/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Sænkning af ph...
Fra : klasa
Vist : 4509 gange
150 point
Dato : 18-03-05 13:56

Jeg har et 530 liters akvarie med en alt for høj ph. Da jeg ikke vil hælde altmuligt huskomsnusk i vandet vil jeg sænke den med tørv. Jeg har tænkt mig at købe et kraftigt invendigt filter som skal køre med tørv.

Er der nogle der har nogle gode erfaringer med et godt filter der kan køre med andet en "skum?" jeg har tænkt på at købe dette http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=152&page=1 . Hvilken slags tørv er bedst? Tørvegranulat eller tørvetrævler?

Mit akvarie skal være et amazon-biotop så der skal være mange trærødder, jeg har tænkt mig at købe disse http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=9141&page=1 . Hvor mange rødder skal jeg have før det batter noget?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-05 14:15

Hmmm.... tjek lige : http://www.kandu.dk/dk/tip/10508

..eller mere skånsomt :

Citat
Den optimale pH-værdi :

Det er vigtigt for enhver akvarist, at have noget vand, hvori dine fisk trives. Ellers vil det på et eller andet tidspunkt føre til stress med sandsynlige følgesygdomme og måske til døden for dine fisk. Så langt er de fleste enige, men her stopper enigheden ofte. For hvad er de optimale vandværdier?

Det nemmeste ville være, hvis vi kunne spørge fiskene selv. Det er desværre ikke muligt, og derfor må vi basere vurderingen på andres og egne erfaringer, optegnelser og egne målinger. I denne artikel har jeg lagt hovedvægten på mine egne erfaringer, men samtidig skelet til erfarne, udenlandske opdrættere.

Der er stor forskel på vandkvaliteten rundt omkring i Danmark. Der er nogle værdier - for eksempel hårdhed, pH-værdi, indhold af jern og coliforme bakterier - der skal overholdes, men ofte ligger det udenfor det område, dine fisk trives godt i. Derfor er det lige så vigtigt for enhver akvarie-ejer at kende væsentlige vandværdier, som det er at kende temperaturen i akvariet. Noget mange desværre overser indtil katastrofen indtræder!

Blødgøring af ledningsvandet
De vandværdier, vi som akvarister arbejder med, kan i princippet deles op i to kategorier; de statiske og de foranderlige. Førstnævnte er vandværkerne ved lov pålagt at holde, og det må vi derfor gå ud fra, at de også gør. Ledningsvandet (hanevandet) ændrer sig de fleste steder kun sjældent og ubetydeligt, så i princippet er det nok at måle disse værdier én gang årligt og derefter justere til de værdier, der passer til akvariet.

Det sker lettest ved at have et akvarium, et kar eller en balje, hvori du klargør vand til vandskifte inden det kommer i dit akvarium. Et sådant kar kan typisk være 1/4 af akvariets størrelse. Så har du altid pH-tilpasset og frisk vand og sparer endvidere på det varme vand, idet det automatisk vil opnå samme temperatur som luften i det rum det befinder sig i.

Er dit ledningsvand for hårdt og har det en for høj pH-værdi (se evt. Biologisk filtrering), skal du have ændret det inden du bruger det. Det sker nemmest og billigst med en kombination af masser af sphagnum og en smule pH-sænker (eller endnu mindre fortyndet fosforsyre). Sphagnum har mange fordele i akvarievand; det er med til at tilføre vigtige mineraler og sporelementer til vandet og det sænker pH-bufferkapaciteten. Og netop bufferkapaciteten er vigtig:

pH-bufferkapaciteten er populært sagt et udtryk for pH-værdiens evne til at stabilisere sig på et givent niveau. Med andre ord, er det sværere at opnå og holde en lav pH-værdi i hårdt vand end i blødt vand. Det hjælper ikke meget at hælde pH-sænker i hårdt vand for at opnå en lavere pH-værdi, da bufferen snart vil sørge for, at pH-værdien kommer tilbage til noget nær det oprindelige.

Brugen af sphagnum i vandet
Altså skal vi justere pH-bufferen, og det gøres som før omtalt billigst med sphagnum, der også over tid kan være medvirkende til at justere vandets hårdhed i positiv retning. Det er ikke den almindelige plantesphagnum der skal bruges, men en langtrevlet højmosesphagnum kaldet "hundekød" uden tilsætningsstoffer (som f.eks. kvælstof og andre særdeles dødelige tilsætninger), som den lokale planteskole sikkert er behjælpelig med at skaffe hjem hvis de ikke allerede har det.

Inden du bruger højmosesphagnum, skal "kødet" af praktiske årsager sorteres fra de "klumper", der er. Regn med en spildprocent på ca. 50, når du hælder nogle håndfulde i en balje vand og sorterer. Klumperne vil flyde ovenpå, mens trevlerne har en tendens til at ligge sig nederst (begge flyder dog de første par døgn). Sorteringen af 10-20 liter klar-til-brug sphagnum er ofte et familieprojekt, der kan tage en god times tid, men på den tid kan du nå at spare hundredvis af kroner i forhold til prisen for sphagnumgranulat i akvarieforretningerne - og for øvrigt er restproduktet glimrende til surbundsbede i haven.

Efter sorteringen kan sphagnummen opbevares tørt, lunt og i en ikke-tætsluttende beholder og bruges efter behov. Blot kom en mængde svarende til 2-3 tennisbolde pr. 100 liter i en nylonstrømpe og smid den direkte i førnævnte kar til vandtilberedning. Den flyder ovenpå de første par dage, men bundfælder sig herefter. Når vandet har stået i et døgns tid eller mere, kan du ofte nøjes med at bruge ca. 1/5 pH-sænker til at justere pH-værdien med i forhold til "ikke-sphagnumbehandlet" vand, og du får yderligere i tilgift, at værdien vil være rimeligt stabil.

Står tilberedningsvandet generelt længere end et par døgns tid eller bruger du ikke alt vandet ved hvert vandskifte, kan det være klogt at sætte en lille pumpe på, enten et såkaldt "powerhead" (der skaber god cirkulation i vandoverfladen) eller en svagt perlende iltsten. Det sikrer, at vandet bliver tilført ilt og dermed ikke bliver "dårligt".

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-05 14:21

Ps. Man kan snyde (..på eget ansvar) ved at blande lidt højmose spagnum med alm. pottemuld og bruge dette SPARSOMT, som bunddække UNDER sten-/grus dækket og så iøvrigt bruge et par gamle (..og KOGTE) egegrene som dekoration, men vær opmærksom på, du foruden ph-sænkningen også vil få en hvis brunfarvning af vandet !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 21-03-05 11:32

Hmm.. i betragtning af at du slet ikke svarer på mine spørgsmål synes jeg at det er et godt svar, men jeg vil nu også gerne have besvaret nogle af mine spørgsmål. Har læst dine tip, men da det ikke er noget jeg vil eksperimentere med har jeg også skrevet i mit spørgsmål at jeg ikke vil putte alt muligt huskomsnusk i vandet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-05 14:04

For at holde mig til dit spørgsmål, vil jeg anbefale at du holder dig til 'trevler' i filteret. Granullatet har det med at 'vokse' sammen til en uigennemtrængelig 'klump'. Jeg har selv et Aquael 250 l. pr. time filter med 'skum' og har prøvet med begge dele. Trevlerne (højmose sphagnum) lod vandet passere på samme måde som skum, men til mine labyrintfisk var brunfarvningen af vandet ikke til at leve med, så jeg har nu gen-monteret 'skummet', som jeg renser grundigt igennem med kogende vand hver 2. mdr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 22-03-05 19:53

Kan den brune farve ikke forsvinde igen, eller skal man så stoppe med at bruge trævlerne? Hvad er det der farver vandet, er det trævlerne eller er det den hurtige sænkning af ph?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-03-05 21:41

Det er humusen i tørvetrævlerne der misfarver vandet, men det er uskadeligt.
Det er et udmærket filter du har set på, og du skal helt klart bruge trævler og ikke granulat.
Du slipper under alle omstændigheder ikke for misfarvningen, men når ph-værdien er på et akseptabelt niveau, fjerner du bare sphagnumen, og efter kort tid bliver vandet klart igen.
Når du ikke vil bruge kemisk sænkning er dette nok den eneste farbare vej.
Med hensyn til rødderne forstår jeg ikke rigtig spørgsmålet.
De rødder du henviser til sænker ikke ph-værdien og derfor må det være en smagssag hvor mange du skal bruge, det har kun synsmæssig interesse.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 22-03-05 22:35

Jeg har hørt at trærødder kan sænke ph en smule, så jeg ville bare høre om man kunne sænke ph væsentlig (eller bare så det kunne mærkes) hvis man nu havde en masse af disse rødder? Hvis de ikke kan sænke ph kan de så være med til at bevare den?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-03-05 07:43

Jeg kan ikke afvise at de har indflydelse, jeg har bare aldrig opdaget det, og det har i hvert fald ikke været målbart hos mig.
Der må jo da også være en årsag til din høje ph-værdi---hvad med at fjerne den.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-05 08:19

Det kommer helt an på, hvilke rødder du tænker på. Her er en fin lille artikel om rødder i akvariet :

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/rod.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 23-03-05 11:45

Jeg tænker på at købe de rødder der er inde på cichlidecentrets hjemmeside. http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=1461 jeg har tænkt mig at købe nogle af de der Red Moor rædder og ellers nogle af de "almindelige." Ellers gør det ike så meget hvis de ikke sænker ph´en for de skal være i mit akvarie uanset hvad.

Som i kan se er jeg ude efter at sænke ph´en på en "naturlig" måde. Hvis det ikke batter noget med tørv og trærødder vil jeg måske købe noget Amtra ege bark http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=1442 eller kan det beddere betale sig at gøre som MOLOKYLE siger?

Når jeg så har fået sænket min ph skal jeg så til at bruge noget til at fastholde den, som f.eks. Amta ph-constant? Eller fastholder den sig selv?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-03-05 21:33

Okay---he-he
så kom vi så langt. Jeg har selv brugt Amtra og det er nemt, effektivt og billigt.
Når ph-værdien er hvor du ønsker skulle den gerne blive der af sig selv, hvis den ikke gør det, kan der være noget galt med dit bundlag (kalk i gruset) men det kan også være dit vand.
Bruger du vand fra vandhanen til udskiftning bør du ringe til vandforsyningen og få oplyst ph-værdien.
Det kan svinge meget fra vandværk til vandværk.
Hvis vandet du bruger er meget hårdt, kan det være nødvendigt med jævnligt justering.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 24-03-05 16:48

Det der med at ringe til vandforsyningen bliver lidt svært når vi har vores eget vand. Vi for vand fra vores egen brønd. Kan man ikke lige så godt bare teste det med en ph måler? Hvorfor skal man ringe til dem for at høre om det?
Kan man ikke også godt sænke sin ph ved at tilsætte co2 i vandet?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-03-05 07:56

Naturligvis kan du selv måle det.
Hvad angår CO2 har jeg ingen erfaring.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-05 08:48

Glem alt om CO2 værdier, det er det rene pop !

Amtra er helt ok

..men når du skriver I selv har vand, er det muligvis slet ikke nødvendigt. I tilsætter vel næppe Klor/Flour eller tungmetaller til jeres vand ?
http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5749&page=1

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 25-03-05 08:52

Ups... kom lige til at kigge på AQUA PLUS Vandtilberedning. Derfor min sidste kommentar !

Amtra er stadig ok. og så slipper man for besværet med kogning og brunfarvet vand : http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=9216&page=1

Udmærket produkt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-04-05 20:43

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : klasa

Dato : 01-05-05 18:53

Ok, nu har jeg prøvet Amtra egetræekstrakt og det virker ubeklageligt. Det er ok den billigste måde at sænke sin ph på. I en flaske med 150 ml. til 35 kr. er der til 1000 liter, alt efter hvor meget du vil have sænket din ph. Jeg fik sænket min ph med næsten 1. Jeg brugte 75 ml til mit 530 liters akvarie og det tog ca. en dag. Så i mit tilfælde kostede det 17.50 kr. Det kan klart anbefales til diskus-akvarier som ikke vil bruge en formue på at sænke deres ph med måske 2. Og næmmere kan det heller ikke blive.