/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Fiske samt plante egnet.
Fra : klasa
Vist : 973 gange
100 point
Dato : 27-02-05 12:39

Nu har jeg haft vand i mit akvarie siden sidste onsdag (d. 16 feb.). Jeg har haft min udvendige pumpe kørende siden jeg fyldte vand i. I dag har jeg så måft ph, co2 og totalhårdheden i vandet.
Min ph er ca. 7.4, min co2 er over 16 KH og min totalhårdhed er ca. 20* målt efter tysk totalhårdhed. Kan jeg sætte fisk og planter i nu eller er mit vand for dårligt?
Jeg har tænkt mig at køre med tørv i min pumpe. Kan trærødder også nedsætte ph værdien?
Hvad skal jeg gøre for at få min co2 lidt op, kan det lade sig gøre uden at tilsætte det (det er næmlig dyrt at købe co2)?
Hvilken måde sænker man bedst sin totalhårdhed?
Skal lige siges at jeg skal have tropisk ferskvandsakvarie.
Jeg skal have stimefisk (neon mm.), maller (har tænkt på flying fox, plecostomus og pansermaller) og måske nogle cichlider (scalare mm.)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-05 12:58

Sæt roligt planterne i nu. De vil hjælpe til med at forbedre din vandkvalitet og sætte gang i bakterievæksten der fremover skal omsætte affaldsstofferne.

Ja, trærødder sænker ph-værdien en smule.

Ph værdien kan du justere med en ph sænker : http://www.kandu.dk/dk/tip/10508

Co2 stiger, hvis du holder lidt igen med lyset (..planter udskiller Co2 i mørke) Planter kan kun lave fotosyntese ca. 10 timer i døgnet, derefter forbruger de ilt og udskiller Co2.

Total hårdheden kan justeres med phosphorsyre, men den falder normalt, hvis du bruger en ph sænker.

Mht. de fisk du nævner, så vent med at sætte dem i til ph ligger på ca. 6.8 Co2 værdien er ikke voldsom vigtig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 13:14

De allerfleste akvariefisk trives udmærket i almindeligt ledningsvand, altså med stor hårdhed.
Og det er kun ved specielle tilfælde, som tilvænning af naturfangede regnskovsfisk, eller ved særlige krav til opdræt, at det er nødvendigt med andet.
Surhedsgraden i dit vand er rimelig neutral, og igen, det er kun få arter hvor surhedsgraden har den store betydning.
Hvilke arter kan man som regel læse sig til i diverse akvariebøger. Og ja, trærødder, spaghnum o.s.v. kan gøre vandet surt.
CO2 er blevet et rimeligt moderne "fænomen" inden for akvariehobbyen de seneste år, og selv om nogen nok er uenige, mener jeg ikke det har nogen betydning, Da jeg startede med akvarier for 30 år siden, var det et totalt ukendt begreb og fiskene klarede sig fuldt ud lige så godt som nu.

Hvor stort er dit akvarie?
Nu vil jeg ikke anbefale at blande cichlider sammen med andre fisk. (Scalarer er en af de få undtagelser)
Og m.h.t Scalare og stimefisk sammen, så undgå urolige hurtigtsvømmende stimefisk, for det bryder Scalarer sig slet ikke om.

mvh dova

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 27-02-05 13:33

Mit akvarie er 530 liter og ja det er ikke et tilfælde at jeg valgte scalare, jeg regner heller ikke med at der skal andre cichlider i. Indtil viddere skal jeg kun have neon i. Jeg regner med at købe nogle neon først og vente med scalarerne indtil neonerne er store nok til at der kan komme scalare i.
Det skal være et amazonakvarie så der skal være mange rødder, så måske behøver jeg ikke at købe ph sænker. Jeg har puttet lidt få planter i og de trives fint indtil viddere. Der skal være mange sværdplanter, siv mm. Jeg har tænkt lidt på nogle Cryptocoryner, Vallisneriaer og Hygrophilaer. Lige nu har jeg kun nogle Echinodoruser.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 14:39

Ja, det er en god størrelse.
Og de planter du nævner er gode, især kan scalarer godt lide de slanke valisnerier.
Scalarer er ligeglade med vandtype, dog kan de godt lide svagt sur vand (ph lidt under 7) og temp på 24-27 gr.

Neon derimod, er lidt mere krævende hvis det er den almindelige neonfisk. De skal helst ikke over 20-23 gr.
og skal helst holdes i meget hårdt vand, da de regnskovsvand kan være skyld i, at de bliver angrebet af en speciel neonsyge der gør, at de mister farverne.
De andre neonarter, rød,grøn,blå,sort, er ikke så besværlige og tåler bedre højere temperaturer.

mvh dova

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 27-02-05 19:09

Min temp. ligger på 25 grader, så jeg prøver at købe nogle almindelige neon og hvis ikke det går skifter jeg dem ud med nogle af de andre arter. Jeg venter med scalarerne indtil jeg har planter nok i akvariet. Jeg kan også starte med at købe maller, er det en beddere idé?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 21:04

Det tror jeg er ligemeget hvilke du anskaffer først.
Men m.h.t. de der Flying Fox. Det er da ikke maller, men hører til familien Karpefisk.
Og de kan være ret agressive,
http://www.akvarieforum.no/profile.cfm?id=8357

mvh dova

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 27-02-05 22:09

Ja, jeg ved godt at det er en karpefisk, men da den spiser alger satte jeg den ind under maller. Nogle akvarieforretninger kalder den også for almindelig sugemalle. Jeg ved godt at Flying Fox er agrassiv overfor mindre fisk, men jeg havde nu også tænkt mig at købe Siamesis Flying Fox som er mindre fredelige. Kan Plecostomus også finde på at æde mindre fisk, for de er jo ret store (har tænkt mig at købe 4 large Plecostomus)?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-05 22:31

http://www.fishpondinfo.com/pleco.htm#intro

Håber du kan læse engelsk, der står meget interessant om Plecostomus.

Det viser sig, at mange af arterne faktisk forårsager store skader på selv halvstore akvariefisk, ved simpelthen at sutte/suge store huller i dem.
og nogen af arterne er agressive og territoriale over for hinanden, og bør kun holdes enkeltvis i akvariet.
Visse af dem, er også ret hårdhændede over for planterne i akvariet.

mvh dova

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 28-02-05 08:12

Hmmm... der står kun overordnet om alle racarne af Plecostomus, jeg havde tænkt mig at købe nogle Hypostomus Plecostomus er du ligeså slæmme.

Godkendelse af svar
Fra : klasa

Dato : 20-07-05 23:03

Jeg har været lidt doven på det sidste og skal nu til at "rydde" op i mine indlæg. Jeg købte 120 neon (60 alm. og 60 sorte), men alle fik svampesyge eller hvad det nu hedder (kært barn har menge navne). Kun én overlevede. Nu har jeg 12 scalarer, 10 neon, 4 plec., 5 panser- og 5 andre maller. Har ikke oplevet det med plec. "sutteri", tværtimod "nipper" mine scalarer til dem, men tilsyneladen tager de ikke skade. Tak for alle svarende!