/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lægning af terasse ?
Fra : return
Vist : 1962 gange
500 point
Dato : 03-04-05 10:56

skal til at lave terasse med sten så er det lige om der er nogen der ved hvor maget fald der skal være pr løbende meter terassen skal være 5 m lang 4,20 bred der er 1000 point til den som kan hjælpe med et seriøst svar .

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 11:11

Inden du går i gang med at lægge fliser eller belægningssten i haven, bør du udarbejde en plan over projektet.
Hvad enten du skal lægge en terrasse eller en havegang, er det en god idé at overveje, hvordan den passer ind i dit havemiljø.

Når du skal lægge belægningssten, er det vigtigt at underlaget er i orden. Underlaget forhindrer at frost trænger ind i underbunden og ødelægger den færdige belægning.
Underlaget har også en drænende virkning - det er meget vigtigt at regnvand føres væk fra belægningen, så der ikke opstår hulninger i din nye havegang eller terrasse.

Bærelaget

Markér det område hvor du vil have dine belægningssten ved at banke en lille pæl i hvert hjørne ca. 25 cm. uden for området. Afsæt højder ved hjælp af snore. Husk at lave fald på min. 1 cm pr. meter, således at regnvandet kan løbe væk. Grav jorden væk i ca. 20 cm. dybde på hele det område, hvor du vil lægge dine belægningssten.
Fyld op med 15 cm. stabilt grus. Derefter komprimers gruslaget med en pladevibrator

fra www.boligtorvet.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-04-05 11:13

20 promille, altså 2cm pr meter. Lav en klods, der passer til dit vatterpas. Faldet skal være væk fra huset og ud i bede og plæne.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-04-05 11:21

Hvis/når der er glat overflade på stenene, kan du nøjes med et fald på en cm. pr. m. Alle andre skal hav 2 cm. pr. m.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 03-04-05 11:49

Alt efter hvad du har valgt af belægning, skal der være et fald på 1 til 2 cm væk fra huset.
Normalt vælger man 2 cm .
Træk snore, så du med et langt bræt kan trække sandet/gruset af, så du får en ensartet jævn overflade.
God ide, at stampe inden du trækker endelig af.
Held og lykke med projektet

Mvh Joeson

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-04-05 15:48

Jeg ville vælge 1 cm. fald. Ca. 8 cm fald på godt 4 meter er i overkanten.

Hvis du ikke har en pladevibrator inden for rækkevidde, så lav en stamper. Går sådan:

En langskaftet flækøkse eller endnu bedre , en langskaftet muggert monteres (skrues op i) med et 25 gange 25 cm.

stk. kraftigt krydsfiner, når du så har rettet gruset af stampes der med den, det giver et flot underlag, stol på det.

Og tro endelig ikke, at hvis du lægger filtdug under, så bliver ukrudtet væk, det vokser meget fint i revnerne mellem

stenene. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-04-05 16:21

Kjeldd, du regner med næsten 2 cm pr meter!, hvilket gør, at du ikke uden videre får vand til at stå på terassen, end sige at det kommer ind i huset, så fint nok. 20 promille skulle også kunne klare de kæmpe regnskyl der er begyndt at komme visse steder i landet. (50 mm på en time, eller sådan noget).Det er samme minimumsfald en kloak skal have for at være selvrensende. Skulle noget af jorden sætte sig mere efter terassen er lagt, vil den ikke behøves at lægges om med det samme, for der vil sjældent blive for lidt fald når du bruger 2 cm/m.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-04-05 16:57

Rosmon:
Jeg mener 1 cm er rigeligt, på en 4m bred terrasse, altså en cm. pr. m. altså 4 cm. fald på 4 m.

Det var det jeg skrev.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-04-05 17:31

Kjeldd:
Hvad betyder så dette :"Jeg ville vælge 1 cm. fald. Ca. 8 cm fald på godt 4 meter er i overkanten."?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 03-04-05 17:54

Rosmon
Sikkert fordi nogen foreslog 2 cm.

return
Her var hele artiklen hvor jeg citerede fra:

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X768F38B3ADC5C93FC1256CDE004CA798

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-04-05 18:58

dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-05 12:04

Hvis du og din kommune har vand nok, er det endnu bedre at vande stabilgruset på plads end at håndstampe. Det sætter sig meget kompakt! Sidst jeg selv lavede terrasse af klinkerbrændte tegl, gjorde jeg det frække (jeg havde kun et 80 cm waterpas) at jeg tape waterpasset plus en 1 cm klods på en 2 meters retskede, og så bankede jeg pæle i til ønsket sandhøjde for hver 80/90 centimeter. Altså et fald på 1 cm/80 cm. Efter lægning og stampning af stabilgruset blev pælene lige checket igen, og så kunne jeg lægge retskinner (lange brædder på kant), så de flugtede med overkanten af pælene. Pælene skulle jeg bruge til andet, så de blev hevet op, og hullerne blev efterfydt med sand, som blev vandet ned. Sand på hele fladen og så let tilklapning og afretning efter retskinnerne. Det gik som efter en snor.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 04-04-05 16:59

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-04-05 22:50

Selv tak

mvh dova