/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
bios update
Fra : PrivateDK
Vist : 698 gange
250 point
Dato : 17-03-05 15:44

Jeg har et problem med at mit trådløse netkort ikke virker.
Jeg snakkede med producenten, og efter at have checket nogle ting, mente de at jeg kunne løse mit problem ved at opdatere min bios.

Jeg har et Soltek SL-75DRV5 bundkort. Jeg har ledt på nettet og fundet en opdatering, men når jeg læser "how to" teksten, skriver de at jeg skal finde en "io.sys" fil og lægge på boot disketten. Den kan jeg ikke finde. Please hjælp. Jeg har forsøgt at finde en løsning et stykke tid.

filen jeg har fundet hedder: Bios_SL-75DRV5_T1.8_Bios.zip

Er der anden nem måde at opdatere på, som jeg ikke kender, så sig lige til.

Jeg er lidt nervøs for at arbejde i min bios. Jeg har altid fået at vide at man kan ødelægge en masse.

Jeg har kopieret hele how to teksten herunder:

Upgrading the System Bios

Step 1. Please visit the board maker's website, download the latest BIOS file and Award Flash utility (AWDFLASH.EXE).The Bios file will be in a *.bin Format,(*stands for the specific bin file name).

Step 2. Create a pure bootable diskette by including only the Drvspace*.bin file, Io.sys and the AWDFLASH.EXE onto the diskette. This program only works in pure DOS environment, the utility can not be worked in win95/98/ ME/NT/2000/XP.

Step 3. Insert the diskette into drive A; reboot your system from the disk.

Step 4. Type Awdflash *.bin /sn/py/cc and then press "ENTER"to run BIOS upgrade program. (*.bin depends on your Mainboard Model and version code). Instead of typing *.bin, you should replace the * with the specific .bin file name for your Mainboard.

Step 5.Please press "F1" or "F10" to exit or reset your system.
"WARNING" If you receive the message WRITE FAIL while award "FLASH MEMORY WRITER" is verifying the Flash memory, just repeat the process. Please DO NOT reset or turn off the system. If the award memory flash utility is not able to update the BIOS successfully, your system may not be able to boot up.

Step 6.You will need to see the message "CMOS checksum error-Default loaded" while booting the system. Press "DEL" to enter BIOS setup to run CMOS setup utility, then reload "LOAD SETUP DEFAULTS" or OPTIMISED DEFAULTS" and save this change.

The Parameters of AWDFLASH.EXE
/ sn: No original BIOS backup
/ py: Program flash memory
/ cc: Clear CMOS data after programming.

Note: User can type AWDFLASH / ? to get further details about parameters. Wrong use of Parameters will damage the BIOS information, so that we strongly recommend not using or adjusting the parameters unless you understand their function.

After upgrade, please press "F1" or "F10" to exit or reset your system.

WARNING: If the message "WRITE FAIL" appears while Award "FLASH MEMORY WRITER" is verifying memory, just repeat the process, please DO NOT reset or turn off the system if the "AWARD FLASH" utility was not able to update the BIOS successfully as the system may not be able to boot up.

NOTE: You will see a message "CMOS checksum error -Default loaded during system boot. Please press "DEL" to run CMOS setup utility, then reload "LOAD OPTIMIZED DEFAULTS" and save this change.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 250 point
Dato : 17-03-05 17:21

Hejsa

når du har dannet en bootdisc ligger "io.sys" på disken som skjult fil !!!!!

læg AWDFLASH.EXE og bin filen på en diskette

boot op på din bootdisc
når du har a:\
lægger du disketten med awdflash og bin filen i drevet og skriver dette her ved a:
awdflash navnet-på-bin-filen.bin
og trykker enter, følg vejl.
du skal sansynligvis ind i bios efterfølgende og lave nogle ændringer,

Husk en forkert bin fil (bios) kan gøre din computer ubrugelig, så vær sikker på den bin fil du bruger passer til dit
motherboard

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-03-05 17:57

Hvor pokker er det at man laver en bootdisc i XP??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-03-05 18:16

hent een her

www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-03-05 20:27

OK
Here goes nothing.
Nu ser vi om jeg vender tilbage og giver dig point i aften, dk.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-03-05 21:44

Nå, så fik jeg da den bios godt og grundigt smadret.
Jeg låner lige en anden PC.
Jeg vil prøve at ringe til der hvor jeg købte mit bundkort, og spørge om de kan opdatere den for mig, ellers må jeg ud og købe et nyt.
Damn, hvorfor læste jeg heller ikke hele beskrivelsen. Så kan jeg jo lære det.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-03-05 22:02

OK.
Jeg prøvede lige nogle gange at genstarte den nogle gange, pludselig kunne jeg få fat i bios'en.
Straks ind og loade cmos default og gemme igen.
Nu kører svinet igen.
Du får sgu lige en 50'er oven i dk.
Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-03-05 22:02

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-03-05 08:49

Oki
hvad gik galt ??

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 18-03-05 14:18

Jeg fik denne besked CMOS checksum error -Default loaded
Så prøvede jeg at genstarte, i stedet for at gå direkte i bios og loade default.
Heldivis fik jeg fat i bios alligevel, og loadede default, og nu kører den ligesom før.
Det løste doh ikke mit problem med mit netkort, så nu skal jeg have fat i producenten igen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-03-05 14:40

det er en normal fejl der kommer (CMOS checksum error ) efter en bios update
man skal som regel efter ind i bios og rette den til igen