/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Renovering af skorsten med Isokern
Fra : tall_thor
Vist : 3049 gange
100 point
Dato : 02-04-05 08:31

Hej,

Vi har fået installeret en pejseindsats, da vi havde problemer med røg i stuen. Vi blev fortalt af sælgeren at så ville alle vores røg problemer være løst, men.....desvære får vi stadigvæk røg i stuen og det har sælgerne ALDRIG sagt. Skorstensfejeren mener at vi skal have en elektrisk røgsuger men jeg har nu læst on Isokern.

Er der nogen her som har erfaring med om isokern virker og hvad det ca. koster at få nedsænket en isokern?

Tak,
Thor.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 02-04-05 08:46

Hej
Da skorstensfejeren mener at der skal installeres mekanisk udsugning skyldes problemerne sikkert at skorstenen er for lav. eller placering i forhold til andre bygninger ikke er så gode, så naturlig træk i skorsten ikke kan opnås. Mit råd er: følg rådene fra skorstensfejeren, da det jo også er ham som skal godkende den.

Mvh

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 02-04-05 08:57

Jeg syntes at du skal lytte til skorstensfejeren, - for ikke at smide unødige penge ud. Skorstensfejeren har en god erfaring med de dele. Jeg skal ikke kunne sige om det også kunne hjælpe at at montere et andet system, jeg tænker på specialfremstillet toppe som giver undertryk i skorstenen, men de vil oftest kun hjælpe når der er vind, og det er jo også et spørgsmål om jeres beliggenhed i forhold til terræn, store træer og andre bygninger i jeres nærhed. Det er en stor investering at isolere skorsten med ISOKERN, hvis det kun er en sekundær varmekilde i har installeret på den. ---- Er det ikke kun i opstartfasen at i får røg i stuen, - når skorstenen er varm, er der så problemer? -For så kunne det jo være at den var placeret, så der kunne komme vind direkte ned i piben. --- Lyt til skorstensfejeren, som også kender de lokale forhold,og din skorsten.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-04-05 09:08

Jeg ville følge rådene fra de forrige indlæg.
Jeg ved ikke hvad Isokern koster i dag, men det er 10-15 år siden jeg selv satte Isokern i min skorsten.
Det tog mig en weekend og var utrolig nemt.
Der fulgte monteringsvejledning med, så det var lige til at gå til.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-05 11:29

Isokern er noget man bruger enten fordi skorstenen er for dårlig i stand og så i stedet for at bygge en ny, eller også for at isolere skorstenen og opnå højere skorstenstemperatur.

Hvis dit problem udelukkende skyldes dårligt træk i skorstenen p.g.a. placering, højde m.m. på skorstenen vil jeg holde med skorstensfejeren, så hjælper Isokern ikke.
Det vil det kun gøre hvis det er fordi din varmekilde ikke kan give den nuværende skorsten tilstrækkelig høj temperatur.

Og nu er jeg ikke helt sikker på priserne, men umiddelbart vil jeg tro, at det er både billigere og nemmere med en lille elektrisk røgsuger.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 02-04-05 14:01

Ca.1000kr. pr.m.med Isokern, og så kan du jo lave den højere hvis den er for lav nu, hertil kommer der moms oveni.

Min gamle skorsten brændte for et stykke tid siden, så derfor kender jeg priserne. Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : tall_thor

Dato : 02-04-05 17:49

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : tall_thor

Dato : 10-05-05 22:21

Jeg har endelig fået fat i en skorstensfejer som ved hvad han taler om og det viste sig at jeg skulle fylde bunden af skorstenen med lega og så støbe den øverste del lige under rør indføringen i skorstenen så blev røgen ikke "forviret" og kunne finde vej op i skorstenen i stedet for både op on "ned".

Det lyder lidt kryptisk men jeg kunne ikke tilføje en tegning til debatten.
mvh,
Thor.