/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Kontanthjælp og aktivering
Fra : begga
Vist : 1301 gange
200 point
Dato : 07-03-05 11:13

Hej
Jeg har af forskellige grunde været nødsaget til at søge kontanthjælp for første gang i mit liv. Jeg ved, at jeg har fast arbejde fra 15 maj. Indtil da er jeg selvfølgelig jobsøgende og vil også gerne i aktivering og arbejde for mine penge.
Da jeg søgte fik jeg at vide, at det ville gå igennem, men at der var en sagsbehandlingstid på 14 dage. Samtidig tilmeldte jeg mig AF og lagde et CV på jobnettet. Er der nogen, der har nogen erfaringer med, hvor hurtigt man bliver tilbudt job eller aktivering. Jeg bor i Aalborg kommune.
Hvis jeg skal være ærlig, vil jeg helst selv finde et job. I de papirer jeg fik udleveret, stod der lidt modstridende, at man skulle lægge sit cv ud, før ens sag kunne behandles, og at cv'et skulle være lagt ud senest 1 måned efter tilmelding til AF, ellers ville det få konsekvenser for ens kontanthjælp. Er det dumt, at jeg lagde det ud med det samme? Er det ligeledes dumt, at jeg var omhyggelig og ærlig med det?
Det er en lidt pinlig situation det her, men jeg håber nogen har nogle erfaringer eller viden.
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : Hallob

Dato : 07-03-05 11:34

Hej jeg er også lige startet i aktivering for ca. 1 måned siden dog i Odense og jeg tilmeldte mig AF ca. D. 16 Januar og havde så en tid med min sagbehandler D. 29 Januar det vil så sige at man får penge fra den dag du tilmelder dig AF ihvertfald i Odense.. og det med hvor hurtigt man bliver tilbudt så plejer det nu ikke at gå så hurtigt igen da der er mange CV'er der og færre virksomheder men det kommer da.. Er endnu ikke selv blevet tilbudt og tilmeldte mig jo 16 Januar..! Men det er jo i Odense og der kan være stort forskel på de 2 byer..!

Startede i aktivering dagen efter min tid hos sagsbehandleren så det gik pæn hurtigt..!

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 210 point
Dato : 07-03-05 12:03

Først et par private betragtninger: Du kalder det en pinlig situation, Hvad er pinligt i det? Har du ikke betalt din skat punktligt? Det vil du også komme til igen, så der er intet pinligt iogså en gang imellem at få brug for hjælp.
Dernæst det med at du er villig til at arbejde for kontanthjælpen - Ja det kan du være nød til - men heg synes ikke kontant hjælp er noget der skal arbejdes for, så stor er den nu heller ikke. Derimod er arbejde noget man skal have løn for.
Du skal gøre din sagsbehandler opmærksom på at du har arbejde fra 15. maj. Så bør han/hun ikke spilde resurser på at aktivere dig, der er nok ikke et utal af aktiveringsjob, Men bliver du sendt i aktivering, så har du lov til at forlade aktiveringen, den dag du har et rigtigt job, . Har du en fagforening så snak lige med dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 12:37

Det er lidt forskelligt fra en kommune til en anden, hvor hurtigt man bliver sat i aktivering.
Nogen bliver det fra dag et, mens andre kommuner først skal finde en ledig aktiveringsplads.
Det er ikke dumt, at du har tilmeldt dig AF og lagt CV, for det kræves under alle omstændigheder før du kan få kontanthjælp.

Jeg er så lidt i tvivl, om det er en god ide, at fortælle, at du har fast arbejde fra 15 maj.
For så kan de måske finde på, at kalde det forbigående hjælp med tilbagebetalingspligt.

Og lige en ting mere: Du skal ikke betragte det som noget pinligt eller en skam at få kontanthjælp.
Det kan, med det system vi har i dag, blive nødvendigt.
Det ville det kun være, hvis du ikke gad arbejde, og bare ville udnytte systemet til forsørgelse af dovenskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-03-05 13:39

Hej begga.
Nej det er ikke pinligt, at søge og modtage kontanthjælp, det er en ret man har, når man opfylder visse betingelser.

Det er uden betydning i forhold til aktivering og kontanthjælpen, at du oplyser, at du har arbejde fra den 15. maj. Du kommer heller ikke til at tilbagebetale hjælpen som er bagudbetalt.

Der er snart lige så mange muligheder som der er byer i DK omkring aktivering for, for hvornår man skal starte i aktivering. Nogle steder er der straksaktivering, det betyder, at man skal starte i aktivering dagen efter man her søgt kontanthjælp. Andre steder kan der gå længere tid. Det det drejer sig om er, at kommunen skal hjælpe en til selvforsørgelse på hurtigste (og billigste måde). I dag findes der jobkontorer ved kommunerne, som er behjælpelige med, at finde job - evt. løntilskudsjob. Andre kommuner har "jobværksteder" hvor man deltager i aktiv jobsøgning, som for nogen bringer op til ca. 70% i ordinært job.

Det har stor betydning, at man selv har en indstilling og vilje samt et mål med, at man vil videre.
Held og lykke med dig. Hej fra alka

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-05 13:43

Kontanthjælp er kun tilbagebetalings plgtig hvis du senere får udbetalt løn andetsted fra, for samme periode, man skal altid oplyse de virkelige forhold, Selv om du endnu ikke er medlem af en fagforening, så kan du sagtens få gode råd der, gratis, det er sevfølgelig i håb om at du senere melder dig ind

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 14:29

Bistandsloven Kapitel 6 § 26, stk 3
"Tilbagebetaling af kontanthjælp kan kræves tilbagebetalt, når der på det tidspunkt der søges hjælp på grund af økonomisk trang, foreligger forhold der viser, at pågældende i løbet af kortere tid, vil blive i stand til at tilbagebetale hjælpen."

Og den paragraf, kan kommunen bruge, og henholde sig til, at når det ligger fast, at en person fra en bestemt dato får en indtægt, kan hjælpen kaldes forbigående og med tilbagebetalingspligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-03-05 14:31

Du skal være opmærksom på at aktivering kan også være uddannelse - dvs at hvis der er noget efteruddannelse som du kunne tænke dig i forhold til din situation så skal du foreslå din sagsbehandler det. Normalt vil du få det bevilliget såfremt det forbedrer dine beskæftigelsesmuligheder.

//bentjuul

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-05 14:59

Hvis man senere får arbejde bliver man ikke tilbagebetalingpligtig, ikke automatisk i hvert fald, Det ville da osse ødelægge enhver motivation til at søge arbejde, Derimod er midlertidig hjælp lidt højere end varig hjælp.
Men spørg på fagforening, eller på kommunen, pas på med ukyndiges fortolknink af paragrafferne

Kommentar
Fra : begga

Dato : 08-03-05 12:57

Hej
Tak for de mange kommentarer. Jeg har det faktisk lidt bedre nu, og det gælder jo om at bruge kræfterne konstruktivt. Jeg har ikke helt bestemt mig for, hvem der bliver svareren - der er mange gode svar. Er der nogen, der ved om det er en god eller dårlig ide at skynde sig med cv'et.
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 13:01

Det er en god ide, for det viser også, at du udviser noget initiativ til at komme videre i forsøg på at finde arbejde (som du jo så bare har)

mvh dova

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-03-05 13:02

Du kan da roligt lave CV'et, du har jo mulighed for at ændre det når du syntes eller det er nødvendigt.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 16-01-07 17:53

Tak for svaret valde.. om end lidt sent