller biksemad, svensk pølseret el. lign.
Nu skriver du ikke så meget om hvor mange personer det drejer sig om, hvem der skal lave maden, og hvor meget hjælp der er til anretning/servering.

mvh dova

Kommentar
Fra : mibo5

Dato : 03-04-05 14:21

Det er til ca. 30 stk.
det skal være noget tag selv noget
det er os selv der skal lave det så noget der helst kan laves dagen før med mindstmugligt på dagen

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 03-04-05 14:39

sandwichtærte evt. med laks og skalddyr det kan laves i forvejen . men det store hit er hot dog

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 03-04-05 14:52

jeg har selvfølelig en opskrift på sandwichtærte

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 15:01

Ja, når I selv skal lave det, synes jeg stadig det er nemmest med pålæg og brød.

F.eks. 2 slags boller der evt. lige kan lunes inden servering.
Nogle forskellige slags skiveskåret slagterpålæg, en varm leverpostej , og måske lidt ost.
Det er nemt lige at lægge på fade og sætte ind på bordet.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-04-05 15:38

Der er jo masser af muligheder til en natmad.
Alligevel synes jeg som Dova, at det må være nemmest med pålæg og brød, men bestemt også noget som de fleste jo kan lide, hvilket vel også har betydning.

Jeg selv er vild med bollerne fra Karolines køkken

Citat
Boller til natmad
Tilberedningstid: 60+min.
Årstid: Hele året
Antal: 24 stk.

50 g smør
3 dl mælk
100 g Karoline's Kvark 1% - Fromage Blanc
25 g gær
1½ tsk sukker
1½ tsk groft salt
100 g rugmel
ca 400 g hvedemel

Pensling: Sammenpisket æg.
Bagetid: Ca. 12 min. ved 225°.

Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. Hæld blandingen i en skål og tilsæt Kvark. Rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt hvedemel tilbage). Slå dejen godt sammen med en grydeske. Dæk skålen med fx et låg og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 1½ time. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet.

Del dejen i 24 stykker og form dem til boller. Læg bollerne på plader med bagepapir og lad dem efterhæve tildækket i ca. 15 min. Pensl med æg og klip et lille kryds i toppen af hver bolle. Bag bollerne midt i ovnen.

Tip: Bollerne smager godt med smør og ost, rullepølse eller skinke.

Udviklet af: Karolines Køkken

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-05 16:01

Løgsuppe kan laves dagen før og varmes op, når det er 'Takuss' og 'Baj baj...' tid !

Løgsuppe ?

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

</KUNAT>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-04-05 16:02

Uhmmm.... mamaq !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katho

Dato : 03-04-05 17:10

så er der pizza, forskellige slags, kan tilberedes dage før og lunes. Osse et godt hit.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 03-04-05 19:27

Hvad med pandekager med fyld. De kan laves klar med fyldet flere dage i forvejen, og endda fryses med fyldet. Ved serveringen skal de bare bare varmes i ovenen. Der findes mange forskellige typer fyld og du kan evt lave flere forskellige. Nogle forslag kunne være en chilisovs, skaldyrsfyld, ostefyld, hønsefyld m.m. Søg på nettet - der findes mange opskrifter. Lav ikke pandekagerne for store - I har jo spist hele dagen.
Mvh Ele

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-04-05 19:33

Vælger du løgsuppe, så lav endelig disse osteboller som tilbehør ..
Det er det rene guf!

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=9565&Osteboller

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-04-05 20:01

En god suppe kogt på eksempelvis oksehaler, eller en god chili con carne. Begge dele smager bedst dagen efter, så det kan enten laves dagen i forvejen eller tidligere og være nedfrosset. Det er meget nemt bare at skulle varme en gryde med en god varm ret op, og det serveres nemt med godt brød til. Hvis folk har drukket en del, er det faktisk dejligt at få lidt lunt at gå hjem på.

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 500 point
Dato : 03-04-05 21:00

Hotdogs er blevet meget populære som natmad.

Tarteletter med høns i asparges er også en mulighed.

Al form for suppe: Julienne, asparges (f.eks. fra Karoline - mums) etc.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 03-04-05 22:31

hej mibo5
Har lige været til konfirmation ,fik serveret gullash suppe til skrubaf mad ,Kanont:

6 personer

1 kg oksekød (spidsbryst eller andet ikke magert kød)
okseben
ca. 1/2 kg kartofler
2 l vand
3 løg
1 spsk paprika (stærk!)
1 stor dåse tomatpuré
1 spsk salt
ca. 4 gulerødder
2-3 spsk fedtstof (svinefedt)
1 tsk spidskommen
1-2 peberfrugter

Smelt i en stor gryde fedtstoffet , de finthakkede løg brunes heri.
Paprika og kødet i tern på ca 1x1 cm tilsættes og brunes godt.
Salt, spidskommen og tomatpuré tilsættes sammen med vand og ben.

Retten skal nu småkoge under låg, til kødet er næsten mørt — det tager 2 à 3 timer.
Så tilsættes kartofler og gulerødder ligeledes i 1 cm tern, og suppen koger til disse er møre.

Lige inden servering tilsættes fintskåret peberfrugt som pynt.
Server suppen, gerne med franskbrød til. Vand passer godt til og det gør en kraftig rødvin også.

Det kan være svært at få rigtig stærk paprika herhjemme (måske i indvandrerbutikkerne )
men man må ikke bruge chili eller lignende for at gøre retten stærkere!, så hellere lidt ekstra af den almindlige paprika.

I øvrigt så virker spidskommen ved at fremhæve det stærke; men det kan ikke anbefales at øge mængden af dette krydderi.

Kan selvfølgelig forberedes dagen i forvejen.
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : mibo5

Dato : 05-04-05 11:25

Tak for svaret Camillasmoster.
Hej Hane ja det bliver dit svar at jeg vælger da det bliver menuen

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-04-05 14:29

Skal I have det hele?

God fest!
MVH
Hanne

Kommentar
Fra : mibo5

Dato : 05-04-05 17:19

hej Hanne

Vi skal have to slags tarteletter og hotdogs ikke noget med suppe

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : mibo5

Dato : 13-05-05 10:21

Hej
Nu er sølvbrylluppet overstået
Det gik rigtig godt
Det var tarteletter høns i aspars og hotdogs der var sagen

mvh Michael