/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rengøring af støbejernspande
Fra : Niederhof
Vist : 7562 gange
100 point
Dato : 24-03-05 23:39

Vi har en Høvang Polaris støbejernspande, som vi er meget glade for; MEN den er - efter 20 års brug - meget sort under bunden... Hvordan får vi den ren igen ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-03-05 23:42

Med rens-letsvampe Og med salt indvendig
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 24-03-05 23:52

Jeg kender godt rådet med salt indvendig, og rens-let-svampene har den fået jævnligt udvendigt, men der er alligevel kommet en sort belægning rundt ved kanten mellem 'kogeplade-flade' og siden af panden - og den er så fast/hård at rens-let ikke rigtigt kan få bid.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-03-05 00:10

Læg panden ned i et Eddikesyrebad, så vil de sorte belægninger løsnes, men du slipper stadig ikke for at bruge knofedt for at få det hele af. Efter, skal du smøre den ind i madolie. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-03-05 00:14

Har du en stålbørste til montering på boremaskine ? Så er det en mulighed.

Jeg har renses en pande på denne måde, med godt resultat.
Godt nok ikke samme model som din.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-05 01:02

Jeg tror egentligt at hvis du smører den med brun sæbe og putter køkkenfilm på så det ikkek tørre ind og venter en 12 timers tid sku det nærmest falde af sig selv
Mvh Sune

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-03-05 01:21

20 år? Smid den ud og køb en ny!! Hvad er kost prisen over 20 år? 50 øre om dagen? 10 øre?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-03-05 01:27

Ja ja Tedd, men de elsker den forb... pande. Det er squ for nemt at sige KASSER den. Den kan enhver idiot. Kom med et godt råd. Det er det der bli'r spurgt om.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-03-05 01:37

Jeg elsker osse min 286 processor! Men jeg kan ikkke bruge det til en disse! Nogle gange er det bedre at give slip Arne!!

Lad den dø i stilhed!! Fred være med den!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-03-05 02:00

Tedd - Nu er det jo ikke lige MIG du skal overtale.

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 25-03-05 02:30

det kan gøres med ganske almindelig sand fra sandkassen og vand/sæbe

tedd : en 286 processor kan faktisk godt bruges den dag idag nemlig som en satfinder ( scanner istedet for at man skulle til at brænde et nyt ( piratkort ) hehe

Kommentar
Fra : baker.mc

Dato : 25-03-05 02:59

Ja min mening er jo nok en kompination af div. midler de her omtaler... Ved selv at med brunsæbe i et døgn og så en grov stålsvamp var hvad der virket på min. men selvfølige er den jo også kun 17 år gammel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-05 08:18

Brun sæbe 1 døgn og stålbørste gør underværker !

tedd -> Jeg har en Motorola 6510 ....ska' vi bytte

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-03-05 10:04

Og hvis du så tilsætter en lille smule salmiak til den brune sæbe, så behøver du ikke at bruge stålbørste... Det døgn med den blanding i en tæt plastikpose, så er sagerne opløst, og du kan vaske det af med en grydesvamp.
Til gengæld må du leve med lugten mens du vasker

Vaxen

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 25-03-05 16:55

Hej!
Jeg fik engang et råd om, hvordan jeg kunne rense el-kogeplader. Såvidt jeg husker var det forbrugerrådet: Tag en stribe staniol og krøl den sammen ganske let, og så er det med håndkraft resten af vejen. Det skulle virke som en slags slibe- børste og heller ikke være for slemt ved metallet. Prøv! Det kan vel kun blive bedre. Pøj!
hilsen la.

Godkendelse af svar
Fra : Niederhof

Dato : 10-05-05 17:48

Tak for svaret Sunowich.
Og med Vaxen's tilskud af 3-dobbelt salmiakspiritus - så var den bare hjemme !

Endnu et KANDU-spørgsmål der kom vidt omkring