/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Compaq Proliant 400 - SCSI diske
Fra : myg
Vist : 685 gange
50 point
Dato : 27-03-05 11:14

Hvordan får jeg kontakt med disse to SCSI diske.
Jeg har ikke stor erfaring med SCSI - og alle mine værktøjer virker ikke her.
Jeg kan godt starte install af 2000 server, men på et tidspunkt hvor den booter, kan den ikke finde diskene.
Install-prog. kan indlæse filer og formatere (den ene) HDD, men ....
Der er åbenbart en eller anden konfigureringsfejl på port 4 hvor controlleren sidder.
Jeg har prøvet at finde adskillige drivere på nettet, men de er alle windows-baserede, så de dur ikke.

Jeg har også set, at der er noget, der hedder smartstart, men kan ikke finde det til download - er det noget jeg skal satse på. Ellers har jeg intet af software til maskinen.

Dette er sidste forsøg inden jeg skrotter alt hvad der hedder scsi og sætter en IDE-harddisk i.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-03-05 11:37

Hejsa

du skal have en driver diskette til dine scsi diske (controller), når du så installere win2k skal du lige i starten
trykke F6 for at installere yderligere drivere, her indsætter du den driver diskette, og vælger så
den driver som passer til scsi controlleren.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-03-05 11:39

Har jeg også prøvet, men det virker ikke. Den kan stadig ikke finde diskene ved boot.
Måske det er forkerte drivere, men jeg har fundet dem efter bedste evne på nettet.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-03-05 11:40

drivere hentes her

http://h18023.www1.hp.com/support/files/server/us/locate/20_1132.html

vælg
Driver - Storage Controller

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-03-05 12:44

Nu har jeg snart prøvet alt mange gange.
Der er ikke nogen af de drivere, der virker. Jeg har prøvet at installere dem begge (fra den ene driverfil).
Der kommer stadig:
Compaq smart array 221 controller
1785-slot 4 Drive Array not configured.
No drives detected

Alle de andre drivere på listen har ikke den krævede OEM fil for at kunne bruges i starten.

?????

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-03-05 13:24

hvad står der på selve scsi kortet ? eller er den integreret på bundkortet ??

følger du vejl. som står i readme filen,
http://h18023.www1.hp.com/support/files/server/us/download/17320.html

i punkt 7 er det vigtig du vælger den rigtige.

---klip---
Start the Windows 2000 installation as directed by the Operating
System (OS) instructions.

4. When the screen appears with the message at the bottom of the screen
stating, "Press the F6 key if you need to install a third party SCSI
RAID driver", press the F6 key.

IMPORTANT: If you do not press F6 during the brief interval that this
statement is on the bottom of the screen, you must restart the
installation.

5. Press the S key to specify an additional device. The next screen asks
you to insert a diskette into the diskette drive.

6. Insert the driver diskette and press Enter.

7. Depending on the type of device installed, choose:
   · Compaq Integrated Dual Channel Wide Ultra2 SCSI Controller
   · Compaq Integrated Wide Ultra2 SCSI Controller

The selected Compaq SCSI Controller should be in the list of adapters
to be installed. If so, press Enter to continue the OS installation.
If the controller is not in the list, press S to return to the
selection screen and repeat Step 4 using the correct diskette.

8. Continue the installation using the OS instructions. Leave the
diskette in the floppy drive until you are instructed to remove it.

--klip slut--

på de fleste scsi kort kan du konfigurere ved at taste ctrl + et bogstav (som regel D)
under opstart, prøv lige at gå de forskellige menu'er igennem her.

du skal lægge disse 4 filer på en diskette

cpq32fs2.cat
cpq32fs2.inf
CPQ32FS2.sys
Txtsetup.oem

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-03-05 14:32

Der sidder 2 ca 30 cm store kort i maskinen:
Compaq system i/o board
Compaq pci options card

SCSI diskene er tilsluttet i/o boardet - men på det andet sidder der de tynde brede stik, som jeg har set på andre "rigtige" scsi-controllerkort.

Der skulle ikke være flyttet på stik siden serveren kørte sidst.
Jeg har slettet partitionerne på de to diske og NTFS-formatteret (den ene) igen via 2000 server install. Den anden vil ikke NTFS formatteres fra installationsprog, men kun FAT32. Hvorfor aner jeg ikke.

Jeg har prøvet at anvende begge de to
· Compaq Integrated Dual Channel Wide Ultra2 SCSI Controller
· Compaq Integrated Wide Ultra2 SCSI Controller
hver for sig og samtidig - intet virker.

Nu er det lige før jeg opgiver.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 50 point
Dato : 27-03-05 15:15

oki
det, det drejer sig om i første omgang at få formateret og installeret w2k på c drevet
har selv haft ligende problem på en hp server, hvor jeg måtte tage drivere fra flere forskellige
controllere før det virkede.......
får du stadig samme fejl ?

hent evt. andre/flere drivere her
http://h18007.www1.hp.com/support/files/server/us/locate/20_1132.html

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-03-05 15:28

Jeg kan kun køre installationsprogrammet til den booter igen efter formattering af drevet.
Så knækker filmen - den kan ikke finde diskene, så jeg kan altså ikke færdiginstallere win 2000 server.

Det er for øvrigt det samme link, som du sendte tidligere - og jeg har prøvet alle!

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 09-04-05 19:08

Tak for svaret dk.

Jeg har givet op - skrottet de to (små) SCSII harddiske, der sad i maskinen, og har monteret en ny større IDE hardddisk i stedet for.

Du får pointene for dine velmente forsøg, så vi kan få spørgsmålet lukket.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-04-05 19:12

det er bare iorden....

det kan være lidt tricki at få scsi diskene til..........