/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hvornår skal man spise?
Fra : 1975
Vist : 3246 gange
100 point
Dato : 14-03-05 11:43

Jeg skal tabe mig og er begyndt at løbe om morgen. Lige når jeg vågner tager jeg mit løbetøj på og løber en tur. Bagefter vil jeg gerne have morgenmad. Jeg får som regel et par æg, en kop kaffe og 1/2 l bær, frugt og juice (uden tilsat sukker) der er blendet sammen.

Jeg havde tænkt at det var smartest, ikke at spise noget inden man løb, for så er der kun det energi (fedtet) inde i kroppen man kunne bruge af og ikke noget i maven. Men så læste jeg følgende råd på denne side:

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=448&a=2072

4. Spis ikke efter træning
Vil du presse kroppen til at tabe sig endnu mere, så lad være med at spise noget umiddelbart efter træning. Kroppens sukkerdepoter reduceres nemlig kraftigt, mens du motionerer. Og for at spare på den sidste rest af sukker øger kroppen automatisk sin fedtforbrænding også i timerne efter træning. Ulempen ved at vente med at spise er, at kroppen er længere tid om at genopbygge sine depoter. I stedet for 12 til 24 timer tager det kroppen helt op til to døgn at blive klar til næste træning. Så hvis du har brug for at være fysisk på toppen dagen efter, skal du ikke følge dette råd.

Jeg vil jo gerne kunne løbe hver dag, omvendt er det jo ikke så smart at gøre noget der direkte mindsker fedtforbrændingen. Hvis jeg nu kan lade være med at spise i et stykke tid for at udnytte den ekstra forbrænding, hvor mange timer er der så tale om?

Men hvor alvorligt skal man tage dette råd, man skal vel spise så er det bedst før eller inden løb?

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 14-03-05 11:48

Jeg tor under ingen omstændigheder at du skal undlade din morgen mad. Det er det fundament din krop skal starte dagen med, har du ingen mad i maven fra morgenstunden virker din hjerne faktisk heller ikke optimalt.

Jeg har selv har rimeligt gode resultater ved ikke at spise nogen som helst efter kl 18.00.

men det er op til dig

mvh scrubber

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-05 11:50
Kommentar
Fra : 1975

Dato : 14-03-05 12:04

Scrubber:

Jeg kunne ikke drømme om at undlade min morgenmad, jeg elsker morgenmad meget mere end aftensmad :)

Men det jeg har bruge for at vide, er hvornår er det mest optimalt for mig at spise denne dejligt morgenmad? Er det inden eller efter jeg løber.

Ans:

Synes de link der taler meget om kulhydrater, det troede jeg var bandlyst i forbindelse med slankekure

Måske har jeg misforstået noget?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 12:17

Nu har jeg også skrevet flere andre steder, at der er lidt rigtigt i "De ti bud" i dit link, men at jeg ikke kan have den helt store respekt for nogen der skriver uden mere tjek på, hvad de taler om, end at de sidestiller kroppens stofskifte med fedtforbrænding.

Selvfølgelig skal du spise efter træning, det kan være direkte skadeligt, at dyrke for meget motion, svømning m.m. i op til lang tid efter man har spist.

og med hensyn til blodsukkerbalancen, der her nævnes, så ved jeg ikke om du kender virkninger af, at blodsukkerbalancen er for lav: Utilpashed, svimmelhed, hovedpine, i værste fald besvimelse.

og derfor er det vigtigt, at når blodsukkeret er i bund, at få depoterne fyldt op hurtigst muligt, og bevare dem længst muligt.
Det der i første omgang ville fylde depoterne, er slik, sodavand, kage m.m., men det vil så få det til at falde hurtigt igen, og er heller ikke hensigtsmæssig til en slankekur..
Men spis noget sundt, grøntsager, groft brød, magert kød o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 14-03-05 12:41

Dova:

Læser jeg dit svar rigtigt, hvis jeg tolker det som?

Spis efter træning

Blodsukkerbalance, stofskifte... jeg aner ikke noget om det og hvad effekt det har. Jeg har hørt at man skal prøve at holde en stabil sukkerbalance hvis man vil tabe sig. Hvem er det der sidestiller stofskifte og fedtforbrænding? Den side jeg hr linket til handler da kun om fedtforbrænding, eller er det blot fordi jeg ikke har nærlæst den godt nok?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 12:50

Ja, spis efter træning.

Her er lidt om blodsukkerbalancen, taget fra Bionordics hjemmeside

[citat
LAVT BLODSUKKER

Lavt blodsukker kaldes også hypoglycæmi. Det er en tilstand, hvor blodets indhold af glukose bliver lavere end, hvad der er fastsat som værende normalt.

Tilstanden skyldes som regel for stort indhold af insulin og derfor man kan man egentlig kalde det for en omvendt sukkersyge.

Når sukkerstoffer fra maden kommer ud i blodet, begynder bugspytkirtelen at producere insulin. Insulin har den funktion, at det hjælper sukkeret ind i cellerne samt sørger for opbygning af sukkerdepoter (glykogen) i muskler og lever.

En del mennesker har svært ved at styre regulering af sukker ved indtagelse af mad. En for stor mængde insulin vil i løbet af kort tid "tømme" blodet for sukkerstoffer og den tilstand som følger heraf kaldes hypoglycæmi.

Lavt blodsukker sætter reaktioner i gang, hvor depoter med sukker frigøres fra lever og muskler, så blodsukkerniveauet atter kan normaliseres. Disse processer giver udsving i blodsukker koncentrationen.

SYMPTOMER

Man regner med at lavt blodsukker kan give op til 50 forskellige symptomer der strækker sig over et vidt spektre. Symptomerne viser sig når blodsukkeret er på sit laveste. Oftest har man ikke symptomerne hele dagen men typisk 3-4 timer efter måltid.

Kroppen fungerer dårligt, når blodsukkeret bliver for lavt. Hormonkirtler i hjernen registrerer det lave niveau og binyrerne stimuleres til øget produktion af adrenalin. Det giver reaktioner som hjertebanken, uro og kulde i ekstremiteter.

Hjernen reagerer på den manglende koncentration ved drosle kroppen ned i en søvnlignende tilstand med manglende evne til koncentration.

Når blodsukkeret er lav bliver man let irritabel.

KOSTRÅD

Når blodsukkeret er lavt, griber man ofte ud efter "hurtige kulhydrater" som blot vil genstarte en ny ond cirkel med forhøjet insulin koncentration og nedsat glukagon koncentration i blodet.

Der er stor forskel på værdien af disse kulhydrater. Gode kulhydrater nedbrydes i kroppen og giver en lang mæthedsfølelse og et stabilt blodsukker. Man taler om et kulhydrats glycæmiske værdi. Jo lavere en fødevares glycæmiske værdi er, jo længere varer det inden sukkerstoffer kommer ud i blodbanen, og jo mere stabilt vil blodsukkeret være.

Intervallet af måltider skal sættes op for at holde blodsukkeret stabilt. Spis seks måltider om dagen. Mellemmåltiderne er af essentiel betydning. Ved at have solsikkekerner, græskarkerner eller rosiner i lommen kan man også lettere regulere blodsukkeret.

I bogen Din mad er din medicin (Aschehoug) kan du læse mere om gode fødevarer ved blodsukkerproblemer. Der findes en indeksering over fødevarer, hvor man bl.a. kan læse om fødevarernes glycæmiske værdi, og andet hvad har med fordøjelse at gøre.

GODE FØDEVARE

Grøntsager, fuldkornsprodukter har generel lav glycæmisk værdi. Se under de enkelte fødevarer med hensyn til lav eller høj glycæmisk værdi. (Under Mad og sundhed)

Sojabønner kan regulere blodsukkeret. Der er indholdet af de to aminosyrer glycin og arginin, som reducerer mængden af insulin. Sammen med jordnødder er de meget effektive til at holde et stabilt blodsukker.

DÅRLIGE FØDEVARER

Slik, kager, sodavand og kaffe bør undgås hvor der er tendens til lavt blodsukker
[/citat]

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-03-05 14:11

Af egen erfaring : Drik ½ l. vand inden du løber/(cykler; for mit vedkommende). Efter turen 1/4 l. Yougurt med havregryn/müsli/cornflakes og et stykke knækbrød med 'fed' ost. Dertil the/kaffe og en 'dram'.

Sådan holder jeg mig 'fit for fight'

<MAND:175cm.|64kg.>

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 14-03-05 14:30

Uhmmm

Lyder lækkert med ost, prøver ellers at holde lidt igen med det, da jeg har virkelig stor hang til ost. Især fede oste. Uhmmm.

Dram skriver du, det undre mig ret meget for jeg har fået af vide at alkohol fuldstændig stopper fedtforbrændingen, da alkohol er så skadelig for kroppen at den sætter alt andet på standby og udelukkent koncentrer sig om at udskille den frygtelige gift.

Alle de kulhydrater, jamen er det det ikke noget man skal holde sig fra når man vil tabe sig, det synes jeg bare man får af vide alle vejne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 15:17

Kulhydrater er vores vigtigste energikilde, slankekur eller ej.
En fornuftig kost bør bestå af op til 60 % Kulhydrat, men af den gode slags, forstås.
Der findes de gode, som er i grove kornprodukter, kartofler, pasta, frugt og grøntsager, og de dårlige er sukker.
De gode kulhydrater er dem der også hjælper til at holde blodsukkeret stabilt.
Dem som bare påstår, at man skal holde sig fra kulhydrater, aner ikke hvad de taler om, eller er faldet for en eller anden "smart fupslankekur"
Du kan læse mere på det her link jeg lige fandt

http://www.maxim.dk/nyhe-185.asp

mvh dova

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-05 16:53

ganske kort:
spis efter træningen - der skal gå ca 20 - 30 minutter - drik meget vand forinden - drik i det hele taget nok vand.
Hvis du er sund og rask er der ikke så mange dikkedarer hvad det angår - grunden til at du ikke skal spise lige før du løber er at så "syrer" musklerne - ikke rart og ikke sundt

rådet her givet videre fra en ganske god træner der ved hvad han snakker om

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-03-05 17:07

Først vand

..og :

Cacaomælk er meget oppe i tiden

Jeg ville nu spise den med cornflakes på ...efter cykelturen forstås !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : 1975

Dato : 14-03-05 18:32

Så må vi håbe at jeg bliver trimmet og ikke kan gå i fred til sommer

Kommentar
Fra : miritdk