/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
tyske grave på Vestre Kirkegård
Fra : krabat
Vist : 3439 gange
150 point
Dato : 27-02-05 20:17

På Vestre Kirkegård i København er en afdeling alene med tyskere, stort set alle afgået ved døden 1945 - med ens kors og mange mange soldater, og mange mange børn på mellem 1 og 4 år, disse gerne i massegrave med 5-6 i hver.

I en afdeling for sig, tættest på Ellebjergvej, er en afdelig hvor alle begravede er døde i dagene omkring 1. april 1945.

Er der nogen, som kan besvare spørgsmålet om, hvorfor alle disse tyskere er døde og begravet i Danmark - mange af dem er flygtninge, men gælder det også for soldaterne? Og hvorfor er de alle døde omkring samme tidspunkt - FØR krigens officielle afslutning?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 20:31

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/C19620024909-REGL

Det var en aftale med Tyskland, at de tyskere der døde i Danmark skulle begraves på nogen få kirkegårde rundt om i landet.
og Vestre Kirkegård har desuden nogen afdelinger for færinger, grønlændere og muslimer

Men der døde jo en utrolig masse tyske flygtninge her, efter at have levet under kummerlige forhold, der medførte epidimier og mange dødsfald på en meget kort periode.
Det er blevet kaldt en af skampletterne i Danmarkshistorien hvordan de tyske flygtninge blev behandlet dengang.

mvh dova

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 27-02-05 21:14

Det samme kan ses på kirkegården i Grove tæt ved Karup, her er også mange af dem der begravet mellem 1 - 12 år gamle og det har undret mig i mange år , hvad årsagen til dette var, dit spørgsmål er derfor interessant for mig.
med venlig hilsen Fleng

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 27-02-05 21:14

Det samme kan ses på kirkegården i Grove tæt ved Karup, her er også mange af dem der begravet mellem 1 - 12 år gamle og det har undret mig i mange år , hvad årsagen til dette var, dit spørgsmål er derfor interessant for mig.
med venlig hilsen Fleng

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 27-02-05 21:14

Det samme kan ses på kirkegården i Grove tæt ved Karup, her er også mange af dem der begravet mellem 1 - 12 år gamle og det har undret mig i mange år , hvad årsagen til dette var, dit spørgsmål er derfor interessant for mig.
med venlig hilsen Fleng

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-05 21:23

Der blev begravet tyske flygtninge på kirkegårde i de byer der husede flygtninge. Der var en udsendelse i tv om behandlingen af disse flygtninge, i den udsendelse blev der sagt at børnedødeligheden i det første leveår blandt flygtningene var 80% ! Mange læger undslog sig for at hjælpe, fordi der blev set skævt til alle der hjalp tyskerne .
Dravene på Vestre kirkegård, ved jeg ikke noget om; men mange flygtningeskibe blev ramt af miner eller bomber. Nogle gange var der soldater med disse skibe, vist fordi de var omringet af russerne.
Jeg ved ikke hvilken oplysninge kirkegårdskontoret har om hvorfor der er samme dato . Skibsforlis er da et bud

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-05 21:47

Nogle af flygtningene blev flere år senere flyttet til tyskland, - det er muligt at andre så bev samlet på færre kirkegårde.Jeg husker disse mange hvide trækors, fra kirkegårdene i de små byer, her i nordjylland, og idet midtjyske, og på egnen omkring Karup, jeg opholdt mig på området ved Gedhus i 1950 (Er det ikke på Grove egnen?)
Flygtningene bestod jo af børn kvinder og gamle mænd så der vil være flest i den aldersgruppe, Store drenge og alle mænd blev sendt til fronten,
De fandt så deres grave der.
Flygtningene var i dårlig ernæringstilstand, derfor bukkede mange under for de epidemier der opstod i krigens følge, der opstår altid den slags når for mange underernærede samles på en lille plads.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 21:54

Jeg tror, at det med datoerne, at der er mange på samme dato, måske har noget at gøre med, at man ikke har kendt det nøjagtige dødstidspunkt, og man så har registreret det ud fra datoen de blev begravet der.
Mange af dem er jo blevet flyttet til Kirkegården i følge aftalen med tyskerne om at samle gravene på færre steder.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 150 point
Dato : 27-02-05 22:16

En meget stor beretning om dødsårsager og antal af tyskere i Danmark under og efter krigen.

http://www.historisktidsskrift.dk/summary/99_33.html
Citat
Note 92.
F.eks. Information 19.3.45: »Dødeligheden blandt de tyske flygtninge er meget betydelig. Således blev der i løbet af torsdagen bragt ikke mindre end 70 kister ud til Vestre Kirkegårds søndre kapel fra forskellige indkvarteringssteder i København, og i flere af disse kister fandtes der fire til seks børnelig. Fredag formiddag kom der nye kister til, råt sammentømrede trækasser. Ombord på et flygtningeskib, der netop var løbet ind i Frihavnen, var 46 mennesker døde under overfarten, og også disse lig blev bragt til Vestre Kirkegård.«

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-05 22:24

Jeg var gammel nok til at læse aviser på den tid, og til at lytte til folks oplevelser, nå flygtninge skibe var løbet på en mine, eller var blevet bombet af allierede flyvere, ved Frederikshavn f. eks. drev der henved 100 lig i land på samme tid

Godkendelse af svar
Fra : krabat

Dato : 27-02-05 22:27

Tak for svaret jakjoe.

Det ramte meget præcist - især i sin sandsynliggørelse af de sammenfaldende dødsdatoer på gravstenene i den sydlige ende af Vestre Kirkegård, samt årsagen til de mange døde børn og døde soldater.

Faktisk et meget dækkende svar. Tak igen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-02-05 22:32

Jeg siger tak.

Det er en meget flot og gennemarbejdet dokumentation jeg fandt.
Tankevækkende læsning....det jeg sådan lige har set igennem.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : skibonitten01

Dato : 02-12-07 22:29

ANGÅENDE DE TYSKEK KRIGSGRAVE IGROVE OG I KARUP KAN JEG OPLYSE AT DER PÅ DE TO
KIRKEGÅRDE ER BEGRAVET OMKRING 3200 ,KIRKEGÅRDEN IKARUP LIGGER LIDT SYD LIGERE
UDEN FOF KIRKEN.OMKRANSET AF BEVKSNING .DER KOMMER MANGE BESØGENDE OM SOM-
MEREN ,HVILHET SES AF MANGE BLOMSTER.ET STED TIL EFTERTANKE FOR OS SOM HUSKER
KRIGEN iden e