/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvad er 'deep linke'
Fra : emesen
Vist : 383 gange
50 point
Dato : 26-03-05 11:44

Ja det er bare det jeg gerne vil vide.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-03-05 11:50

Hvis du linker til en hjemmeside... så bruger du startadressen. f.eks. www.dr.dk
Hvis du så på siden finder et billede eller en en film, http://www.dr.dk/forside/forside/pic/topbar_logo2.gif (f.eks.)
Så er det sidste et deeplink til et billede på www.dr.dk

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 26-03-05 11:51

På dansk : Dybe link.

De lærde skændes om det i ren juridisk forstand, men rent teknisk er det at linke til et subdomæne.

Jeg vil mene deep link er, når man f.eks. ikke selv har de billeder der vises på ens hjemmeside liggende på egen serverplads, men refererer direkte til url'en.

Læs blot her emesen : http://vertikal.dk/advokatord/?1&vis=kompakt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-05 11:54

Altså nogen mener, at blot man linker til f.eks. et specifikt spørgsmål her på kandu.dk er det et deep link, til forskel fra linket til domænet : http://www.kandu.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-05 11:57

Jeg er ikke ekspert i udtryk, men jeg mener, at linke til et billede eller anden specifik del af en side er at hotlinke og at linke til en specifik side er, at deep linke, altså når linket endet på html, asp osv.
Dagbladene vil ikke ret gerne have at man deep linker, men mange firmaer vil gerne have at man deep linker i stedet for at kopiere så de selv kan blive præsenteret.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-03-05 12:05

Jeg vil lige komme med et eksempel mere:
For BjarneD har ldt ret i det han siger der...

Jeg fandt lige en tilfældig side med et tilfældigt spil:
http://www.supersjov.dk/upload_games/upload.games.asp?id=4504

Det skulle jo være lovligt nok at linke til den side, eftersom adressen er åbnet fra forsiden af www.supersjov.dk i et nyt vindue
Og jeg vil betegne det som et "lovligt" deeplink

Hvis man så efterfølgende gransker lidt kan man finde ud af at spillet ligger på adressen:
http://www.supersjov.dk/upload_games/wheelers.swf

Sidstnævnte vil jeg betagne som hotlink - Men det er der jo som bekendt mange meninger om.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-05 12:09

Som jeg ser det :

Hvis data indholdet af et HTML/XHTML element ikke stammer fra aktuelle bibliotek ..må det komme andet steds fra :

1.) ..fra et bibliotek relativt til aktuelle.
2.) ..fra et andet domæne
a.) Topdomæne
b.) Subdomæne

Jeg vil mene at deep linking er at benytte 2.b.)

..og IKKE at lægge en reference til subdomænet via en 'normal' URL henvisning i form af et <a href="...">Link</a> i HTML/XHTML koden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-05 12:18

Altså er dette ikke et "deep link" :
http://www.kandu.dk/dk/spg/63471#677017

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-05 12:22

Hvis jeg laver en hjemmeside hvor jeg laver et link til for eksempel en artikel vil det være at deep linke og det er det vi oftest gør her på Kandu, men her er der jo tale om en henvisning hvor brugeren selv skal opsøge siden hvilket de fleste accepterer, men nogle af dagbladene ønsker, at alle skal komme ind via deres startside og det er her problemet ligger. De kalder det deep link at linke til hvilken som helst underside, mens de fleste andre bare er utilfredse hvis deres side hentes frem inden i en anden webside (hvor man laver siden til et hotlink).
Subdomæner er ikke en betingelse for deep link da subdomæner jo rent faktisk er beregnet til at hente frem særskilt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-05 12:24

Hvis jeg fra min hjemmeside linkede til det link du viser ville det være et deep link.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-05 12:25
Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 26-03-05 12:32

Tak for svaret molokyle. Inde på dit link (hvad slags det så end var) fandt jeg denne ordlyd: [deep-linking er] en ekstensiv værkudnyttelse og det lyder flot nok til mig.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-03-05 12:35
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-05 12:38

Molos link er som jeg antydede et link da det ikke ligger dybt i hirakiet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-05 12:43

Rent tekninsk snakker jeg om det de kalder embedded link i artiklen og her står at man godt må deep linke til indlejrede billeder, film, flash osv... blot man har rettighederne til at linke til url'en. Det er mig imidlertid ikke klart hvad der menes autorisationerne på plads ??? Til hvad ??? ...til at kunne åbne filen ? ..eller tilladelse til at publicere af indehaveren ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-05 12:57

Deep linking kan forhindres. Dette billede ligger på mit site :

http://members.fortunecity.com/molo4/images/henrik_40.jpg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-05 13:18

Er det bare det grumsede billede henrik 40.jpg du vil skjule.