/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lån til kæreste?
Fra : ThomasEp
Vist : 894 gange
50 point
Dato : 02-03-05 19:52

Hej, jeg har en kæreste der skal låne en del penge af mig, men er der en mulighed for at sikre mig selv, hvis hun ikke gider at betale mig tilbage?? Jeg mener ligesom man låner i banken osv, så kræver de jo også en sikkerhed! Jeg kan jo bare lade være med at låne hende pengene! Men der må da være en slags fuldmagt F.eks??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 02-03-05 20:03

Altså man kan udfylde en låneformular hvor vilkårene for lånet og tilbagebetaling skrives. Og den skal hun selvfølgelig underskrive. Og derudover er det jo op til dig at stole på at hun betaler.
Med sikkerhed, ja hvis hun skal stille noget af værdi som sikkerhed, skal I have lavet en panthavererklæring om at du har pant i et eller andet, indtil lånet er betalt.

mvh dova

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 02-03-05 20:06

Jamen pigebarnet har ikke rigtig noget af værdi?!?

Lad os nu antage at hun nægter at betale mig tilbage og hun har underskrevet formularen, hvad kan jeg så gøre hvis hun ikke overholder det?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 02-03-05 20:09

Gå i BANKEN, og hvis DU har noget af værdi, så kan du kautionere for 'gimpen'. Så er der (rimelig) orden på papirerne - du vil så blive krævet af banken, hvis hun ikke betaler, MEN hver eneste betaling er registreres, og der kan aldrig blive noget med at i er uenige om hvormeget der er betalt tilbage.

TRO MIG : PENGE, VENNER OG FAMILIE ER 3 TING DER HAR BEDST AF AT VÆRE ADSKILDT !!!!!

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 02-03-05 20:14

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-05 20:17

Ja hvis hun ikke har noget af værdi og kommer i tanke om, at hun ikke vil/kan betale, så er din eneste mulighed jo at pudse advokat, fogedret o.s.v. på hende, og det er dyrt, og ikke meget bevendt hvis hun ikke kan betale.
og hun kan altid i fogedretten erklære sig insolvent og på den måde skaffe "henstand" et halvt år ad gangen.

Så hvis du er i tvivl om den side af sagen, så lad være med at låne hende pengene, eller lån hende dem og forvent at du måske på et tidspunkt skal betragte det som en "foræring"

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-03-05 20:36

Thomas:
PAS PÅ,den lyder ikke rask den historie,

hvis du absolut vil hjælpe, så lad hende låne dem i banken, og kautioner for hende,

som også een af de aNdre er inde på. PAS PÅ, ALARMKLOKKERNE ER I GANG.

kELDD.