/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Mat.
Fra : Nik_
Vist : 1898 gange
25 point
Dato : 28-02-05 16:11

Nogen der kan hjælpe med at reducere to ligninger så jeg kan sætte dem ind i et kordinatsystem.. jeg skal bare have y til at stå først..

6x+3y=1 og 2x-3y=6
(de to ligninger hører ikke sammen)

Kommentar
Fra : bne

Dato : 28-02-05 16:17

6x + 3y = 1 -> 3y = -6x + 1 -> y = -2x + 1/3
2x - 3y = 6 -> -3y = -2x + 6 -> 3y = 2x - 6 -> y = 2/3x - 2

Kommentar
Fra : H2

Dato : 28-02-05 16:17

3y=-6x+1

3y=2x-6

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 28-02-05 16:27

y skal stå først, ligesom

3x-4y=-13
-4y=-3x-13
y=3/4x+3 1/4

Accepteret svar
Fra : NielsPT

Modtaget 35 point
Dato : 28-02-05 16:33

Her:

6x + 3y = 1
3y = 1 -6x
y = 1/3 - 2x

og

2x - 3y = 6
-3y = 6 -2x
y = -2 + 2/3x

Mvh Niels

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-02-05 16:42

NielsPT's svar er korrekt. Hilsen Arne

P.S.: Hvorfor kan du ikke selv det? Det er da meget simpelt. Har du sover i timerne? Hæ hæ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-02-05 16:49

OK så. Du skal kunne 2 regler.

1.: Når du flytter et udtryk (f.eks. 6x over på den anden side af = ændrer det fortegn altså til -6x
2.: Hvis du har -y på den ene side af = kan du gange med -1 på begge sider af lighedstegnet eks.:
-y = 6x + 3 så ganger du med -1 på begge sider
-1(-y) = -1(6x +3) det giver
y = -6x -3

Håber at det hjalp lidt på forståelsen. Venlig hilsen Arne.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 28-02-05 16:59

Jeg tror da nok det rigtige svar er givet - matematikstykket er i hvertfald rigtigt løst.......
mvh
Bne

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 28-02-05 16:59

Tak for svaret NielsPT.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 28-02-05 17:00

Du kan jo evt. lave 'ny linie' ved hver '->', så bliver det måske nemmere at læse.

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 28-02-05 17:01

det er jo ikke alle der har det lige let ved matematik, og ikke kan få hjælp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-05 17:28

AJ. Nu er du igen modbydelig og nedladende over for en bruger.

Hvis det var så simpelt, så havde Nik nok ikke spurgt her. Underligt at du ikke kan åbne munden uden at være ubehagelig, nedladende og bedrevidende.

Hvad forventer du af svar på dit sp. "har du sovet i timerne"? Hvad kan Nik bruge din tåbelige bemærkning til??

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 28-02-05 20:11

Klumme -> Nu synes jeg ellers at AJ i den sidste tid har vist en positiv tendens, og været ret så fornuftig - så bemærk lige den smiley der er efter sætningen, og Nik viser jo faktisk at han kan løse en ligning der er mindst lige så 'besværlig' som dem han ønsker løst...
Nik -> bne's løsning ser da ud til at være ok ??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-02-05 21:16

Niedershof

Og du mener at en smiley legaliserer en nedladende, bedrevídende og ligegyldig bemærkning til en bruger. Tjaee - det ser vi nu ikke ens på, og jeg kan med min bedste vilje ikke se, at der er noget som helst i indlægget fra AJ kl. 16.42 som brugeren kan bruge til noget.

At så AJ lidt senere 16.49 - da han bliver klar over at hans stupide bemærkning er i hans gamle stil -, førsøger en feberredning, ændrer ikke at det første indlæg er så typisk ham som noget kan være. Nedgøre andre, for på den måde at hævde sig selv. Vor herre bevars, hvor er det dog sølle

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 01-03-05 07:22

Klumme -> Jeg kan kun konstatere følgende :
- at jeg godt kan se det 'fine' i AJ's kommentar,
- at ting nemt kan misforståes når man kommunikerer via disse primitive kanaler (faktisk betyder det 'talte' ord under 10% af en komplet kommunikation - kropssprog og tonefald udgør over 90% !!)
- og sluttelig : Man skal passe på med at kaste med sten, når man selv bor i et glashus. (Klumme : Prøv lige at læse din egen kommentar. Modbydelig ?, Nedladende !, Bedrevidende !, Sølle ?, Tidsspilde !!

(Og det samme kunne måske siges om mit indlæg ? - jeg ville bare påpege at Nik havde fået et korrekt svar i det allerførste indlæg, og så mener jeg at man kan læse det man gider herinde - og bør undlade 'mudderkastning'.)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-03-05 11:44

Niederhof

Tjaeeee.
Jeg mener godt, at det kan forsvares at kalde en person modbydelig, nedladende, bedrevidende, og sølle, når personen så ofte i samme medium har vist sig at indeholde disse mindre flatterende karakteristika. Ordene er simple tillægsord, som er optaget i enhver ordbog, og kan bl.a. bruges til at beskrive en persons adfærd

Der i mod er udtryk som: "dum i roen, fissehøg, liderlige hanhund, vatpik
krampeonanist, psykopat, spytslikker, hjernesvag" IKKe alm. brugte tillægsord som findes i enhver ordbog.

Jeg ved godt at AJ ikke brugte disse ord i denne tråd, men du må huske på, at vi er nogle der har oplevet ham hen ad vejen og fordi han i en enkelt tråd modificerer sit sprogbrug (formentlig efter at have været til samtale hos Kandu) er det skrevne ikke glemt, og netop i denne tråd er det tydeligt for AJ kendere, at naturen går over "Kandutugtelsen"

Og så behøver du forresten ikke at forsvare ham - Han har ganske vist ikke ret mange til den håbløse opgave, men man ligger som man reder, og når man leger fortov, så bliver der trådt på een (lånt af anden bruger).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-03-05 18:43

Niederhof - Tak for din støtte. Vi må jo desværre blot endnu engang se at Klumme kommer ind i en tråd uden at have et svar på spørgsmålet, og bruger al sin tid på at overbeskide andre Kanduer. Sådan er han/hun bare. Sørgeligt men sandt.

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 04-05-05 16:20

AJ opfør dig ordentligt.
vend den anden kind til og ignorer klumme.
du gør det værre for dig selv at snakke grimt om ham.
Chrazqx.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-05 20:46

Det er nemlig rigtigt chrazqx... Bare sig noget til ham

Hvem har forresten vækket dig? Sidste indlæg i denne tråd var fra 3-3-05, men den er selvfølgelig svær at læse og forstå LOOOL