/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Glucol?
Fra : Keldd
Vist : 1195 gange
100 point
Dato : 19-03-05 23:54

Hvad eller hvordan fremstiller man glucol, (er i kølervæske til biler)

og har det noget med Glucose at gøre? Som er et sødestof til industrien.

Jeg mener Glucol er giftigt, og hvordan kan det være det, hvis det er sukkerrelateret.

Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-05 00:23

Hejsa Keldd
------
Glucol = glycol
Glycol har ikke noget med glucose at gøre.
Det er et "petrokemisk" produkt - som laves i hovedsalig to varianter.
"Ethylene glycol" som er rimelig giftigt for mennesker - det bruges til f.eks.
Kølervæske - Fotofremkalder - antifryseprodukter - bremsevæske - fremstilling af flasker m.m.
se her:
http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/ET/ethylene_glycol.html
"Propylene glykol" som i mindre doser ikke er giftigt (store doser ved man ikke rigtig)
det bruges f.eks. Cosmetik - Medicin - visse fødevarer m.m.
---------------------------
Tja, hvis jeg skulle bestemme (det skal jeg jo heldigvis ikke) så blev der ikke brugt mange milliliter af det stads
se selv her:
http://www.health-report.co.uk/ethylene_glycol_propylene_glycol.htm

I øvrigt kan du her læse om hvad, hvor, hvordan
http://www.petrochemistry.net/petrochemistry/ethylene_glycol.html

god fornøjelse
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 00:28

ok benny jeg skal lige sparke bjarne, http://www.kandu.dk/dk/spg/62986

prøv lige at kig forbi.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-05 00:28

I det sidste link går du ind under "Products & sector groups" og klikker så på "Ethylene oxide"
Her kan du så læse det jeg lover i sidste indlæg. (hvad,hvor,hvordan)

<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 00:43

Tak for svaret bennymanden:

Godt nok,det anede mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-05 00:54

Ethylene glycol (IUPAC name:ethane-1,2-diol) is a chemical compound widely used as an automotive antifreeze (coolant). In its pure form, it is a odorless, colorless, syrupy liquid with a sweet taste. Ethylene glycol is toxic, and its accidental ingestion should be considered a medical emergency

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-05 00:58

Jamen Bjarne, du skriver det jo selv - det er giftigt og bør regnes som nødstilfælde medicinsk. (selvom det er sødt)
Citat
ikke alt som smager sødt er af sukker............

velbekomme
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-03-05 01:00

Jeg ville nu også bruge noget silliconebaseret a la pronto, hvis jeg absolut skulle smøre kileremmene.
Keldd.