/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installere Win 98 & XP
Fra : bassenborg
Vist : 335 gange
100 point
Dato : 28-03-05 01:25

Jeg har et system med to harddiske. Jeg vil gerne have Win 98 på den ene, og XP pro på den anden. Jeg har i øjeblikket XP pro installeret som det eneste styresystem.
Hvordan formaterer jeg fra XP pro, sådan at jeg kan installere Win 98 først, og så XP pro bagefter? Jeg har prøvet lidt (3 timer), men det vil ikke rigtig lykkes. Hjæææælp!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-05 01:30

For at kunne installere multiboot skal Windows 98 være installeret først og så vidt jeg husker skal Windows XP være formateret med FAT32 for at de kan snakke sammen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-05 01:43

Jeg var lige hurtig nok. Du burde kunne løse problemet ved at påbegynde en ny installation af Windows XP hvor du så får mulighed for at slete partitionen når dette er gjort kan du jo afbryde og starte forfra med Windows 98 hvor der så skal oprettes en ny partition og formateres.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 28-03-05 11:29

Jeg har fået Win 98 installeret, og jeg går så i gang med XP.
Men i XP installationen får jeg kun to muligheder: NFTS (hurtigt)
NTFS

Får det nogen betydning at jeg ikke kan vælge FAT32?

Det jeg skal bruge det hele til er, at min dreng skal have mulighed for at spille nogle af alle de (gamle) spil jeg har, som ikke kan køre på XP.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-05 11:42

Jeg er lidt i tvivl om det med formatet, men har du ikke andre valg så må du jo vælge NTFS. Egentlig burde det ikke være noget problem når begge har deres egen dataplads.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 28-03-05 17:48

win 98 kan ikke læse i ntfs så du vil ikke kunne se win xp filer fra win 98
du er nok nødt til at formatere din harddisk i fat32 der hvor du vil have xp lagt ind med en boot disk og så prøve igen med instalationen

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 28-03-05 23:41

Det gør ikke noget at jeg ikke kan se mine XP filer, men jeg har det problem at jeg ikke kan se mit DVD-drev i Win 98. Hvad kan det skyldes?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-05 23:44

Driver måske. Windows 98 er jo ikke lige fra i går.
Kig i enhedshåndtering.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-03-05 00:24

Det er Win 98se (hi hi). Der var ingen driver-cd med til drevet, og jeg kan ikke finde en driver på hjemmesiden (NEC).

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-03-05 00:25

PS: Jeg kan slet ikke se drevet i enhedshåndtering.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-05 00:31

Drevene er normalt understøttet af styresystemet, og man kunne jo forestille sig, at dit drev er for nyt og avanceret, men det kan jo også være, at du skal have indlæst driverne til bundkortet i Windows 98 SE for at få alt til at virke, men det er et gæt da jeg kun har oplevet en Win 98 med DVD drev og det var noget l...!

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-03-05 00:36

OK, det prøver jeg.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 11-05-05 20:26

Tak for svaret BjarneD. Ja, jeg har ikke rigtig fået løst problemet, men jeg skal jo have lukket spørgsmålet. Jeg har så heller ikke fået kigget på problemet, her på det sidste. "Kommer tid, kommer råd".
Jeg har en ældre cd-rom brænder, som jeg vil prøve at sætte i engang. Så må jeg se om det virker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-05-05 20:46

Du ved hvor vi er.