/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
melorme????
Fra : cookie
Vist : 778 gange
20 point
Dato : 11-09-02 17:50

hey håber nogen kan besvare mit spørgsmål.....................hvad bliver en melorm til?????? jeg har nemerlig en melorm der ser bare lidt så sjov ud...(foder til mit 4ben) knus fra mig

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 30 point
Dato : 11-09-02 18:24

Hej Cookie!

De velkendte melorme, der er meget andvendt som foder for stuefugle og akvareiedyr, er larver af melskrubben "Tenebrio"

Direkte citeret fra Lademanns Dyreleksikon

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 11-09-02 18:35

Hej igen Cookie!

D.v.s. at de bliver til biller. de egentlige melbiller er af familien "Tenebrionidae" skyggebiller. Medlemmer af sf slægten "Tribolium er rødbrune eller sorte, temmelig flade insekter, fra 3 til 6 mm lange, og kan findes hvor som helst kornprodukter oplagres og fremstilles.

Larverne er gullige, bevægelige orme, der graver sig ned i mel eller lign. Melbillen "Tribolium, confusum" er en meget udbredt art, idet den tåler store temperatursvingninger.

Ligeledes citeret fra Lademanns Dyreleksikon.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-09-02 17:38

Hej

En melorm er egentlig ingen orm, men en bille. Det ser du tydeligt ved at
den i forenden har 3 sæt ben. Jeg fandt lige et lille kort link med
billeder af melbillen (Tenebrio Molitor)

mhv
ivan

http://www.uwinnipeg.ca/academic/as/chemistry/people/dvanderwel/vanderwellabtour/tmolitorimages_files/tmolitorimages.htm

cookie wrote:

> hey håber nogen kan besvare mit spørgsmål.....................hvad
> bliver en melorm til?????? jeg har nemerlig en melorm der ser bare lidt
> så sjov ud...(foder til mit 4ben) knus fra migÓ4
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : pan2

Dato : 19-09-02 15:43

en melorm er "barnestadiet til en melbille, det er nemt selv at lave en sådan kultur, hvis man vil så er det bare nogle melorme ned i en bøtte med noget tørkost til hunde iog lidt tørt brød, efter et stykke tid forpupper de sig, og derefter bliver de til biller

Kommentar
Fra : klhansen

Dato : 12-12-02 15:23

Hej coki du behøver bare at lægge et per skefulde hnedemel ned i et glas og så tage nogle blade af en avis og gøre dem våde og så lægge papiret ned i glasset og rode rundt i melet og så lukke glasset og lade det stå et lunt sted nogle dage så har du melorme sådar har jeg gjort til mine fugle og fisk.