/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
canon printer
Fra : graahede
Vist : 633 gange
100 point
Dato : 27-03-05 20:15

jeg skal ud og købe ny printer valget står mellem cannon pixma ip 4000r 4800dpi /1200 pris 1599kr
eller canon pixma ip 5000 9600dpi /2400 pris 1468kr
jeg skal bruge den til at printe på cd-er samt foto. Hvad for en er det beste køb, ved 4000r står der rj-45 hvad betyder det.
har opløsningen meget at sige?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-03-05 20:54

rj45 lyder som et netstik

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-03-05 22:57

Som snapsild øhh... ..... snaptil skriver, så er der sikkert tale om et stik så du kan sætte printeren direkte til et netværk.
Så hvis du har en router med en ledig port, kan du slutte printeren direkte til routeren, hvorefter din printer kan gøres tilgængelig fra alle tilsluttede PC'er, uafhængig af de andre maskiner.

Kommentar
Fra : NoName7620

Dato : 28-03-05 00:32

Du kan jo sende et af dine egne billeder ind til Canon og ganske gratis få et print sendt hjem til dig selv... har selv prøvet denne service... og bestilte fra tre forskellige printere af samme billede, så kan man få et meget godt indtryk af de forskellige printeres fotokvalitet

http://www.yourprint.canon-europe.com/?locale=da_DK

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-03-05 00:53

Nå nå, hvis det er tilfælde, så må det siges at være en god service fra Canon!
(Måske skulle man uploade sine fotos til dem næste gang)

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 28-03-05 09:59

4000r har også trådløs forbindelsesteknologi hvad 4000 ikke har. RJ 45 er den tekniske betegnelsen for forbindelsestypen under Netværks forbindelsen.
Det har ikke nogen praktisk betydning for dig. Det er bare sådan.
Du kan selv se det, ved f. eks. at "sammenligne" 4000 og 4000r på www.edbpriser.dk.

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 28-03-05 14:18

er det en fordel at ip 5000 kan gå så langt op i opløsning 9600/2400dpi

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-03-05 21:33

Jo højere opløsning, jo finere detaljer kan du få ud på papiret, men samtidig må du også regne med at den bruger lidt mere farve.
Opløsningen er jo et spørgsmål om, hvad du skal bruge printeren til. - Men hvis du skal udskrive fotos, så er det en fordel med en god opløsning.

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 28-03-05 22:17

det jeg ikke rigtigt kan forstå den høje opløsning ved pixma 5000 er at ved de dyrere printere fra cannon er opløsningen lavere eks vis pixima ip 8500 4800/2400dpi og den har vundet flere test

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-03-05 00:26

Jeg kender ikke alle de modeller, men vil anslå at der er noget andet i teknologien der gør sig gældende.
Ex.: Netkort - Postscript - Hurtigheden eller måske noget helt fjerde?

Accepteret svar
Fra : kaypia

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-05 12:10

Jeg har fået fornemmelsen af, at du helst vil have mulighed for selv at printe fotos, og som helst skal være bedre end dem du kan få ved Merlin og andre steder, så jeg vil nævne et par ting om printere - og pixma modellerne i særdeleshed, når du nu har lagt dig fast på sådan en.
Det forholder sig sådan, at Pixma 4000 anvender opløsningen 4800x1200 med 5 blækpatroner og blækdråber på 2 picoliter. Pixma 5000 anvender (som du selv nævner) opløsningen 9600x2400 med 5 blækpatroner, men med blækdråber på bare 1 picoliter. Derfor kan den ved denne lave dråbestørrelse opnå en bedre opløsning. I hvert tilfælde i teorien.
Picma 6000 anvender opløsningen 4800x2400, 2 picoliter i dråbestørrelse, men med 6 forskellige patroner - og det er vigtigt. Pixma 8500 anvender også 4800x1200, 2 picoliter i dråbeteknogi, men bruger hele 8 forskellige blækpatroner, og det er ikke mindre vigtigt. Samtidig har den ikke mindre en 6144 microblækdyser - ret utroligt.
Kvaliteten af fotoprint afhænger af en række forskellige ting, hvoraf muligheden for anvendelse af flere forskellige farver nok kan anses for den vigtigste, sådan at forstå, at alt andet lige vil printeren med det største antal forskellige blækpatroner normalt også kunne levere det bedste resultat.
Dråbestørrelsen er naturligvis også vigtig, men nede i området fra 3 og ned til 1 picoliter er vi ude i de helt små marginaler, som du næppe i praksis vil kunne se forskel på - ikke en gang med lup.
Alle de nævnte tekniske oplysninger kan du selv kontrollere på www.canon.dk, hvor du i.ø. også kan lave en sammenligning og se andre konkrete forskelle..
Ingen tvivl om at 5000-6000 og 8500 alle kan lave helt fremragende fotos, vel at mærke hvis brugeren også forstår at indstille sin printer optimalt, vælge den rigtige papirtype til opgaven og indstiller printeren helt korrekt til det valgte papir.
Hele dette område er mindst lige så vigtigt, som alt det teniske, og som ret mange forsømmer sig imod.
Jeg ville selv fravælge 4000 modellen. Jeg tvivler på, at den kan levere den kvalitet af fotos, som jeg forlanger, nemlig absolut bedre end "ude i byen" men det er jo i sidst ende et individuelt krav.
Fortsat god fornøjelse med dine overvejelser.

Godkendelse af svar
Fra : graahede

Dato : 29-03-05 17:22

Tak for svaret kaypia.
det var en meget fyldest gørene svar tak for det , også tak til jer andre .jeg har valgt en 5000

Kommentar
Fra : Thorsen9

Dato : 31-03-05 14:34

Hej graahede

Jeg vil give dig et godt råd...
hold dig væk fra canon printere det er noget skod, kvaliteten er noget bras og dens ''levetid'' er meget kort!

køb hellere en hp printer... der har du en meget længere ''levetid'' på printeren og kvaliteten er i top!

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 31-03-05 16:40

Jamen dog Thorsen9!! Hvor har du dog fået den kvalitetsvurdering fra. Der er da vist noget du har misforstået, eller også hører du til en af skråsikre personer, som kun tror på, at deres eget valg er det absolut eneste der dur.
De ved nemlig bedst.
Canon er generelt ikke hverken ringere eller bedre en HP, Epson, eller Lexmark hvad kvalitet angår.
Du kan i hvert tilfælde ikke finde noget som helst belæg for din påstand, hverken i test af kvalitet eller andre undersøgelser omkring levetid.
Der kan opstå fejl i en Canon printer, men det sker ligeså ofte for de andre mærker.
Ikke fordi jeg selv nogensinde har ejet en Canon printer, men jeg kunne da udmærket finde på at købe en Canon eller en HP, eller måske igen en Epson, hvis min nuværende skulle trænge til en fornyelse.
Så graahede - du skal ikke lade dig påvirke af sådan noget vrøvl. Køb dog den pixma 5000, hvis dit valg er faldet på den. Du kan roligt regne med, at den har samme kvalitet og levetid som en Hp eller Epson i tilsvarende prisklasse.