/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Citrix Program Neighborhood Agent
Fra : AndersFogh
Vist : 1269 gange
50 point
Dato : 28-02-05 08:46

På min arbejdsplads har jeg fået installeret Citrix Program Neighborhood Agent på min pc'er, men der er ikke nogen der kan give en forklaring på, hvad det er og hvorfor det er installeret.

Er der nogen der kender programmet, og ved hvad det bruges til ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-05 09:07
Kommentar
Fra : AndersFogh

Dato : 28-02-05 10:00

Tak for linket. Mit problem er bare, at jeg ikke har ret meget forstand på IT, og derfor godt kunne bruge en lidt jordnær forklaring på hvad Citrix Program Neighborhood Agent egentlig er.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-02-05 16:20

Det er et program, så de IT ansvarlige kan komme ind på din arbejdscomputer, og reparere, installere, kontrollere at din computer kører korrekt! Lidt lige som windows fjernskrivebord! Kan osse bruges til overvågning!

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 28-02-05 17:30

Programmet er ganske udbredt og bruges i mange større firmaer (f. eks. Danske Trælast - Nu hedder det STARK og Middelfart Kommune)
Fordelen er at alle programmer kun ligger på en Citrix-server (Det skal være en speciel kraftig model) og den enkelte PC på arbejdsstedet stilles, der ikke så store krav til for den skal kun styre tastaturet og skærmen, for al regnekraften skar på Citrix-serveren.
Det bruges også af mange der har brug for at medarbejdere arbejder hjemme, for så tilslutter man via en VPN-forbindelse (en sikker forbindelse) og via Citrix Metaframe direkte til Citrix-serveren. Man vil i praksis ikke kunne mærke forskel på om man så arbejder hjemme eller er på sin pind, for det går lige hurtigt, dog lidt afhængig af ens forbindelses-hastigheden på nettet.

Tidligere havde jeg en sådan forbindelse til arbejdet, men her hvor jeg nu er ansat sværger desværre 100 % til Microsoft.
En stor ulempe er, at jeg nu skal have samtlige programmer installeret på min hjemme PC og når jeg arbejder med firmarelaterede opgaver skal jeg hente data på firmaets server og overføre dem til min egen PC. Når man arbejder i f. eks. et worddokument "fryser" min maskine medens der udveksles data mellem min pc og original filen på serveren og selvom autogem er slået fra checker den ca. hvert 5. min om data er ændret og i mellemtiden er tastaturet låst.

Mon ikke der på dit logon skærmbillede står f. eks Citrix Metaframe?