/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gæld ved udvandring!
Fra : kari_h
Vist : 648 gange
80 point
Dato : 19-03-05 12:03

Hvis nogen skylder en store beløb til kredinstitutter (ikke banker/skat) som fx Citibank og vedkommende beslutter sig til at udvandre fra DK til Asien, Mellemøsten eller Russland og vedkommende ikke længere afdrager sin gæld mere, hvad sker der så?

RKI, ja det er klart!
Evt en Foged for at kunne beslaglægge evt aktiver som kunne være efterladt i DK.

Men gør vedkommende sig straffbar?
Hvilke værktøjer har kreditortne for at komme efter skyldneren når nu denne er uden for EU?
Hvad hvis vedkommende kommer på besøg til danmark?
Er der forskel mellem danske statsborgere, EU statsborgere eller andre?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-05 12:56

Hvad vil der ske hvis han bliver i Danmark? Ikke en døjt vel, udover at han bliver krævet for beløbet, men kan han ikke betale så er det ikke mange muligheder. Hvorfor så udvandre? Jeg tror ikke man kan gå hen og låne et større beløb og tage det med til udlandet. Det ville være kriminelt, så kan man anholdes hvis man kommer på besøg, Hvad der ellers vil ske afhænger af hvilken udleveringsaftale Danmark har med det pågældende land

Accepteret svar
Fra : oberwelt

Modtaget 80 point
Dato : 19-03-05 16:55

RKI sletter en, hvis ikke man er tilmeldt folkeregisteret i DK.

Strafbart kommer an på om der er tale om bedrageri eller svig.

Hvis du blot "flygter" fra en alm. forbrugsgæld på 100.000 - 200.000 ja så er det ikke strafbart.

Kreditor kan retsforfølge dig i det land du er i efter de regler der er for inkassation i det pågældende land. Det er ofte ret omkostningskrævende, så det gør de som oftest ikke. Det er dyrere end i DK og her koster det en del at indhente dom m.v.

Hvis du kommer på besøg i DK i en bil til 200.000 og kreditor ved det kan han bede fogedretten om at foretage arrest i bilen, men det kræver at han ved du er i landet og ved at du ejer bilen og at han kan få fogedretten til at reagerer inden du er ude igen. Der kan også foretages arrest i de kontanter du har på dig.

Godkendelse af svar
Fra : kari_h

Dato : 20-03-05 13:59

Tak for svaret oberwelt.